Jump to content

Skal til Afrika, trenger litt ladehjelp 9,3 x 62


Ruger #1

Recommended Posts

Turen er bestillt, destinasjonen bestemt... reiser med Exotic Hunting Adventure om temmelig nøyaktig

1 1/2 mnd. Reiser sammen med min samboer, men mer om det i en evt. senere tråd :wink:

I og med at jeg endte opp i Northern Cape/ Kahlahari ble jeg rådet til å ta med en flattskytende rifle.

Jeg har en 300 WinMag i arsenalet, men hadde egentlig bestemt meg for å ta med meg min nyervervede

(forhatte :D ) Blaser R93 Proffesional i 9,3 x 62 !

Vel, kaliber 9,3 er bestemt....ferdig :!: ( beste balanserte rifla jeg har hatt noensinne )

Kaliberet er heller ikke den Haubitzeren. enkelte påstår

Trenger litt hjelp med å finne en kule som skyter rimelig flatt...

Prøvde 210 Gr. Tonheim Step Performance kuler med 60gr. N140 , men fikk ikke tilfredstllende samling.

Kjøpte nettop 250 gr. Nosler Accubond. Noen som har erfaring med disse ?

Er glad hvis noen kan hjelpe med starladinger på kuler jeg har nevnt, evt. andre...

Og ja... det blir Blaseren... :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller brukt tiden på å lære meg kulebanen enn å sitte foran ladebenken. Du får ikke 9.3x62 til så skyte "flatt" uansett.

 

Skyt inn børsa på 100,150,200,250 og 300 meter. Noter så fall på kula og lag den en liten fin klikktabell du fester på kikkertsikte eller på kolben. Da veit du akuratt hvor mye du må stille så slipper du å gjette.

 

Vurder avstand, finn klikk på tabell, klikk, skyt. Dette er mye lettere og sikrere enn å prøve å gjette hold og hvor mye du bør holde over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er innstilt på på å gjøre det Wadcutter, jeg ville bare om mulig ha utgangspunkt i kula med det

beste potensialet.

At 9,3 ikke er flattskytende er vel en sannhet med modifikasjoner. Med en 185 gr. PBP i over 900 m/s

matcher man vel det meste... hvertfall innen grovkaliber.

Har ikke prøvd denne selv. Har lyst på den kule over 200 gr.

Link to comment
Share on other sites

Det gjør du nok lurt i. En tung kule i moderat hastighet har ofte dypere penetrasjon enn en lett kule i høy hastighet.

 

Nå veit jeg ikke hva du skal jakte, men en tung kule i Afrika gir deg hvertfall muligheten til å jakte både stort og smått :)

 

Skitt jakt, og god tur!

Link to comment
Share on other sites

Noe av vitsen med en 9,3 er jo å bruke kulevekter som samsvarer med kaliberet. Når du nevner kuler på 200grs og under det er det vel like greit å kjøpe seg en 300 pipe til Blazzer'n!

Nei, gå heller for 250grs eller tyngre og lær deg kulebanen. Jeg har selv jaktet i disse områdene, og med litt tålmodighet er det ikke mange skuddene som behøver å bli noe over 200meter.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet i området Vandeerklofdam i Northern nær ved Orange river , fantastisk flott område med flotte fjell områder og masse god jakt, jeg hadde med meg min 7.mm RM ,men som du sier har du bestemt deg for hvilken børse du skal ha med deg så da må du vite din kulebane til din lette premium kule i 9.3 kaliber.

 

Husk : Det er du som bestemmer hvilket hold du skal skyte fra , PHèr i Afrika spør kun "Can you take him " avstand kan lett bli 200m + , men insister på å smyge nærmere ,da dette viste seg å være meget mere effektivt enn di gav inntrykk av! Jeg jaktet Moutain Reebuck i fjellene og dette var en fantastisk jakt, med postering og jaging , morgen og kveldsjakt . ANBEFALES ! ØNSKER DEG LYKKE TIL MED EN FLOTT OPPLEVELSE FOR LIVET!Du kommer aldri til å angre , uasett utfall ! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...