Jump to content

Framsikte ligger skjevt i forhold til diopter bak og løp.


Mauser M67

Recommended Posts

Hei.

 

Når man skifter løp på en Sauer STR så kan man risikere å sette løpet inn

slik at framsikte ligger litt skjevt i forhold til diopter bak og løpslinjen.

Er her noen som kan gi en forklaring på hvor mye dette vil utgjøre på

100m og 300m hvis framsikte ligg 2mm til venstre i forhold til baksikte og

Løpslinje. Det som her er viktig er at våpen blir ikke kantet så sikte bak står i lodd i forhold til løpet..

Når man har kompensert for denne feilen på 100m har man da også kompensert for denne feilen også på 300m?

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Viss du greier å halde diopteret vassrett (dvs vatre etter diopteret og ikkje framsiktet) vil avviket bli forsvinnande lite. Om siktet er 2mm utanfor loddlinja og dette blir kompensert på 100m vil avviket vidare oppover bli 2mm pr 100m, dvs 4mm totalt på 300m - noko dei færraste av oss greier å registrere under praktisk bruk.

 

Det som oftast er problemet med skakke framsikter er at skyttaren vatrar etter framsiktet, og da vil 2mm gi enorme avvik. Du vil da ta heile kompenseringa mellom diopter og framsikte - dvs under 1m, og 2mm blir over 20cm pr 100m. No skal det seiast at 2mm skakt framsikte er veldig mykje, og skyttaren vil vanlegvis sjå det med det blotte auge. Ein røynd skyttar vil òg kjenne at han/ho held børsa skakt, og vil i praksis "ikkje greie" å kante børsa så mykje at framsiktet står vassrett.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan ikke stemme, men med min skrivehastighet vil vi være langt ut i elgjakta før jeg har klart å forklare dette :oops: så jeg håper andre kan ta seg av den saken :?

Mitt tips er--------rett opp forsiktet først som sist :!::!:

Hvis løpet er montert så skjeft at "hylsa" som forreste skjefteskrue sitter i vil du få dårlige samlinger :wink:

Link to comment
Share on other sites

OM du har forsikte av "klem typen" (ny modell, fra etter 1995 eller noe) å vatrer dette sikter opp i forhold til baksiktet, så vil jo det du beskriver kun komme til å skje om du har en pipe med "hullet boret skjevt" i forhold til godset der forsiktet sitter?

 

ellers vil jo forsiktet komnme rett over senter på pipa om alt er vatret opp....

så det er vel en litt "teoretisk" problemstilling ?

Link to comment
Share on other sites

- Dette er et enkelt regnestykke. Jeg har ikke banegevær og kjenner ikke avstanden mellom korn og diopterskive, men antar at den kan ligge på f.eks. 75 cm, altså 0,75 m.

Ved 2 mm sideforskyvning av kornet blir avviket da som følger:

På 100 m: 2mm delt på 0,75 m gange 100 m = 267 mm

På 300 m: 2 mm delt på 0,75 m gange 300 m = 800 mm (= skivebom)

 

Mitt beste tips er: Juster kornet dit det skal være

Link to comment
Share on other sites

Forutsetningen som trådstarter beskriver er jo at det foretas ny innskyting på 100 meter etter at siktet er montert. La oss si at forsiktet da er 2 mm til venstre (dette er mye og godt synlig uten vater). Ved eksakt innskyting på 100 meter der treffpunkt og siktelinje konvergerer så vil man som det er påpekt i et tidligere innlegg få et avvik til høyre på 4 mm på 300 meter. La oss imidlertid da leke med tanken at man skyter inn med treffpunktet 2 mm til høyre for siktepunktet på 100 meter. Da vil siktelinje og kulebane være parallelle og man vil teoretisk ha treffpunkt 2 mm til høyre for siktepunktet på alle avstander. Problemet er selvfølgelig at du ikke er i stand til å skyte inn med 2 mm avvik på 100 meters avstand. Egenspredning, treffpunktforflytning per knepp, vind etc. vil gjøre dette helt umulig. Derfor er min konklusjon at så lenge man skyter inn på nytt så er et skjevt forsikte ikke noe problem. Innskytingen bør foretas på rimelig langt hold, innskyting på 100 meter er uansett ikke godt nok hvis man skal skyte på avstander på 300-600 meter.

