Jump to content

Noen som har vært i Østerrike på jakt her?


Anders

Recommended Posts

En kamerat klarer muligens å få organisert en jakt i Østerrike, nærmere bestemt regionen Steyemark (Styria). Hovedsaklig rådyr og villsvin.

Det finnes også gemse, hjort og noen områder med free range ibex i regionen.

Forhåpentlig klarer han via vennskap og kjennskap en meget rimelig jakt.

 

Bare lurte på om noen hadde vært der og kunne komme med tips?

Link to comment
Share on other sites

Rimelig jakt i Østerrike ???? Det er ingenting som er rimelig i Østerrike !!

 

Har vært der på gemsejakt via jobbkontakter, og det er en meget striks forvaltning av viltet.

Bl.a til å skyte riktig dyr.

Der jeg var fikk vi ikke gå noen steder uten en erfaren guide som tolket kjønn og alder på dyrene på laaange hold. Men det var høy bestand i salzburg-regionen der jeg var. Så ca 25 gemser iløpet av 2 dager. Pluss endel rådyr som vi ikke jaktet på. Men fikk inntrykk av at krav til korrekt avskyting var høye der også.

 

Når østerikkerne jeg var hos skulle jakte villsvin dro de til Tsjekkia.

 

Men hvis du finner rimelig jakt i Østerrike er det et fantastisk landskap...

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Rimelig og rimelig. Alt er relativt.. :)

Det blir nok ikke gratis, men forhåpentlig litt lavere enn de ulike bookingoperatørene tilbyr.

Hvor mye betalte du i trofèavgift for gemse?

Tror Diana har opplegg der man kan jakte 4 dager og skyte en brukbar gemse for 15.000,- ++

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 month later...

1200¢ er vel ikke så dyrt dersom det er for en ukes jakt. Regner med at det er inkl felling av 1 dyr.

 

Vær klar over at det ikke er spesielt vanskelig å felle en gemse, de står og beiter i frodige lier og er ikke vanskelig å oppdage eller komme innpå. Det beste er å klatre rundt dem og komme ovenfra fordi gemse er vant til at farer kommer nedenfra og intuitivt har oppmerksomheten den veien. Dersom det er bra bestand av gemse i området du skal til, vil du se endel dyr og det er stor sjanse for felling i starten av uka du har planlagt å jakte. Det kan sikkert være lurt å forhåndsavtale prisen for dyr nr 2 og 3 :winke1:

 

Jeg skjøt denne sist jeg var der nede.

Gemse7_zpsfa464363.jpg

 

Skulle egentlig ha en stor bukk, men hadde bare 1 jaktdag tilgjengelig og kom innpå en flokk geiter og killinger. Dette hunndyret var 2 år (Tror de får første kalven når de er 3-4 år)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg ikke jaktet Gemse i Europa, men i New Zealand.

 

Den kan være lett å få, men de kan også være veldig vanskelig å komme innpå.....

 

Topp fjelljakt, og det kan bli lange skuddavstander i slikt terreng. Dette å komme over de, og snike seg ned er ofte lettere sagt enn gjort - terrenget de trives i er bratt!! Nå er de nok litt mer stedbundne i alpene enn i NZ. Der reker de ofte over store avstander, så det blir mer gåing.

 

Viktigste man har er en virkelig god håndkikkert og tålmodighet er min erfaring.

 

Synd ikke flere har fått øynene opp for hvor artig Gemse kan være å jakte!

Link to comment
Share on other sites

Dersom noen orker "noen" timer mer på fly kan jeg ordne en bra gruppejakt på Gems og Tahr på New Zealand?

Det blir i større grad "selfguided" jakt, men kommer til å bidra med å finne de rette stedene, og spotte aktuelle dyr, for de som ønsker det.

Dette er mer feltmessig jakt, og noe som er mer i den gata vi er vandt med i bratte vestlandslier og på villreinfjellet.

Planer om en tur nedover igjen - kjenner abstinensen etter alpene på sørøya begynner å bli vel sterke...!

 

Jakta i de europeiske alpene fremstår som mer "sentral" jakt for meg, det er ikke lange stubben fra vei/sti og opp til dyra?

 

Ellers skal jeg innrømme at det hadde vært moro å prøve seg på Gemse i alpene i europa også! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Kiwi

Hvor jakter du mest på gems i nz. Øst eller vest.

Jeg var der i et par måneder og jakta i fjor, og tenkte meg nedover en liten tur utpå vinteren i år også.

Jeg jakta veldig mye på thar oppe i rangitata river på østkysten. Der var det veldig greit. På det meste så kjørte jeg 35 kilometer inn ifra der veien slutter( Mesopotamia ) og camperte i ei hytte som heter mistanke flatt. Såg ikke mange gems der. Men hundrevis av thar. Bra bukker også

Gems skaut vi i området rundt fox på vestkysten. Men likte ikke været der. Jeg og kompisen min Fikk 3- 4 jaktdager der og skaut 5 stk.

Har du noen anbefalinger for bra områder for gems på øst kysten?

 

Jeg har en paiero 4x4 som står igjen der nede. Og rifle kommer jeg til å kjøpe denne gangen.

Mvh

Bransern

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...