Jump to content

En drilling’s erindringer


Skarvekongen

Recommended Posts

Har en Merkel K96, opprinnelig anskaffet til rådyrjakt med hund. Har mange ganger tenkt på om dette er det idèelle våpen for jakt. Rent bortsett fra baneskyting med mange skudd kan den jo brukes til alt. Med kaliber godkjent for storvilt vel og merke.

 

Da børsa i kaliber 12 / 7x57R kom i hus hadde den kun åpne sikter. Jeg tenkte at det fikk være tilstrekkelig og dro på rådyrjakt. Men den gang ei, rådyra kom på for langt hold. Ergo; den må ha et optisk siktemiddel. Av gårde til børsemaker for å montere EAW svingmontasje. Har siden hatt på 4 forskjellige sikter; Zeiss 2,5-10x50, Meopta 1,5-5x20, Meopta 1-4x22 med lys og til sist Zeiss 1,5-6x42. Sistnevnte blir nok stående en stund. God nok lysåpning for 41 år gamle øyne, og passe forstørrelse for de fleste hold.

 

Og siden har det vært jakt på stort og smått, og fellinger av bever, hare, rådyr og villsvin. Samt et bomskudd på reinsdyr som neppe skyldes våpenet. I denne tråden tenker jeg å legge inn et jegerår med drilling. Og kanskje komme til bunns i hvorvidt denne våpentypen er alt jeg behøver. Med poengskala fra 1-10 pr måned og maksimalt 120 oppnåelige poeng forsøker jeg å gi en målbar definisjon av drillingens bruksverdi.

Link to comment
Share on other sites

April

Siden jegeråret i henhold til DN starter 1.april starter mine erindringer også der.

 

På posteringsjakt ved et lite vann i skogen felte den sin første bever på 170 meters hold. Med godt anlegg på sekken og snellertavtrekk. Momentant virkning og lite pelsskade med S&B 140 gr blykule.

 

Bever nummer to ble felt med hagleløpet fra 15 meters hold gjennom noe småkvist. Ren flaks at jeg fikk øye på den bak en voll langs elvebredden på vei til post.

 

Den tredje ble også felt med hagleløpet. Etter å ha observert beveren på vannet ble smygjakt iverksatt da den gikk på land et stykke unna. Felt med hagleløpet fra 20 meter. Atter en gang med kvist i veien som forhindret bruk av rifleløpet.

 

For felling nr 2 og 3 skal det sies at disse var i en stor elv med bilvei inntil. Hvilket betyr at beveren der er vant til forskjellige lyder og dermed mindre skvetten.

 

Konklusjon april: Optimalt våpen til beverjakt

Poeng: 10

Link to comment
Share on other sites

Har en 96K selv, i kaliber 20/76-7x57R, så jeg vil følge tråden med spenning. Er av samme mening som deg, at det er et utrolig fleksibelt og praktisk våpen. Min er foreløpig kunn brukt på fuglejakt og toppjakt, men mer kommer. Den eneste jakten jeg valgte et annet våpen på var elgjakta. Hadde ikke trengt det, da det ikke ble noen elg :lol: Synes det er greit med en rifle med mulighet til et så hurtig oppfølgingsskudd som mulig på elg :roll: Gleder meg til fortsettelsen :D

Link to comment
Share on other sites

Mai - Skadefelling gås

 

Nå skal det sies at drillingen min aldri har vært med på dette, da jeg alltid har hatt rifle og hagle i bilen, og foretar våpenvalg etter observasjon og vurdering. Men ville det vært mer hensiktsmessig med drilling? Oppførselen til gåsa er jo ikke spesielt annerledes enn på høsten.

 

Gås som tas ut på skadefelling kommer ikke flygende til bulvaner, ei heller tas de ut på våtmarksområder i saltvann. De sitter der de skal sitte for å være skadegås, nemlig beitende på nydyrket mark. Og gjerne litt langt fra kamuflasjen men finner i jordekantene. Men, jeg har også felt dem i mai med hagle, så det er absolutt gunstig å ha hagle og rifle i et våpen.

 

Har aldri brydd meg om å lade opp egne patroner i 7x57R til dette formålet, da ordinære ekspanderende kuler har både presisjon og effekt godt nok. Mine erfaringer med V-Max i 22-250 er at jo da, viltet dør av denne også. Men ikke noe mer. Og er treffet litt lavt kan man putte en fotball inn i skrotten.

