Jump to content

Jaktfeltkule .308win


Olaf

Recommended Posts

Hei

 

Har til nå brukt Lapua LockBase 155grain kule. Denne fungerer helt greit i børsa (Remington 700), men gir ikke topp presisjon.

 

Noen som har forslag til flattskytende og presise kuler til jaktfelt? Muligens også ladedata? :)

 

 

 

 

 

 

 

Olaf

Link to comment
Share on other sites

Ja, Scenarkula har jeg også lest mye bra om. Vil det være stor forskjell på 9,7gramskula og 10gramskula? Vil det ha stor praktisk betydning i forhold til kulebane? Skal handle noe annet hos Hjemmelading, så slipper jeg å betale frakt hos begge :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt 123gr lapua trainer den gir lite rekyl og store reine hull i skiva. bc er bra nok til di avstandene som er på jaktfelt.di fleste hold er jo rundt 100m.og da skjønner ikke jeg at du må ha 500 i bc for at det skal gå bra.mindre rekyl og du skyter bedre utentvil.og det blir stor forskjell på 123gr og 168gr kule med lik hastighet.lade 123gr til fint borti mot 900ms.

Link to comment
Share on other sites

Fabrikkladet Lapua Lock Base 150grn har jeg brukt endel, og den samler i et raggete hull i Blaseren min.

 

BC er ihvertfall mer enn god nok til jaktfelt.

 

Oppgitt hastighet er 850 m/s. Da jeg kronograferte denne patronen fikk jeg målinger fra 760 til 890 m/s. Kan det stemme????? Jeg må prøve med en annen kronograf før jeg konkluderer. Dersom det stemmer kan det være forklaringen på noen helt uforklarlige bommer på langholdet på sist jaktfeltstevne.

 

Noen andre som har tilsvarende erfaring med fabrikkladd Lapua Lockbase?

 

U

Link to comment
Share on other sites

Syntes hastighetsforskjellene på den fabrikkladde LockBasen var litt vel store :shock:

 

Hjemmeladd går 150grain greit, men leter fortsatt etter "det lille ekstra". Er veldig i tvil om hvilken tyngde jeg skal velge på kula, antakelig klarer det seg med rundt 125 grain, og da blir i tillegg rekylen mindre.

 

Vurderer både lapuakuler og sierrakuler (de som er nevnt over), noen som har fler jeg burde ta med i vurderingen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruker helst hornady V Max 110 grs sjøl. I mine våpen er denne utrolig presis, dekker alltid treskuddserier med en lapp på 100 m hold hvis det ikke blåser alt for mye. (i snitt rundt 10 mm målt fra kulesenter til kulesenter). Bruker 50 grs N-140 og 1,5 mm friflukt. Har kappa og kronet pipa på rifla sjøl (46 cm)

Ellers er 110 grs lapua CE med samme kruttlading veldig presise, men har litt dårligere ballistikk.

 

Med lyddemper på er dessuten rekylen nesten fraværende :wink:

Link to comment
Share on other sites

avstander skal oppgis det i njff, jeg skyter og i boj karrusellen og har ikke vært borti at det ikke oppgis hold.Det er jo avlegs egentlig,er jo folk som har med seg avstandsmåler og andre ikke og da blir det urettferdig.

er jo greit med flat kulebane, men hvor mange "lange hold" skyter vi på. har skutt 17 jaktfelt i år og det lengste var lygna, der sto elgen på 255m.ellers så kan vi nok si at snitte er mer rundt 80-90m egentlig. blir noe annet når det blir prat på dfs felt OG 400-500M.

ring trond på hjemmelading og spør han hva han har og hva han ville brukt, sikker på hab hjelper deg og du får bra priser

Link to comment
Share on other sites

Lockbase kula er enten 150 eller 170 grs, så regner med at du har brukt 150grs kula (9,7gram)?

 

jeg har brukt 150 grs sierra MK, 150 grs Lapua lockbase, 155 grs sierra Palma matchking, 155 grs lapua scenar, 155grs nosler custom comp, 167 grs scenar, og 168grs sierra MK.

den kula som samler dårligst av de nevnte i mine sauerløp er 150 grs lockbase.(20 mm @ 100m er vanlig samling på denne) alle de andre kulene går meget godt(godt under 20mm @100m) å jeg kan anbefale dem alle sammen i 308win.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, husket feil jeg :oops: Er 150 grainkula jeg har skutt med til nå, blandet sammen med en våpenforhandler som mente han solgt meg 9,7gramskule når den var 10 :evil:

 

Har tenkt mye på matchkingkula og scenarkula, så spørs om det ikke blir ei av disse! Ellers har jeg sendt mail til Trond Alvestad, men nå har det faktisk gått to dager uten at jeg har fått svar! :o Uvanlig fra den karen! Antakelig har han en travel periode

Link to comment
Share on other sites

150grs = 9,7gram

 

155grs = 10,0gram

 

168grs = 10,9gram

 

 

Er klar over dette, men kula forhandleren skulle pushe på meg var 155 grain! Altså 10 gram, mens kula jeg skulle ha skulle veie 150 grain aka 9.7 gram..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må bumpe denne opp igjen, har ikke fått rotet meg til å bestille ennå, og nå lider jeg av valgets kvaler..

 

Trond Alvestad mente 8 gramskula ble litt for lett, men jeg kan da ikke riktig skjønne dette? Jaktfeltholdene er skjelden lengre enn 100 meter her, da burde vel BC på ei 8gramskule holde i massevis? (Opp til 200 meter)? Som tidligere sagt skyter man nok bedre dess mindre rekyl..

 

Har iallfall lyst til å prøve 10,8grams scenar, har en liten mistanke om at denne går greit i løpet! :wink:

 

 

Noen som har noen innvendinger mot disse kulene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...