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Forutsetningen som trådstarter beskriver er jo at det foretas ny innskyting på 100 meter etter at siktet er montert. La oss si at forsiktet da er 2 mm til venstre (dette er mye og godt synlig uten vater). Ved eksakt innskyting på 100 meter der treffpunkt og siktelinje konvergerer så vil man som det er påpekt i et tidligere innlegg få et avvik til høyre på 4 mm på 300 meter. La oss imidlertid da leke med tanken at man skyter inn med treffpunktet 2 mm til høyre for siktepunktet på 100 meter. Da vil siktelinje og kulebane være parallelle og man vil teoretisk ha treffpunkt 2 mm til høyre for siktepunktet på alle avstander. Problemet er selvfølgelig at du ikke er i stand til å skyte inn med 2 mm avvik på 100 meters avstand. Egenspredning, treffpunktforflytning per knepp, vind etc. vil gjøre dette helt umulig. Derfor er min konklusjon at så lenge man skyter inn på nytt så er et skjevt forsikte ikke noe problem. Innskytingen bør foretas på rimelig langt hold, innskyting på 100 meter er uansett ikke godt nok hvis man skal skyte på avstander på 300-600 meter.

 

Hilsen

Lee303

 

Dette vet alle som skyter felt at ikke stemmer, du vil skru deg ut til siden når fremsiktet ikke er vatret opp. Dette vil skape en problemstilling som er nesten umulig å holde kontroll på uten å teste for hver aktuelle avstand. En enkel måte å sjekke om du har satt siktet/løpet helt rett i er å skyte seg inn på 100m og skru opp så mangen knepp du trenger til f.eks 600m og da skal dette treffpunktet være loddrett over den første serien

Link to comment
Share on other sites

dette med av og på med løp på sauer gir mindre feil enn hva en del tror, det sporet som dingsen til fremre skjefeskrue skal i er jo en grei pekepinn, er det på plass er og forsiktet på plass.... jeg har tatt av og på løp mange ganger og får svært liten forskjell med diopter og vel aldri merkbar forskjell med kikkert...

Link to comment
Share on other sites

Dette vet alle som skyter felt at ikke stemmer, du vil skru deg ut til siden når fremsiktet ikke er vatret opp.

Nei dessverre - det er nok bare en litt seiglivet myte.

Hvis framsiktet er litt skjevt - men du greier å skyte deg inn på en normal avstand - så har du kompensert ved å skru baksiktet samme vei slik at du i praksis har parallell-forskjøvet siktelinjen (f.eks 2mm som eksempelet var)

Så lenge du fortsatt har "tilstrekkelig" side-knepp igjen (i tilfelle du må skru 10-15kn på vind) så har det forsvinnende lite å si - slik Lee303 korrekt skriver.

Link to comment
Share on other sites

ja og her jeg bor bør man ha mer enn 20 knepp tilgjengelig i siden...... ;)

Ja det kan jeg tenke meg! :-)

Her i Trøndelag slapp jeg unna med 8 knepp på 460m da jeg ble landsdelskretsmester på søndag.

 

ja jeg slapp unna med 15 knepp på 300m da jeg skjøt et feltstevne på søndag i "litt mer enn koselig" vind.....

Link to comment
Share on other sites

Dette vet alle som skyter felt at ikke stemmer, du vil skru deg ut til siden når fremsiktet ikke er vatret opp.

Nei dessverre - det er nok bare en litt seiglivet myte.

Hvis framsiktet er litt skjevt - men du greier å skyte deg inn på en normal avstand - så har du kompensert ved å skru baksiktet samme vei slik at du i praksis har parallell-forskjøvet siktelinjen (f.eks 2mm som eksempelet var)

Så lenge du fortsatt har "tilstrekkelig" side-knepp igjen (i tilfelle du må skru 10-15kn på vind) så har det forsvinnende lite å si - slik Lee303 korrekt skriver.

