fleskebacon Posted May 15, 2009 Share Posted May 15, 2009 Jeg har støtt på to problemer som jeg må rådføre meg litt rundt før jeg gjør noe med på egenhånd: 1. Baksikte er slått ut av posisjon. Våpenet fungerer helt fint og ser ikke ut til å ha noen øvrige skader, men baksiktet må justeres mange mm. Dette finnes det vel spesialredskap for, men det forefinnes ikke i mils omkrets. Er det fy-fy å legge sleiden i godt anlegg og tappe det på plass igjen med dertil egnet redskap som ikke setter hakk i godset? 2. Returen på avtrekkeren er så treg at den henger seg opp hvis man slipper den sakte. Det virker som om tregheten ligger i bakre delen av avtrekkerstaget (eller hva det nå heter). Har prøvd å blåse rent med trykkluft og å smøre opp igjen godt, men det er noe som ligger og skurrer et sted. Det virker som det er sand eller annet lort som sitter et sted der det ikke slipper ut igjen, for jeg kan ikke se at det er noen fjærer som har røket, heller ikke ser det ut til å være noe som er skjevt når jeg sammeligner med andre våpen. Mekanismen virker for så vidt, men den går altså så tregt at våpenet ikke er pålitelig ettersom man risikerer å ikke få skikkelig retur på avtrekkeren. Er det tilrådelig for en hobbybørsis å demontere hele mekanismen, eller blir dette fjærer i alle retninger og umulig å få sammen igjen? Vet noen hvor det evt. finnes tegninger og beskrivelser av dette? Dette er for øvrig to forskjellige våpen, så det er ingen sammenheng mellom disse to feilene.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nhd Posted May 15, 2009 Share Posted May 15, 2009 Kan kun svare på spørsmål 1. Jeg fikk en liten dor av en lokal børsemaker. Den bruker jeg til å justere baksiktet i sideretningen både på USP og G17. Det går helt fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted May 15, 2009 Share Posted May 15, 2009 Har du sett veldig nøye etter på avtrekksreturfjæra, om kanskje ene enden av den har kommet ut av stilling på et eller annet vis? Har du tilfeldigvis prøvd å demontere avtrekket selv noen gang? Hvis den korte enden av fjæra glipper ut av stilling (noe som ikke skal kunne skje ved normal bruk, men som garantert skjer ved ukyndig demontering (been there, done that ), så blir ene enden av fjæra pekende nedover på framsiden av avtrekkeren i stedet for å ligge an der den skal. Avtrekkeren vil da enten ikke returnere framover i det hele tatt, eller den vil gå tregt fram. Hvis du snur pistolen opp ned og kikker inn ved avtrekkeren mens du holder avtrekkeren i bakre stilling, så skal du forhåpentligvis IKKE se noen liten ståltråd som stikker noen millimetre nedover på fremsiden av avtrekkeren. Den skal derimot stikke ned på baksiden, hvor den skal ligge i et passende hakk. Hvis fjæra ligger riktig, så er det nok mest sannsynlig noe sand eller lignende i mekanismen, som du sier. Jeg vil ikke anbefale å plukke denne fra hverandre uten i det minste en god beskrivelse av hvordan det skal gjøres, jeg har prøvd med ga opp halvveis. Og jeg pleier å kunne ta nokså kompliserte ting ifra hverandre og sette dem sammen igjen, så det er ikke antall tommeltotter som feiler. Jeg vet desverre ikke om noen gode beskrivelser av komplett adskilling/sammensetting på P30, men innmaten er tilnærmet lik P2000 og denne skal det finnes en del info om på nett. Bare ikke skyld på meg hvis det spruter fjærer og små splinter alle veier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fleskebacon Posted May 16, 2009 Author Share Posted May 16, 2009 Ja det er det jeg også er redd for, at det kommer til å sprute bittesmå fjærer i alle retninger så snart jeg drar ut pinnene... Det ser ut som det er litt flere deler enn i 1911'en nedi der. Skal prøve å gjennomdynke mekanismen i rustløser og la det ligge natta over og så blåse det rent med trykkluft. Får se om det løsner da, ellers blir det vel en tur på verkstedet ser det ut som. For øvrig ser det ut som at returfjæra på avtrekkeren sitter der den skal, og våpenet er aldri demontert mer enn løp/sleide/rekylfjær. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Think! Posted May 17, 2009 Share Posted May 17, 2009 Jeg hadde ikke begynt å fikle selv med mekanismen. Jeg har kun tatt ut tennstempel og pusset tennål kanal. Ta kontakt med Hk's agent i Norge, han tilbød meg full "make over" så snart jeg har skutt opp ammo som griser til pistolen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norwegianwiking Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 tyske våpen kan være et helvete, hadde to svette dager første gang jeg detaljstrippet Walther PP'en min og skulle sette den sammen. Men fjærer i våpen pleier ikke sprette over alt sånn uten videre, bare hold en hånd over så delen ikke tar av, så pleier alt og sitte der det var når pinnen var i. Og SÅ mangen deler er det veø ikke i en P30, sammenligning med en 1911 er også urettferdig overfor HK, er få våpen med så få deler som i en 1911. Avtrekksmekanismen klarer seg jo med 4, 8 hvis du teller med hammer strut og pinner. MSH kommer ut som en enhet, og treblads fjæren er så enkel at det ikke kreves iq på mer enn 20 for og forstå plassering og funksjon. I dag virker det som om våpenprodusentene bruker det som på engelsk heter "lowest common denominator", altså de tar utgangspunkt i en eller annen Amerikansk "Bubba-børsis" og trykker håndbøker etter det nivået, derfor får vi 20 sider med advarsler før og etter de 2 sidene som faktisk omhandler våpenet, og derfor får vi såvidt vite hvordan man skiller ramme og sleide, for hvis "Bubba" mister et øye pga. en løpsk fjær eller setter våpenet i sammen feil og mister noen viktige ekstremiteter e.l., så blir produsenten saksøkt. Derfor må sånn informasjon tilegnes fra andre steder enn produsenten, da "Bubba" og alle hans likesinnede må tvinges til inaktivitet gjennnom uvitenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.