Jump to content

Røyskatt


stratos

Recommended Posts

Skal jakt til høsten etter rype.

Var der ifjor og var ekstremt mange røyskatter (vi snakker om horder! (så 10 stk på en gang) Tipper at disse egg røverne setter en demper for bestanden, så vi ønsket å ta noen av dem.

Desverre hadde vi ikke med noen feller eller utstyr til å lage humane felle,r men har ordnet det til kommende sesong.

 

Leser "overalt" at Røyskatt pels er veldig verdifult. Hvor får en eventuelt solgt dem?

Hva er prisen på ca prisen på 1 røyskatt?

Noen som er interesert?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi skulle la dette bli en liten røyskatt-tråd med bilder og fangstredskap og tips?

Fin tid å snekre kasser til rottefellene på denne tiden av året, samt å lete etter stikkrenner og overganger for plassering... Her er det teleløsning, så jeg slipper å lete etter stikkrennene - Sammentrykkede støtdempere, smell i understell og påfølgende hjulløft forteller meg AKKURAT hvor stikkrennene er :lol:

 

Jeg bruker som sagt rottefeller i kasser, og bare feller med skikkelig stramme fjærer. En "autotrapline" (fangstlinje som kan sjekkes fra bilveg) er under planlegging - og jeg trenger flere feller. Liker ikke Rapp sine tramp-/åte-utløsere 100%, men fjærstyrken er bra. Har funnet litt på nettet, men stort sett fra USA - billig i kjøp men dyr transport.

(bildene under er hentet fra www.trapperman.com sin weaselthread) http://www.trapperman.com/forum/ubbthreads.php/topics/1211284/1

Kassefella under er vanlig i USA, men er nesten garantert å gi slag over ryggen, da det er frambeina som utløser trampplata. Lite humant. En finner sikkert røyskatter med ukvasse framklør etter en slik oppstilling.

DSCN0128.jpg

...og sånn blir resultatet...

Picture1151.jpg

Vil unngå å finne slike...

dec708004.jpg

 

For bakskalle- og nakkeslag (som er påkrevd her på berget) kan tramputløste feller monteres 90grader på gangretning. Da treffer den ene delen av bøylen over nakken og den andre over ryggen. Man kan også lage gjennomgangsfeller med tverrmontert rottefelle - til og med uten åte vil røyskatten teste hullet, nyskjerrig som den er.

Et forskningslag på Dovre/Hjerkinn fangstet røyskatt i et 5000mål stort fjellområde med gjennomgangsfeller uten åte og fikk 90 røyskatter på 3 måneder.

 

Åteutløsning på fellene gir et mer målrettet og sikrere slag over bakskalle og nakke.

1-12-07catch002.jpg

Gunstig når den må strekke seg etter åta... Liker disse oppsettene, men de nederste er kanskje litt utsatte for store snødybder...

treetraps009.jpgtreetraps010.jpg

treetraps007.jpgtreetraps005.jpg

 

Vil gjerne ha innspill og tips om felletyper, gunstige kjøp, åte, plassering, luktestoff og selvsagt fangststatistikk når den tiden kommer.

 

La småviltet leve - fang en røyskatt!

Link to comment
Share on other sites

Legger inn noen flere bilder og ymse:

08weasel2010.jpg

 

Hvordan lage kasser? Video

Tråd: http://www.trapperman.com/forum/ubbthreads.php/topics/939033/1

 

Bredden på plankene du bruker må være større enn rekkevidden av utløserpinnen, ellers ender du opp med bøyd pinne og dårlig avtrekker.

MTA07196.jpg

 

Begrens størrelsen på hullet, så blir fella sikker mot katt eller småbarnshender...

secondgroupofpictures040.jpg

Her en muskrat.

 

Kulvertsett

secondgroupofpictures061.jpg

 

Noen driver større enn andre...

weasels1.jpg

 

Denne avtrekkeren liker jeg - noen som finner denne fella fra Victor til salgs på nett?