Parallellforskyving blir det berre viss du greier å halde børsa rett - slik at høgdejustering av siktet skjer langs den loddrette aksen. Viss du derimot vatrar opp børsa etter holkornet (held tverrstolpen på anschütz-kornet vassrett, eller stolpen på urmek-kornet loddrett) vil høgdejusteringa på diopteret gå like mange grader unna loddlinja som holkornet er skakt. Og med eit avvik på 2mm som trådstartar spør om blir treffpunktforskyvinga ikkje ubetydeleg. (eg trur nok eg forrekna meg noko i mitt første svar i denne tråden, men avvik blir det)

 

Gratulerer med feltgull, forresten :)

:D:D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Eg tok å tegnet noe på et tegneprogram som eg har.

For å få hele tall så gjorde eg følgende.

Tegnet op en linje som er 300000mm lang =300m og en linje som er

100000mm lang 100m.

Så startet eg en linje som er forskjøvet 300mm til venstre på 300m

Og drar den ned til start punktet. dvs i dette tilfellet diopter bak.

Så tegnet eg opp en linje som er 700mm (løp) fra start punktet.

Når eg måler gapet mellom det som da skal være kule bana og den sikte linjen

Som er forskjøvet til venstre så måler eg ikke mer en 0.7mm 70cm framfor startpunktet på linjen. Mindre en 1mm

feil på framsiktet vil da forårsake 10cm feil på 100m og 30cm på 300m

Dvs 10 knepp korrigering.

 

Om det er slik i praksis??

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Mauser M67 - Har jeg misforstått spørsmålet ditt? Var det ikke slik å forstå at i utgangspunktet var geværet innskutt med ei pipe hvor kornet sto rett, der løpets kjernelinje var sammenfallende med siktelinja? Og at du byttet til ei pipe hvor kornet sto 2 mm til høyre for løpets kjernelinje? Og du da ville vite sideveis utslag av dette på 100 og 300 m - uten å stille diopteret? Det var slik jeg oppfattet spørsmålet, og da vil regnestykket være som vist ovenfor....

 

Hvis du vil kompensere for de 2 mm feil på kornet, stiller du selvsagt bare diopteret 2 mm til samme side. Treffpunktet ditt vil da ligge 2 mm til venstre for siktepunktet - uansett hvilken avstand du skyter på. Og det kan du vel leve med..?

Link to comment
Share on other sites

Dette kan ikke stemme

 

Det har du heilt rett i :oops:

 

Eg rekna som ein sveiseblind Terra-forvaltar og fekk det til at avviket vart over 20 cm pr 100 m. Kanskje ein skulle koble hjernen til fingrane når ein tastar seg fram i slike eksistensielle spørsmål som dette - altså kva som skjer viss framsiktet er to millimeter skakt.

 

Det korrekte er (og no har eg rekna og tenkt samtidig)

1) Som eg og fleire (HansB etc) har sagt blir avviket på millimeternivå om ein berre greier å halde børsa rett (så diopterjusteringa følger loddlinja).

 

2) Som eg har prøvd å forklare kjem avviket viss ein rettar opp skeivheita med å halde framsiktet rett, men børsa (og diopteret) skakt. Men her òg held avviket seg innanfor relativt avgrensa dimensjonar. Med 2 mm avvik på framsiktet blir det - avhengig av høgda på framsiktet - eitt knepp feil i sida pr ca 15 knepp i høgda (pga at diopteret ikkje blir justert loddrett). Innskoten på 100 meter blir dermed avviket ca 3 cm på 300 meter, og snaue tjue centimeter på 600 meter. Avviket er sjølvsagt avhengig av kulebanen (kor mykje ein må stille i høgda).

 

Eg vil dermed nytte høvet til å legge meg skinnflat, og avlive innlegg nummer to i denne tråden :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...