 

Så for å komme til saken: Vil drillingen dekke mine reelle våpenbehov ved skadefelling?

Ja, med unntak av et tilfelle; Kanadagås stikker ikke av når første skudd smeller. De sitter gjerne og kakler litt smånervøst og ser seg omkring. Og varmskytingen på løpene mine hever treffpunktet med 5-6 cm på andre skudd. Og enda mer til neste skudd. Greit å korrigere i en avslappet situasjon, men i spenningsøyeblikket? Kanskje rifle er å foretrekke.

 

 

Konklusjon: Ikke optimalt med tanke på eventuelt oppfølgingsskudd med rifleløpet, både på sittende kanadagås eller enda verre, en skadd gås som springer kaklende av gårde. Allikevel vil jeg påstå at drillingen egner seg bedre enn rifle eller hagle.

Poeng: 8

Link to comment
Share on other sites

Juni – Posteringsjakt villsvin

 

Jakter i Sverige i nærheten av åteplasser, ikke særlig annerledes fra annen posteringsjakt på storvilt. Villsvina er ikke nysgjerrige som norske hjortedyr kan være, dvs at de ved minste uro kopler inn turboen og forsvinner i en helvetes fart. Så det har aldri vært noe alternativ å felle mer enn et dyr av gangen. Ergo trengs vanligvis ikke mer enn et rifleskudd. Klarte ved et tilfelle å smyge inn til 30 meters hold på to griser, men rakk ikke å skyte før de var borte… Det mest effektive er verken smygjakt eller drivjakt med hund, men god gammeldags postering. Og da er lange lyse netter i juni fint. Masse å se av både våryre rådyr og annet småvilt, men fortsatt ikke så mye mat i skogen, og grisene kommer fortsatt hyppig til åteplassene. Det er tillatt med hagle/slug til villsvinjakt, men det mest vanlige er at dette brukes ved ettersøk.

 

Den eneste gangen det har kommet gris når drillingen har vært med, fikk den et dårlig skudd fra ca 70 meter. Den løp sakte mot den mørke skogen, og savnet etter et nytt rifleskudd var stort. Etter alle historiene jeg hadde hørt om angripende villsvin, var det med stor spenning jeg gikk etter grisen. Klokka var ca 23.00 og det er mørkt i granskauen selv om det var juni. Kunstig lys er lovlig ved ettersøk i Sverige, og jeg fikk se grisen røre seg ca 100 meter unna der den hadde forsvunnet. Da hundeføreren, bikkja og jeg kom nærmere lå den under et kratt. Jeg slang et rifleskudd mot den og bikkja ble sluppet. Det ble et helvetes leven når bikkja kom bort. Grisen skvatt 180 grader rundt og fløy rett på bikkja mens den hylte. Det ble først stille da hundeføreren som hadde hagle med Brenneke ordnet opp.

 

Konklusjon: Ønsket om raskt oppfølgingsskudd er stort, og jeg vil foretrekke rifle med mulighet for raskt oppfølgingsskudd. Og heller ha ei hagle i reserve til evt ettersøk. Dessuten har jeg så mange flere treningsskudd med hagla at svingen sitter mye bedre enn med drillingen. Så jeg foretrekker å holde i Benellien hvis grisen går mot meg i stedet for bikkja. Riflekaliberet i drillingen har også sine begrensninger med tanke på kulevekt, og jeg kunne ønske ei tyngre kule enn 10 gram Oryx for denne jakta.

Poeng: 5

Link to comment
Share on other sites

Nei dette ser da bare artig og spennende ut det! Liker dine betraktninger, og norsklige feiler har jeg ikke lagt merke til. :D

 

Bare litt uenig mht bruk av bulvaner på gjess om våren; skulle da ikke være noe i veien for det, hvis målet er å få gjessene til å sette seg i nærheten av dekninga di ved jordet de (skade)beiter på.

Link to comment
Share on other sites

Ranger:

Skadefelling er vel for å felle fugl som gjør skade. Da er det vel ikke helt stuerent å lokke fugler til å lande der de ikke får lov til å være. Tenk hvis helt uskyldige og lovlydige gjess skulle bli skutt bare fordi du har lokka dem til å lande på et ulovlig sted :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du inviterer selvfølgelig bare gjess som likevel hadde tenkt å sette seg på den skadde åkeren til å sette seg litt nærmere deg så du får de på haglehold! 8)

 

Da får trådstarter litt mer nytte av drillingen sin, alle tre løpene med litt flaks. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Juli – Treningsskyting

 

Merkelen har utmerket presisjon med rifleløpet. Går tilnærmet hull i hull med både Sellier&Bellot og Norma. Vel og merke dersom jeg lar løpet avkjøle seg mellom skuddene.

