Jump to content

Numedal stevne 500m


Trond Åsly

Recommended Posts

Tusen takk for ei fin, morsom og lærerik helg! All ære til arrangørkomiteen for glimrende innsats. Og ikke minst til Eli som stiller med eiendom til stevnet og husrom for sultne skyttere.

Fenomenal dame, men så er hu jo opprinnelig fra Brumunddal da! :D

 

Er en smule irritert over at jeg klarte å kløne vekk en god plassering med tøys og tull på første gruppe - men det er vel som Buster'n sier; Det er ikke det at hu IKKE er en god skytter, men hu er så inmari klønete... :oops:

Well, it runs in the family :mrgreen:

 

Det kommer bilder i morgen, er litt most i hue akkurat nå. :lol:

Link to comment
Share on other sites

BILDER............................................... please

John-A

Det er greit. :)

 

Legger ut alle bildene jeg tok. Veldig sporadisk og tatt i noen øyeblikk jeg plutselig kom på å ta noen bilder.

 

Takk til alle som var med på dette stevnet. Frytelig morro med så mange blide og trivelige folk samlet på et sted. :D

 

sany0379jk4.jpg

 

sany0381hh4.jpg

 

sany0383lj9.jpg

 

sany0384hf3.jpg

 

sany0385rn2.jpg

 

sany0386hl3.jpg

 

sany0388cc0.jpg

 

sany0390be4.jpg

 

sany0391hz8.jpg

 

sany0392cs0.jpg

 

sany0393jc7.jpg

 

sany0394dm1.jpg

 

sany0395by2.jpg

 

sany0396ww7.jpg

 

sany0397pi7.jpg

 

sany0401xz7.jpg

 

sany0402ml3.jpg

 

sany0403fk9.jpg

 

sany0404il3.jpg

 

sany0405xz1.jpg

 

sany0406af8.jpg

 

sany0407od2.jpg

 

sany0408dl7.jpg

 

sany0409ez2.jpg

 

sany0410tt8.jpg

 

sany0411vp4.jpg

 

sany0412uw8.jpg

 

sany0413tw6.jpg

 

sany0414ru2.jpg

 

sany0415is6.jpg

 

sany0416kp5.jpg

 

sany0417vn6.jpg

 

sany0418gv4.jpg

 

sany0419wv1.jpg

 

sany0420pd5.jpg

 

sany0421qx1.jpg

 

sany0422yx6.jpg

 

sany0423ks5.jpg

 

sany0424ei7.jpg

 

sany0425dz6.jpg

 

sany0426df9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Back to normal!! (Og oppussing....... :( )

 

Ei kjempehelg!! Noe som forøvrig IKKE var noen bombe, da jeg var der i fjor også og visste at det ikke var fare for at dette skulle bli kjedelig.

Masse gamle venner, og noen nye hyggelige bekjentskaper.

Jeg fikk da brukt opp patronene mine jeg også...............mere er det ikke om den saken.. 8)

(Men Mauseren til Glenn tok ansvar.....) :wink:

 

%¤&%¤#&%¤....jeg driver å kåler med å få lastet opp bilder men akkurat nå..........så var det umulig.

Hvordan i %¤#""%¤#"%¤ får man lastet opp mange bilder samtidig, uten å balle med ett og ett?? :evil:

Link to comment
Share on other sites

Var det en som skjøt med AG3 bilde 6 ? Hvordan er den på slike hold?

 

Ag 3 er fullt kapabel til å treffe blinken på disse holdene, men grupper ned mot 8 cm er nok bare og glemme. om jeg ikke tar helt feil så kom ag skytteren på plass nr 23. Men bare det og ha alle skuddene i skiva er bra det!

Jeg vill påsta at en bra AG med en god skytter og grei optikk, kan treffe det en AG skal treffe ut til 600 meter.

 

warthog:)

Link to comment
Share on other sites

Her kommer bilder:

 

Når denne er utskutt kan den fint tjenestegjøre som balltre eller annen "stump gjenstand" :wink:

Bambis børse

Bambibrse.jpg

 

På lørdagsmorgen var det disse sporene som fikk mest oppmerksomhet. Tre gauper hadde passert standplass i løpet av natta. Eli ble straks opptatt med å ringe rundt og Skautussa fikk los og forsvant til skogs for å spore på den innpåslitne katteflokken.

Gaupespor.jpg

 

Utsikt fra standplass. Det er en liten bit bort til skivestativene :roll: Det var tilgjengelige gonger og elektronikkskiver både på 300 m og på 500 m til fri bruk og utfoldelse. Supert!! Undertegnende startet med en gruppe på drøye 10 cm på 500 m og ble kanskje ørlite eplekjekk :oops: hovmod står for fall og små feil blir uuutrolig store i benkeskyting.

