Jump to content

.308 NM - sot på hylsehalsen


phoines

Recommended Posts

Etter tips på verdensveven, gikk jeg til innkjøp av 300 win mag hylser og trimmet og presset disse slik at de passet i .308 Norma Mag-en min :D .

 

I går fikk jeg endelig testet patronene, men syntes det kom en del mer sot på hylsehalsen enn det som jeg er vant til fra Norma hylsene (med samme ladedata). Leser at sot på hylsehalsen kan skyldes for svake ladninger, men hvor hardt kan en lade disse patronene? Er jo råskeptisk til å lade for hardt også. :shock:

 

Lade-data på disse var 180 grs S&B FMJ, N160 71.5 og 72 grs, hetter REmington 9 1/2 LRM, hylser .300 win mag (presset og trimmet til .308 NM dimensjon).

 

Noen andre som har brukt modifiserte .300 win mag hylser i .308 Norma Mag sin her på forumet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 338 Winchester Magnum hylser i min 308 NM.

Hadde ikke noen problem med soting, brukte da sammme ladninger som i 308 NM hyslene. Mulig jeg lå litt over deg i trykk men drev ikke å ladet den på maks.

 

Du kan jo fylle ei 300 hylse og ei 308 hylse med vann og og veie for å se om det er noen forskjell på volum f.eks

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 338 Winchester Magnum hylser i min 308 NM.

Hadde ikke noen problem med soting, brukte da sammme ladninger som i 308 NM hyslene. Mulig jeg lå litt over deg i trykk men drev ikke å ladet den på maks.

 

Du kan jo fylle ei 300 hylse og ei 308 hylse med vann og og veie for å se om det er noen forskjell på volum f.eks

 

 

John-A

 

Godt poeng, det skal jeg gjøre, eller evt. gå over til 338 win mag hylser i stedet for å bruke 300 win mag hylser hvis du har hatt gode erfaringer med de :P. Det er noe til ettertanke- takk for bra tips :D

Link to comment
Share on other sites

Ladninga burde vel være kraftig nok til å tette. Jeg forstår ikke at 300WinMag skulle være spesiellt godt egna til 308MN, men det er sikkert greit. Se på 300 hylsa sammen med308hylsa og se hva du faktisk forandrer. 338 hylsa er i prinsippet lik 308NM'n, kun halsen som er klemt inn.

Du har ikke satt skuldra litt vel langt tilbake? Har du forsøkt å skyte hylsene mer en en gang? Hvis ikke ville jeg forsøke å stille dien en gang til sånn at den såvidt rører skuldra og sett om ikke resultatet blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

Ladninga burde vel være kraftig nok til å tette. Jeg forstår ikke at 300WinMag skulle være spesiellt godt egna til 308MN, men det er sikkert greit. Se på 300 hylsa sammen med308hylsa og se hva du faktisk forandrer. 338 hylsa er i prinsippet lik 308NM'n, kun halsen som er klemt inn.

Du har ikke satt skuldra litt vel langt tilbake? Har du forsøkt å skyte hylsene mer en en gang? Hvis ikke ville jeg forsøke å stille dien en gang til sånn at den såvidt rører skuldra og sett om ikke resultatet blir bedre.

 

Kan godt hende at 300WinMag ikke er det optimale, og ser ut i fra svarene jeg har fått, at 338 hylsa tydeligvis vil være et bedre substiutt for 308NM hylser enn 300 win mag :roll:. Skal kjøpe meg noen 338 hylser også og teste de i tillegg.

 

Dien er ikke forandret ifht når jeg lader Norma hylsene og dermed skulle være presset identisk, eller? jeg har kun skutt de 300 hylsene en gang, hvilke forskjeller vil en gangs skutte hylser gi kontra noen som er skutt flere ganger mtp dette "problemet"?

Link to comment
Share on other sites

jeg har kun brukt Norma 308 NM hylser i min og ikke opplevd noe problemer. Når du endrer/flytter på hals/skulder så dukker det ofte opp noen småting. Kan du entre en kule uhemmet i en ferdig formet hylse, eller er det en ring nede i halsen? Sot behøver ikke å bety slapp ladning, men at trykket bygges opp tregt. Prøv å sette kule lenger ut, endre krutt eller tennehette. Dette er feilsøking hvor du bare må finne årsaken selv ved hjelp av prøve/feile og utelukke bit for bit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Etterbrenner er innpå noe her. Det er mulig at messingen er noe tykkere nede på skulderen, slik at godstykkelsen i halsen etter pressing blir ujevn. Kula skal kunne entre helt inn uten problem. 338 hylsene er litt for korte, men de går. jeg tror at det tross alt er et bedre alternativ. Det er mulig at du også kan bruke 7 mm RM hylser.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, bruker for det meste Norma hylser jeg også, men med de prisene på de hylsene så er det greit å kunne finne gode substitutter dersom det er mulig :D. Så nå prøver jeg å finne frem til de beste alternative hylsene. Ser ingen grunn til å betale opp i mot 24 kroner hylsen hvis jeg kan bruke andre hylser til 6-7 kroner stk med litt modifisering :shock:.

 

Har fått veldig mange gode tips som skal sjekkes for å se om det redusere sotet. Jeg skal på skytebanen i morgen og det blir fint :D.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...