Jump to content

Søke uten våpennummer


Target

Recommended Posts

ja det går an så sant du handler hos våpenforhandler, du søker bare på kaliber. Resten fylles ut når du har funnet våpenet du ønsker. Unntaket er viss du søker på halvautomatisk våpen, da må betegnelse også fylles ut, men våpen-nummer trenger ikke fylles ut på forrhånd :)

 

høggern kom meg i forkjøpet der

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk fått innvilget søknader av typen:

Våpentype: Rifle

Kaliber: Lovlig til elgjakt

 

eller

Våpentype: Revolver, single action

Kaliber: .357 Magnum / .44magnum eller . 45colt

I håp om å komme over et rimelig kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Hensikten med søknaden er jo at man skal få innvilget et våpen innenfor rammene av det som er tilatt brukt i det som er opgitt som behov.

Når jeg har fått f.eks invillget søknader som er åpne på kaliber er det fordi kaliberet er underordnet bruksområde. Eksempelvis er kravet til storvilt rifle en bestemt anslagsenergi på 100m avstand. Kaliberet er underordnet så lenge det holder dette kravet (og ikke er 12,7x99). Om jeg hadde hatt andre rifler som holdt til elg er det vel mulig at kaliberet hadde blitt mer interessant. I tilfelle CAS er det jo hvorvidt revolveren er single action / Har åpne sikter eller ikke som avgjør om den kan brukes. Ikke kaliberet.

 

I de tilfeller jeg faktisk har skrevet mer spesifikt på hvilket våpen jeg har søkt, har søknaden blitt inn vilget åpen. Altså ervervstilatelse til Pumpehagle kaliber .12 (Selv om jeg hadde skrevet opp nummeret og alt)

Link to comment
Share on other sites

Takker for oppklarende svar. Har fylt ut søknaden etter besteevne, men lurer på en ting til.

 

I følge leverandøren ville børsa ikke komme fra USA før etter ferien, dvs. fort vekk en tre måneders tid. Hvis jeg leverer søknaden nå og får den innvilget, har den da en tidbegrensing? Det er dumt å måtte søke og betale gebyr to ganger hvis børsa blir forsinket eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...