Standplass.jpg

 

Trond Åsly forvaltet standplasslederfunksjonen med myndighet, høy røst og sigar. Han har sin egen måte å hilse folk velkommen til standplass på, denne karen. Om han skulle slutte med sine sarkastiske kommentarer, må noen øyeblikkelig se til å få tatt tempen på'n.. :mrgreen:

Standplassleder.jpg

 

Langbuen var på plass sammen med sin eier, varminter. Jeg våger påstanden om at dette er en av de største utstyrsfrikene på indre østland. "Ååå, jeg skulle hatt en rosa elefant nå" ..."t'øyeblikk, skal springe i bilen å hente jeg" :lol:

Dakota.jpg

 

Eli in action.

Eli.jpg

 

Gutta til Skautussa kommer til å bli gode skyttere, enten de vil eller ikke. Med muttern som lader, teamleader og instruktør er det ikke bønn om annet. Her er eldstemann, bena er for korte til å nå nedpå men skyter gjør han lell.

Skytterspire.jpg

 

Kjent positur? Yngstemann til Tussa følger med.

Poacher.jpg

 

Erfaring vs nybegynner. Pause og varm mat er godt åkke som.

Pause1.jpg

 

Dyrseth, til høyre, gikk av med seieren etter meget god skyting. Bragden ble utført med Reidar Bergs børse og utstyr. Bambi på andreplass.

Min er større enn din så!!

Premier.jpg

 

Alle som ble premiert.

Premieringer.jpg

 

Nok en gang, takk for ei fin helg og takk til arrangørkomiteen! Dette ga mersmak.

Link to comment
Share on other sites

Ja detta var virkelig supert. Og som sist svært lærerikt. Virkelig fin gjeng, og vellykket arr.

Utenom konkuransen fikk jeg også brynt nesa mi på en runde stående mot 5 stålbukker på 500m. Etter at Eli tok 2 stk på to skudd fikk jeg prøve meg på de resterende. Etter at jeg hadde bomma en stund ble vi stående å skyte begge to, og det var ikke så lenge før alle bukkene var nede. Resultatet ble 5-0. Den dama kan virkelig skyte!!!

Link to comment
Share on other sites

Her kommer bilder:

 

 

Trond Åsly forvaltet standplasslederfunksjonen med myndighet, høy røst og sigar. Han har sin egen måte å hilse folk velkommen til standplass på, denne karen. Om han skulle slutte med sine sarkastiske kommentarer, må noen øyeblikkelig se til å få tatt tempen på'n.. :mrgreen:

Standplassleder.jpg

 

 

Snygga kepsar ! :D

 

Jag var allt lite sugen på att åka till er och skjuta men när jag såg att alla hytterna var upptagna så lät jag bli. :(

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg glemte var å rose arrangements-komiteen, og vertskapet selvfølgelig!!!

 

De som kom tidlig på fredag tok ansvar og begynte å jobbe med en gang, slik at når jofla kom med elektronikken fra Kongsberg Microelektronikk, så var det bare å få det ut med scooter og få rigget det opp.

Jofla hadde som vanlig hvilepuls, og hadde sovet lenge, så derfor måtte vi vente litt på ham da..... :lol::lol:

(Sov vel helt til 5 eller noe sånnt. :shock: )

Arrangementet fløt som en gud, og "el comandante" på standplass, styrte med en fast røst. Tydelig at den gutten har en fortid i "Sølvguttene". 8)

Suverent at Eli lar oss ta oss til rette på deres eiendom, og etter at jeg snakket litt med henne så begynner jeg jammen å mistenke at hun er like forbasket skytegal som resten av gærnigene gitt.... :mrgreen:

 

Jeg vil takke hele bunten, og spesielt Jofla, som strir ørlitt med detta.......Well done!! :D

Link to comment
Share on other sites

Ble aldri helt klok på første serien min..så jeg måtte måle litt. Og jaggu er kulehullet som åpner serien med x antall cm et 6,5 mm hull gitt. :roll:

Ååååh? Det var da som bare. Noen som har skutt i feil skive?

Jeg hørte om en serie med 11 skudd. Men var ikke det den andre eller tredje serien?

Link to comment
Share on other sites

Ble aldri helt klok på første serien min..så jeg måtte måle litt. Og jaggu er kulehullet som åpner serien med x antall cm et 6,5 mm hull gitt. :roll:

Det forandrer sagen, sa snekker'n og saga i spiker...