secondgroupofpictures033.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan jo fortelle en historie om en tjuvrakker av en røyskatt som hendte meg og en kompis for noen år siden, når vi var på hytta og jaktet fjellrype om vinteren. Vi hadde skutt 14 ryper forrige dag og rypene hadde vi vært så smarte å legge ute på verandaen ved verandadøra. Om morningen satt vi og drakk kaffe og prater om hvor vi skulle jakte denne dagen. Mens vi satt og pratet fikk jeg øye på en røyskatt som kom over gelendre på verandaen. Var mye snø det året. Den lille rakkeren hadde peiling rett mot der hvor rypene lå. Joda når jeg åpnet verandadøra lå det kunn 3 ryper igjen der. Fan for en kjeltring tenkte jeg. Men vi lot skurken holde på litt til så han dro rett og hentet en rype til. Med en rype i kjeften dro han den etter seg. Jeg gikk ut på verandaen og veivet med armene samtidig som jeg hoiet og ropte til han. Ikke snakk om at han slapp rypa, han bare bet seg seg bedre fast og dro rypa etter seg. Jeg var vel ca 1 meter fra kjeltringen men rypa slapp han ikke. Den var hans og den skulle han ha med seg. Ikke før jeg fikk på meg skiskoa og begynte å sparke snø på han, før han fant ut at det var tryggest å slippe tak i godbiten. Jeg gikk inn på hytta og ristet på hodet og tenkte for en treisk en jævel. Vi lo av saken og tenkte på hvor lite smarte vi var som hadde latt rypene ligge ute og for en frekk og uredd kar dette var. Og vi kunne jo og ha latt rakkern få holde på så vi hadde sett hvor han gjorde av fuglene. Men vi fant ut at vi skulle legge de tre rypene som var igjen lenger bort for å se om kjeltringen kom igjen. Joda ganske riktig kom han igen etter en liten stund. Røyskatten hadde peiling rett mot der rypene lå tidligere på verandaen. Han vimset hit og dit da han ikke fant rypene. Han klatret tilogmed opp på viduskarmen og tittet inn på oss. Fy fan dere er stygge tenkte han nok. Etter en stund fikk han vinddraget der hvor vi hadde lagt rypene og han helomvendte og dro rett mot fuglene. Skurken beit seg fast i en rype og begynte å dra den med seg, men da hadde vi klargjort riflene og rakkern fikk seg en kule fra en nedladet 22-250. Man stjeler jo ikke ryper ustraffet. Det hører med til historien at vi fant alle rypene under hytta. Noen under material og noen under paller og presenning. Like hele og fine. Som dere vet så er jo denne karen samler i tilfelle det kan komme dårlige tider. Den som sparer han har. Så til moralen i denne fortellingen.

Ikke legg rypene ute for det er en glimrende åte til en hvit pelskledd rakker av en røyskatt.

Røyskatten har jeg nå fått utstoppet og står på hytta som et lite minne fra den gangen jeg fikk besøk av en rypetyv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Røyskatt finnes nærmest overalt.

Her i området er den observert på snaufjellet, og på den ytterste nakne ø.

 

Fanget en del Røyskatt på 80-tallet og brukt skikkelige rottefeller da.

Monterte fella på en planke som jeg reiste opp mot ett tre eller lignende.

Røyskatten måtte da strekke seg opp mot fella for å få fatt i åtet.

Sjansen for feilslag da ble mindre.

Ikke ei Røyskatt hadde fått slagbøylen over ryggen, alle hadde fått den over nakken.

Link to comment
Share on other sites

Er det best og fryse ned røyskatta med en gang vist man skal utstoppe den.

Og hvor holder de som oftes til? Er det på fjellet, med elver vann?

De små hårviltene er jo enklest å flå umiddelbart etter smekket fra fella, men en preparant får jobben gjort uansett. Fellefangst vinterstid fører jo som oftest til frysing uansett (og det er like greit for å konservere pels og skrott), så bare legg den i fryseren til preparanten kan ta imot pelsviltet.

Enig med Jeger93 og Celsius om levested, fra sjøkant til snaufjell, ofte der det finnes naturlige sprekker og hullrom i bakken og selvsagt der smågnagerne herjer som værst. Ofte i kulturlandskap med steinrøyser og er ikke redd for å ta i bruk steinmurer, vegger og tak på hus og hytter. Vedladd og komposter er ofte "hotspots".

Der det er smågnagere er det røyskatt!

Til fjells vil jeg anbefale bratte lisider i nordhelling, inntil såkalte snøleier. Her blir snøen liggende langt utover våren (sommeren), og musa vet å nytte seg av disse plassene som holder dem skjult for farer fra oven i sitt matsøk. På høsten finner du dette som plasser med nedbeitet vegetasjon, med labyrinter av museganger og tjukke lag av muselort. Ovenfor snøleiene kan du se at bakken er full av musganger, spesielt dersom snøleiet ender i en liten haug (rabb). Da har du funnet musas svar på helårsbolig; innenfor noen titalls meter finner du alle årstider og fuktgradienter (i botanikken kalles dette snøleie-rabbesamfunn) og der finner musa ferske skudd langt utover sommeren nær skjul.

 

I store smågnagerår er det gunstig å la røyskatten herje fritt rundt hus og hytter - den gjør en kjempejobb for å holde isolasjon og elnett skadefritt.

Skitt fangst!

PS! Hvordan skal røyskatten utstoppes?

 

PSS @ Celsius! Hvilke typer åte hadde du størst suksess med og hva gjorde du for å unngå at fellene nær bakken ikke skulle snø ned?

Link to comment
Share on other sites

Brukte alt fra bacon/salt flesk til fisk og hvitost.

Husker ikke hva som funket best, Røyskatten gikk på alt, også hvitost.

Er vanligvis ikke så mye snø om vinteren her ved kysten.

Men sjekket fellene hver dag og flyttet dem litt opp ved snøfall.

Ellers satt jeg noen feller under bartrær, i gamle sommerfjøs osv. siden jeg var obs. på dette med snefall ville gjøre at Røyskatten kom høyere opp på fella.

 

Har ei av Røyskattene utstoppet i vinterpels, men den har vært bortgjemt i 13 år i ett skap.

Katta ble helt spinnvill og skulle ta den.

Åpner jeg skapet er katta der med en gang, den husker hva som skjuler seg der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...