Jump to content

Hvordan måle med tommer?


Rango

Recommended Posts

Kan noenforklare meg hvordan man måle med tommer? Hvordan tommer er delt opp. På skyvelæret mitt er 1 tomme delt opp i 16. Hvordan finner jeg ut hvor mye 3,4 tommer er pådette skyvelæret?

Hvordan måler jeg når det er delt opp i hundredeler og tusendeler tommer?

Link to comment
Share on other sites

3/4 tomme blir det samme som 4/16 dels tomme tror jeg. hver tomme er delt inn i 16 deler på målebånd o.l. men en kan dele dette opp igjen så lenge det går ann å dele det inn i hele tall eller noe i den duren :roll: husker ikke helt 100% hvordan det var, er en stund siden jeg hadde dette på skolen :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kan noenforklare meg hvordan man måle med tommer? Hvordan tommer er delt opp. På skyvelæret mitt er 1 tomme delt opp i 16. Hvordan finner jeg ut hvor mye 3,4 tommer er pådette skyvelæret??

En tomme er en enhet for lengde. Og hvis vi klarer å se bort fra millimeter en liten stund, er det ikke så vanskelig å bruke tommer, isolert, det er overgangen til andre systemer som skaper mest krøll.

 

Tommesystemet (Imperial Meashurement) er et halveringssystem. 2-deler, 4-deler, 8-deler, 16-deler, 32-deler, 64-deler, 128-deler osv

1" er en hel enhet. Akkuratt som feks kake. 1/2 kake er det samme som 2/4 kake. Og 7/16 er litt mindre enn halvparten.

Enkelt, kan man si at må dele opp en tomme i så mange deler man trenger. Så teller man opp deler totalt, og hvor mange man har brukt, og vips har man en brøk.

Hvordan måler jeg når det er delt opp i hundredeler og tusendeler tommer?

For å kunne bruke tommer i beregninger måtte de dele opp en tomme i desimaler, akkuratt som vi gjør det med vår millimeter. Det har ingen praktisk betydning om du velger desimaltommer eller millimeter. Du må bare være konsekvent.

De aller fleste kalibermål er desimaltommer. Feks .30 .45 .410 osv

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bare til underholdende morro, en tomme var nok i utgangspunktet en tomme, altså en tommelfinger.. Tilfeldigvis er min tommelfinger akkurat en tomme bred ved første ledd.. En måleenhet som er atskillig mere logisk enn millimeter :wink:

 

Ehh, hvorfor skriver jeg dette? Sannsynligvis fordi det er lørdags kveld og drittvær ute, natta !!

Link to comment
Share on other sites

Har bare skyvelære, og der er det nonieskala også for tommer.

Klart jeg kan regne om fra millimeter, men det hadde vært litt greit å vite hvordan tommenonien funker.

Ikke det at jeg har gått så mye inn for å finne ut av det eller har trengt å vite det, men når man er inne på temaet...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nonieskalaen på Tommersiden på Skyvelæret ditt, er likt som på Millimetersiden.

 

På Metriske siden, er det delt inn i 1/10mm

På Tomme siden, er det delt inn i 1/128"

 

Du vill da ende opp med en hel haug med 128`n deler, som fører til mye surr.

Har funnet ut at å måle millimeter, for så å regne om. Gir et kortere regnestykke.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...