Ved rask skyting havner 2 skuddet 5-6 cm opp og 3 skuddet endel cm over der igjen. Har aldri prøvd med flere enn 3 skudd i rask rekkefølge, men antar ut ifra fysiske begrensninger at det stabiliserer seg et eller annet sted og stigningen stopper. Greia er jo at slikt forsøk ikke har noen praktisk bruksgevinst til jakt. Dessuten ønsker jeg ikke å brenne ut rifleløpet unødvendig.

 

Avtrekket med snellert er som alle andre snellertavtrekk; en liten berøring er nok. Glimrende til skyting på bane, men for følsomt til jakt. Litt for lett å dra av skuddet utilsiktet. Avtrekket uten snellert har både kryp og er litt ujevnt. Har hatt den hos Vågsland uten at det hjalp nevneverdig.

 

Jeg har kjøpt denne drillingen brukt. Første eier hadde den stående et år i våpenskapet. Så den fremsto som ny da den kom i mitt eie. Fordelen med å handle på denne måten er selvsagt prisen kontra ny. Bakdelen er at stokken ikke er tilpasset. Så til fluktskyting sliter jeg litt med monteringen og treffene. Selvfølgelig kan dette trenes opp, men jeg foretrekker helt klart den tilpassede Benelli hagla. Det blir liksom litt mer moro å skyte lerduer når man treffer.

 

Konklusjon: Som instrument for mengdetrening med rifle og hagle ikke så egnet eller gøy.

Poeng: 3

Link to comment
Share on other sites

Konklusjon: Ønsket om raskt oppfølgingsskudd er stort, og jeg vil foretrekke rifle med mulighet for raskt oppfølgingsskudd. Og heller ha ei hagle i reserve til evt ettersøk. Dessuten har jeg så mange flere treningsskudd med hagla at svingen sitter mye bedre enn med drillingen. Så jeg foretrekker å holde i Benellien hvis grisen går mot meg i stedet for bikkja. Riflekaliberet i drillingen har også sine begrensninger med tanke på kulevekt, og jeg kunne ønske ei tyngre kule enn 10 gram Oryx for denne jakta.

Poeng: 5

 

Mulig dette er tilfelle for deg, men for egen del så sitter svingen i kroppen, og ikke i våpnet. Dvs at jeg skyter like godt, eller dårlig :oops: med drillingen som hagla. Nå har jeg 20/76 i hagleløpene, så jeg vet ikke hvordan det er mtp jakt av gris, men du kunne jo fint puttet to Brenneke i drillingen, og stilt bedre rustet enn han med hagla etter min mening, da du i tillegg ville hatt et rifleskudd til rådighet :?:

 

Men jeg kjøper den med raskt oppfølgningsskudd. Vet ikke hvor kjapt man kan lade om og skyte skudd nr 2 :?: Jørund Lien gjorde en test i Jakt, og de sjekket om det gikk kjappere å skyte 4 skudd med rettrekker, enn med dobbeltrifle. Tror de havnet på ca 14 sek på begge riflene.

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette er tilfelle for deg, men for egen del så sitter svingen i kroppen, og ikke i våpnet. Dvs at jeg skyter like godt, eller dårlig :oops: med drillingen som hagla. Nå har jeg 20/76 i hagleløpene, så jeg vet ikke hvordan det er mtp jakt av gris, men du kunne jo fint puttet to Brenneke i drillingen, og stilt bedre rustet enn han med hagla etter min mening, da du i tillegg ville hatt et rifleskudd til rådighet :?:

 

Men jeg kjøper den med raskt oppfølgningsskudd. Vet ikke hvor kjapt man kan lade om og skyte skudd nr 2 :?: Jørund Lien gjorde en test i Jakt, og de sjekket om det gikk kjappere å skyte 4 skudd med rettrekker, enn med dobbeltrifle. Tror de havnet på ca 14 sek på begge riflene.

