Jump to content

Hjelp,222`n sprer


sako.

Recommended Posts

Har en Carl Gustav (Sauer) i 222Rem jeg ikke får til å gå.

Har prøvd det meste nå,pusset med Forester Foam 6-7 ganger til pusselappen kom ut "blå",kobberbørsten først ja (med batteridrillen....)

Pipa ligger fritt,har pusset ut løpskanalen helt inn til lås kassa.Får dobbelt brettet papir helt fint igjennom.

Børsemaker har sett over og kjent på om kassa står i spenn, men han mener det skulle være greit.

 

Ammo jeg har prøvd:

 

Winchester Super X Soft Point 50grs

Norma Jakt Match 50grs

seller & Bellot FMJ 50grs

 

Win. skyter konsekvent 3skudd damlinger på ca 35mm

Norma to tette (15mm) og ei flue 40-50mm ut venstre.

S&B omtrent samme som Norma.

 

Håper problemet ligger i kulevekt,at jeg bare må finne noe som virker...

Blir vel å kjøpe diesett, og sette seg å lade litt forskjellige kuler. Hvis ikke noen der ute har noen ferdigladde patroner å sende meg? Kunne jeg fått tak i tre patroner av hver med både tyngere, og lette kuler. Så kanskje jeg fikk "dritten" til å gå....

Link to comment
Share on other sites

Ble lei av å stå å fure fram og tilbake.Så da satte jeg drillen på en pussestokk uten håndtak, og kjørte pent frem pg tilbake.

Siden kobber er mykere enn stål regnet jeg med at det gikk bra.

Passet på å sentrere stokken, og kjørte aldri ut av hverken munning eller kammer.

Presissjon var akkurat lik før og etter drill puss... Nå er løpet rent ihvertfall :-)

Link to comment
Share on other sites

Det skulle ikke være nødvendig å stå å "fure" i lang tid med pussestokken når du bruker skum. La det virke over natta så tar det mantelen. Er pippa skikkelig full av mantel gjentar du prosessen. Da får du ut det som er av mantel.

 

Uansett stigning (tipper du har 1:14 i pipa di) burde 50-55 grains kuler gå greit hvis de ikke er spesielt lange med BT.

 

Tror du skal starte med å få børsemakeren til å krone pipa på nytt, er ikke mye som skal til i munningen før presisjonen blir borte. Deretter kan du prøve med Sierra MK 52 eller 53 grain, de går "alltid" godt i de fleste 224 piper. Det gjør forresten Norma jaktmatch også i .222 Rem.

 

PS Har du forresten forsøkt med en annen bak børsa? :oops:

 

Hornetman

Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting alarmerende med presisjonen du har etter å kun testet tre typer ammo. Børsa kan være litt sær, min .222 har vært oppe i 150mm spreding med kuler den ikke liker. Hjemmeladde patroner med Sierrakuler bør gå bra, kulevekt 55gr og nedover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettop begynt å skyte med min splitter nye Tikka T3 m/KKC-stokk. Tenkte jeg skulle skyte inn i benk før jeg gikk på elgbanen. Sleit noe fryktelig med å få samlinger som var verdt å stille kikkerten etter. 2 tett i lag og en avhopper nesten 15cm vekk. Til slutt ga jeg f***, og gikk på første fastmål for å prøve der. Fem skudd sittende på elgskive gikk nesten hull i hull.

 

Konklusjonen min var at jeg ikke kan å skyte i benk :oops:. Jeg har da heller aldri vært interessert i benkskyting :lol:.

 

Hvor gammel er børsa forresten? Ny?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte rifla bruk,aner ikke hvor gammel den er. Brukte skum i fire omganger før jeg gikk over til drill puss. Har aldri pusset et såååå møkkete løp noen gang...

 

Klart det kan være han bak, men med Sauer`n i 6,5 skyter jeg jamt 8-15mm samlinger med samme tofoten og bean-bag.

Etter å ha skutt to tre skudds serier med hver ammo type før og etter puss, og skivene da er "identiske" med tanke på samling av de forskellige seriene tror jeg kællen bak fungerer ok.

 

Får se å få tak i meg et diesett og lade opp litt forskellig. Har Hornady V-max i 35 og 45grs. og Nosler Ballistic-Tip i 55grs, samt Nosler Partition i 60grs ute i furteboden.

Håper noe av dette virker.

Hvis ikke har jeg også vært inne på tanken å kappe pipa 5cm hvis ho har gått mange skudd,og er i ferd med å bli utskutt.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skutt to tre skudds serier med hver ammo type før og etter puss, og skivene da er "identiske" med tanke på samling av de forskellige seriene tror jeg kællen bak fungerer ok.

 

Gi fan i all den pussinga så skal du se!

 

Har aldri fått nypussa børser til å samle. Og det er jeg ikke alene om :!:

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1; En pussestang med kobberbørste pusser når kordene står rett mot bommene og følger disse rundt framover. Det er derfor det er kulelager bak på gode pussestenger. Konklusjon; Bruk ALDRI drill noe mer :!:

 

Punkt 2; Etter at løpet er helt rent kan du forvente stabil presisjon fra 10-15 skudd og utover i røffe løp som det kanskje er i denne rifla? Uansett er det større sannsynelighet for at det blir god presisjon, og stabil hvis du pusser skjeldnere.

 

I 6BR løpet mitt pusser jeg etter ca. 300 skudd pluss/minus 100 med molykuler, og etter 100 +/- 50(helst pluss) med blanke kuler. I praksis har jeg vel pusset den 10-15 ganger nå, og jeg passerer vel snart 6000 skudd med den. Jeg tror at langt de fleste løp "ødelegges" av overdreven puss/ feil puss enn skytingen...

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål?

Har du kontrolert om der er olje melom kasse og løp?

Er der olje der får du aldri en Sauer tilå gi pressisjon over flere skudd.

 

Det har jeg ikke sjekkert ! Skal ta ut pipa i kveld å gjøre rent der også.

Forrige eier har vært i overkant glad i olje, Det er størknet olje i alle kriker og kroker...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er kommet litt på veg med ladningene mine i .222

 

55grs med N140 krutt var ikke noe særlig, gikk over til Norma 201, (nesten det samme son N135). Kruttvekten er på 23,5grs.

Dette fyller hylsa midt på kragen. Ladetabellen sier at kula nå skal ha en munningshastighet på 945m/s. Har ikke kronografert den enda.

Denne sammensettingen ser jeg på som ideellt for dette kaliberet.

 

Nå ligger jeg på 100m og samler under 5 cm..

 

Dette tror jeg er meg og ikke rifles siden den har snellert og jeg er mest glad i trykkpunkt...

 

Har lada opp ca 80 kuler og skal på banen så fort som mulig og prøve ut presisjonen i ordnede forhold.

 

Fabrikkammo har jeg ikke skutt enda.. Men du får nå ha lykke til videre:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...