 

Var det 10 eller 11 skudd i skiva di? Hvis det var 10, dvs. riktig antall, så er det jo ikke sikkert at serien hadde blitt bedre uten "seksogenhalvhølet", for da hadde du bel fått MOA-straff? :shock:

 

MEN - du kan ALDRI stole på folk som skyter med 6,5... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er noe dritt. De hulla som åpna seriene mine var jaggu seksåenhalv de også.. :mrgreen:

Jeg trodde et øyeblikk jeg hadde fått hjelp når jeg så siste blinken min, men det viste seg å være jeg som ikke kan telle til 10, og skammer meg litt for å ha tenkt at andre bidro til min middelmådige skyting. jeg klarte det fint på egen hånd.

Det er flere som har anntydet at det ville være fordelaktig å å ha større avstand mellom blinkene, men hvis noen blingser på skivenummeret hjelper det jo lite. Det var jo en og annen blink som ikke hadde så mange hull, og da er det jo en mulighet for at disse kan ha havnet i andre blinker. Det er vel mye som må læres i forhold til hvordan slikt best skal organiseres, men også klare begrensninger i forhold til hva som er praktisk mulig å gjennomføre. de som hadde jobben med å rigge opp detta hadde jobb nok, så skal det ble mere avansert med større avstand i mellom blinkene ol så må vel flere trå til med å rigge opp sakene. .

Link to comment
Share on other sites

HA! Folk åpnet ild mot skivene, dvs pepret på tellende skudd og litt til.. Jeg hadde to serier med "ekstraskudd" i og Caine hadde også ei skive med ekstra påfyll.

Jeg har regnet litt på det, og hadde vel krympet serien med ca 8 cm, uten ekstra skuddet. Men dette blir jo flisespikkeri, jeg mista to skudd i vinden - foreløpig er jeg en reint for dårlig skytter til å skyte bra med 6ppc på dette holdet.

Link to comment
Share on other sites

Det som er fryktelig vanskelig ved slike avstander er å registrere krossfire under skytingen, ... og finne ut av hvor skuddene kommer fra når hullene i skivene er telt opp.

 

 

Jeg la også merke til at det var en av skytterne som konsekvent skøyt 11 skudd på egen skive. :shock:

Jeg vil også tro at samme mann slutter med dette etter å ha vurdert hvilke "skader" det ellevte skuddet kan ha gjort på seriene hans. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg la også merke til at det var en av skytterne som konsekvent skøyt 11 skudd på egen skive. :shock:

Jeg vil også tro at samme mann slutter med dette etter å ha vurdert hvilke "skader" det ellevte skuddet kan ha gjort på seriene hans. :mrgreen:

 

Noen spesielle du sikter til....?? :roll:

 

Alle teorier må finpusses......serru! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg la også inn et ekstra skudd i første serien. Jeg så at et av hulla i skiva var så langt ute til høyre at jeg begynnte å lure på om jeg kunne ha dratt ut noen, og la på et ekstra. Jeg tror ikke det ekstra skuddet spillte noen rolle for de ti resterende var greie nok. Erfaringa fra i fjor tilsier at det er bedre med en litt dårligere serie en strafferundene.. det er forøvrig et tegn på at kikkerten ikke er helt ræva..

Link to comment
Share on other sites

Det som er fryktelig vanskelig ved slike avstander er å registrere krossfire under skytingen, ... og finne ut av hvor skuddene kommer fra når hullene i skivene er telt opp.

 

 

Jeg la også merke til at det var en av skytterne som konsekvent skøyt 11 skudd på egen skive. :shock:

Jeg vil også tro at samme mann slutter med dette etter å ha vurdert hvilke "skader" det ellevte skuddet kan ha gjort på seriene hans. :mrgreen:

 

Jeg husker en som skjøt 40 skudd i skiva si i fjor jeg, for å være sikker på å få 10 tellende... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Reinhard. Du viser til gode resultater selv også med 6,5 br'n din. :wink:

 

Under skyting av gruppa i fjor hvor jeg "pøste på" med skudd hadde det definitivt ikke slutta å blåse nei.

32 skudd var å ta i, men det var i alle fall over 20. Mener jeg hadde 14 tellende når resultatet lå der.. :roll:

De første skudda gikk i ramma ved siden av blinken så flisene føyk. Derfor la jeg meg godt over på den andre siden av skiva og la inn en del skudd for å håpe at jeg fikk nok tellende. Jeg visste jo ikke hvor mange som hadde dratt ut.

 

I siste serien hadde det nærmest slutta å blåse. Kun svak vind med snøbyger i lufta. Da ble gruppene mer som de burde være. Jeg fikk da en gruppe på 117mm.

Eli skøyt i samme laget og fikk stevnets miste gruppe under den serien på 115mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...