 

Det er nok like mange meninger om dette som det finnes drillingeiere. Jeg skriver vel egentlig om mine egen erfaringer. Ellers er jeg nok kritisk til presisjonen i Brenneke på avstand, dvs om den er god nok til å brukes som oppfølgingsskudd på lengre avstand. For ikke å snakke om at endring av treffpunkt i forbindelse med varmskyting. Som sannsynligvis blir nedover da mine hagleløp ligger øverst.

Link to comment
Share on other sites

Var jo ikke der, så det er lett å "tenke seg". Jeg vet ikke avstanden han med hagle og Brenneke skjøt på, men jeg tenkte mest på bruk på korte hold ved ettersøk.

 

Uansett, knallgod tråd, og gøy og se hvilke erfainger andre har gjort seg :D

Link to comment
Share on other sites

Var jo ikke der, så det er lett å "tenke seg". Jeg vet ikke avstanden han med hagle og Brenneke skjøt på, men jeg tenkte mest på bruk på korte hold ved ettersøk.

 

Det står en minitest av slug i siste Jakt. Testen gir 28cm presisjon på 50meters hold i et standard hagleløp. Det er først ved bruk av rent slugløp presisjonen blir forsvarlig

Link to comment
Share on other sites

Det er tillatt med hagle/slug til villsvinjakt, men det mest vanlige er at dette brukes ved ettersøk.

Grisen skvatt 180 grader rundt og fløy rett på bikkja mens den hylte. Det ble først stille da hundeføreren som hadde hagle med Brenneke ordnet opp.

 

Det var her jeg mente du var kanskje like godt rustet som hundeføreren, med et rifleløp og to løp med slugs. PÅ avstander opp mot 50 met så ville jeg iallefall brukt rifleløpet. Men når du næmer deg kanskje 10-15 meter, så har du en grei dobbelt"rifle" med slugs. Snakker mer "nærstridsskyting".

 

Ikke la oss dvele ved dette, men gi oss flere erfaringer etterhvert som de kommer. Jeg har selv ikke brukt drillingen i mer enn to sesonger, og skal ikke påberope meg å være noen erfaren jeger, så det blir mest tanker og funderinger :oops:

 

Lever etter de 7 P`er. Propper preperation planning, prevents piss poor performance :wink:

Link to comment
Share on other sites

August – Duejakt

 

Endelig august; en ny jaktsesong er i gang. Allerede 10 august kl 05.00 smeller de første skuddene fra sivet mot grågås som beiter på grunt saltvann. Og såpass tidlig i jaktsesongen er ikke gåsa mer sky enn at den ofte er tilbake på plassen allerede samme kveld. Livet er herlig, og i løpet av den første uka blir det noen fellinger. Men de fleste gangene oppdager gåsa meg først og forsvinner kaklende til havs. For noen mistenkelige skapninger. Denne jakta er allikevel så lik skadefellingen i mai at drillingens egenskaper ikke vurderes på nytt. Tar heller en vurdering av duejakta.

 

Det er ikke så mye erter her jeg bor, og dessuten er treskingen oftest over en uke eller to før duejakta åpner. Så de helt store dueflokkene er ikke ofte å oppleve når man sitter i skjul og venter tålmodig på at noen enslige duer skal la seg lokke av bulvanene. Synes disse flygende torpedoene har en lei tendens til å høyt og fort, og la meg bare innrømme at skudd som avfyres rett til værs sjelden treffer. Uavhengig om jeg bruker drillingen eller hagla som har noen tusen skudd på banen.

 

Og flyr de ikke høyt er farten fortsatt stor, så det blir som regel bare skremmeskudd. Stokktilpasningen er fortsatt ikke særlig bra, og jeg lurer på om løpslengden på 60 cm er noe kort for å oppnå skikkelig sving? Hvis jeg ikke husker feil har drillingen til Raudnakke 68 cm løp? Blir spennende å høre hans erfaringer med fluktskyting. Til beverjakt har jeg hatt god bruk for ¾ trangborring i venstre hagleløp, men dette blir for trangt til duer selv om høyre løp har ½ borring. Kanskje løse choker kunne ettermonteres?

 

Konklusjon: Jeg har ikke tilpasset våpenet eller trent nok på banen. Min feil. Med disse tilpasningene ville drillingen vært meget godt egnet. For ikke å snakke om rifleløpet for avliving av skadde duer som lander utenfor haglehold. Men nå er det slik at jeg vil vurdere drillingen slik den er nå, og ikke hvordan den kan bli med diverse modifiseringer, så derfor er den bare sånn middels.

Poeng: 6

Link to comment
Share on other sites

September – Villrein

 

Villrein har alltid vært min favoritt. Det startet med stor beundring av høyfjellet og urdyrene lenge før jeg tok jegerprøven. De første årene lot jeg meg lure av kremmere fra Telemark som solgte jaktkortene sine midt i september. Og med ungt mot dro jeg til fjells uten å oppleve noe særlig annet enn regnvær og flott natur. Dette endret seg etter å ha deltatt på opplæringsjakt i regi av Statsskog. Med Lars Arne Bay som mentor ble jeg brått klar over villreinjaktas mer fascinerende sider, og var samtidig heldig som fikk felle 2 dyr med rifla. I påfølgende år ble det mange gode opplevelser i Njardarheim, både ute på jakt og ikke minst i oppsynsbua syd av Rosskreppfjorden med Lars Arne som midtpunkt.

 

Med katastrofalt lave tellinger opphørte mulighetene til jakt i Njardarheim, og det ble mange år uten å komme til fjells. Inntil i fjor. Det er rart med disse fjellbøndene som har rettighetene til jakta, først får man ikke kjøpt jaktkort uansett pris, og når de først bestemmer seg for å la en stakker fra byen slippe til, ja da får en ikke lov til å betale for moroa. Nå skal det sies at jeg kjenner karen i forbindelse med jobb, så det er vel relasjoner som er utslagsgivende. Som for mye annen jakt.

 

Sist september bar det alene til fjells med drillingen på slep. Allerede etter 2 timer fant jeg en flokk på 5 simler og 2 kalver. Kom meg inn på 150 meter før dyrene luktet meg og reiste seg. Så skjer det fantastiske: Jeg presterer å berøre snellertavtrekket når jeg skal legge meg til rette. Skuddet går rett i myra. Snellert er for lett til praktisk jakt !!

 

Putter inn nytt skudd og skyter mot en kalv som står med bredsiden til. Uten snellert denne gangen. Ingen reaksjon på dyret mens jeg febrilsk rotet i lomma etter et nytt skudd samtidig som jeg forbanner våpenet som ikke har magasin.

 

Etter å ha brukt lang tid på skuddplassen uten å se blod ringte jeg oppsynet. De ba meg følge i samme retning dyrene hadde forsvunnet. Jeg fant faktisk en flokk med samme besetning og antar det var den samme som jeg var borti tidligere på dagen. 7 friske dyr, så jeg hadde vel bommet. Men det er ingen god følelse å ikke ha mulighet til et raskt oppfølgingsskudd når uhellet først er ute. Så da jeg et par uker senere felte en kalv var det med rifla. Uten behov for oppfølgingsskudd denne gang.

 

Jeg har grunnet drillingens pris og karakter aldri utsatt den for regnet og uværet man ofte opplever under høstjakta, og har derfor ikke peiling på hvorvidt fuktig treverk påvirker presisjonen og funksjon. Det er lettere for meg å utsette en langt rimeligere rifle til slikt. Men jeg er nok innerst inne klar over at drillingen aldri kan bli noe universalvåpen før jeg klarer å se på den som et verktøy som skal brukes uansett vær og forhold.

 

Konklusjon: Drillingen veier rundt 4 kg med sikte. Ca 300 gram tyngre enn rifla, men nok en gang er det savnet etter et raskt skudd nr 2 som gjør at drilling ikke er det rette våpenet til villreinjakt. Med både bedre avtrekk og magasin er det rifla som gjelder for å opprettholde relasjonene til rettighetshaver. Jeg har ikke lyst til igjen å fortelle at det går et potensielt skadd dyr på fjellet.

Poeng: 4

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Dette kokte litt bort etter hvert, ble litt mye Kammeret en stund, så inspirasjonen til å fortsette forsvant.

 

Merkelen er solgt for flere år siden. Husker nesten ikke lenger hva som var årsaken, men det var en vel kombinasjon av manglende tilpasning og lysten på noe annet. Plutselig en dag fikk jeg det for meg at drilling med 2 riflepiper måtte være bra greier. Så da ble det byttet til en Blaser D99 Duo. Den ble kjøpt brukt hos en av landets ledende forretninger, og etter diverse mangler i forhold til avtalen ble den sendt til fabrikken i Tyskland for renovering og justering av samskyting. Så 5-6 måneder forsinket hadde jeg en tilnærmet ny D99 Duo kjøpt til en hyggelig bruktpris.

 

For å si det med en gang, avtrekket på Blaser D99 er av svært god kvalitet, noe helt annet enn jeg var vant til på Merkelen. Med frittliggende piper hadde den presisjon som ei god jaktrifle og samskyting på 25-30mm. Stokken hadde svinerygg, og kikkertsiktet satt alltid på (som på Merkelen) Etter diverse testskyting og dårlige treff på vilt, tok jeg den med på skytebanen for å trene på løpende elg. Resultatet ble det samme gang etter gang, skuddene satt 10-20cm for lavt. Monteringen mot skulder blir for lav pga svineryggstokk og kikkertsikte påmontert. Med dårlige treff som konsekvens. Siden drilling med 2 rifleløp blir å regne som en rifle med mulighet for et hagleskudd, så er det ingen løsning å ikke bruke kikkertsikte, så denne ble solgt igjen etter relativt kort tid.

 

Sist høst kjøpte jeg en gammel Heym med 2 hagle- og 1 rifleløp, kikkertsikte i hakemontasje og svinerygg. Siden jeg er blitt noen år klokere siden forrige drilling ble denne brukt uten kikkertsiktet montert, og da sitter skuddene der de skal. Kanskje jeg skriver litt om den etter mer bruk.

 

Ellers er det jo bare for andre å fortsette der jeg slapp…. Drillingbruk i oktober er neste for vurdering og poenggiving…

Link to comment
Share on other sites

Har brukt min Merkel i 12/12/6,5x55 - til det meste, og har aldri "sett etter solen" før jeg har tatt den med ut på jakt.

Den ble faktisk kjøpt (for ca. 28 år siden) for å brukes på gåsjakt i all slags vær.

 

Jeg var lei av å drasse på hagle og rifle.

 

Siden den gang - har den blitt favorittvåpenet.

 

Bever, and, gås, rype, hare, rådyr, hjort osv. - har havnet i fryseren pga. den.

Faktisk så har jeg fått et par doublè`er på orrfugl - med Zeiss`en på også :thumbup:

 

Hadde jeg ikke bare jaktet med håndvåpen i Afrika - hadde den blitt førstevalget hvis jeg skulle brukt noe annet (for man trenger ikke "Afrika-kaliber" for å skyte plains game :wink:. Noen fordyrer turen sin kolossalt - pga. av at de skal ha med et "Afrika-kaliber". Og det er bare tull og tøys. Jakt for pengene istedet :wink:)

 

De åpne siktene går litt høyt på 100 m - men de har jeg aldri brukt utover 50 m - og har ikke somlet meg til å gjøre noe med treffpunktet som er ca. 7 cm over på 50 m.

Og jeg bruker ikke åpne sikter på annet enn storvilt - så da betyr ikke det noe.

 

En brukket tennstift - har faktisk forekommet :evil: (10 år siden).

Men for å snu det negative til det positive:

Da var jo anledningen til stede - for å se om innmaten hadde tålt alt av grisvær.

 

Det var ikke en rustflekk noe sted :thumbup:

 

Jeg har alltid vært påpasselig med å bruke hvit vaselin i skjøtene mellom treverk og stål - så det er nok årsaken.

 

Etter så mange år/mye bruk - har de selvsagt satt sine spor.

Men det er bare sjarmerende :) .

 

Sålenge det ikke rust!!!!!!

 

Skulle jeg kjøpt en drilling i dag - ville jeg fått den regulert for slugs.

 

Min holder begge slugs`ene innenfor 10 cm på 25 m, og 20 cm på 50 m - så slugpresisjonen er noe marginal :? .

 

Forøvrig ville jeg valgt svingmontasjer istedet for hake - da montering av et par kikkerter med ulik objektivstørrelse hadde vært enkelt.

I og med at jeg valgte hakemontasje den gangen - valgte jeg også en kikkertforstørrelse som kunne brukes til det meste (1,5-6x42)

 

Graveringen består av en brølende hjort på den ene siden, og oppflukt av et par ender på den andre siden av låskassen.

 

Omtrent som drillingens bruksområde har vært for meg :D

 

Treverket har holdt seg meget fint - men fikk tak i Raudnakke`s oljer for en tid tilbake - i tilfelle jeg skal ta en skikkelig shining.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...