Jump to content

Mye tiur nå!


motordude

Recommended Posts

Det der vil jeg kalle å gå ut med i overkant høy flaggføring. Å påstå at det er mye tiur ut fra at du har sett tre fugler på fem minutter er rimelig drøyt, og sier overhodet ingen ting om hvordan bestanden vil utvikle seg til høsten. For alt både jeg og du vet kan det være de to eneste tiurene og den eneste røya som finnes i Hardanger som ble observert. For å vurdere bestanden må du foreta litt mer systematisk telling enn i dette tilfellet. Vurdering av bestand krever et visst statistisk grunnlag for å være troverdig. At du har sett de tre fuglene tviler jeg ikke på, men konklusjonen din er faktisk helt på viddene!

Link to comment
Share on other sites

Beklager min optimisme. Jeg skal straks legge meg ut i skogen i 14 dager og telle alle tiurene jeg ser.

 

Det var ikke ment som en vitenskapelig observasjon, mer som en gledelig melding. Tatt i betrakning av at jeg går der hver dag, og i hele fjor så jeg ingen fugler, men årene før en god del, så er det vel en indikasjon på at de eneste fuglene i hele Hardager er kommet tilbake.

 

Fjernet av hansen deluxe

Link to comment
Share on other sites

Beklager min optimisme. Jeg skal straks legge meg ut i skogen i 14 dager og telle alle tiurene jeg ser.

 

Det var ikke ment som en vitenskapelig observasjon, mer som en gledelig melding. Tatt i betrakning av at jeg går der hver dag, og i hele fjor så jeg ingen fugler, men årene før en god del, så er det vel en indikasjon på at de eneste fuglene i hele Hardager er kommet tilbake.

 

Fjernet av hansen deluxe

 

Den der kunne du virkelig spart deg! At det var gledelig å se disse skogsfuglene skjønner selvfølgelig jeg også. Det var virkelig ikke meningen å rakke ned på at du har sett fugl. Men jeg trodde faktisk at du var voksen nok til å forstå hva jeg mente når jeg påpeker at du skryter opp bestanden på ekstremt tynt grunnlag. Når du svarer meg på denne måten sier det utrolig mye mer om deg enn om meg. Jeg beklager at jeg i det hele tatt svarte på innlegget ditt, og lover deg at jeg ikke skal gjøre det igjen, så jeg ikke risikerer å støte deg på nytt. Jeg ønsker jo selvfølgelig ikke å fornærme noen, uansett hvilke utrolige påstander de måtte finne på å ytre på et åpent forum som er ment for nettopp diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Holder med bharsvik i denne saken.

Synes selv det er morro og se mye skogsfugl, eller annet vilt for den saks skyld når jeg er ute.

Men det og si at det er mye tiur i år etter og ha sett tre stykker på en dag er vell kanskje og ta i.

Hvis du fortsetter og gå denne ruta og ser disse fuglene flere ganger utåver våren og sommeren er jo det et bra tegn.

Men et godt tegn er det hvis du ikke har sett fugl der på noen år. kanskje kommer det noen fler, og noen fler, og noen fler. Og hvis du ikke skyter alt første høst kan jo bestanden bli bra over noen år.

Lykke til og fortsett og se etter fugl, alltid morro og se vilt når man er på tur :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

OK bharsvik, beklager min noe krasse reaksjon.

 

I mitt første innlegg så konkluderte jeg ikke med noe som helst i forhold til bestand, kun at det var mye tiur nå (3 skogsfugl på 5 minutter er mye i mine øyne) og at jeg håpte det ble bedre enn i fjor. Og tre fugler lover faktisk bedre for høsten enn ingen fugler.

 

Det har vært tiurleik i området her, men i de siste årene har dette ikke skjedd. Forhåpentligvis kommer de tilbake. Jeg skal følge med og forhåpentligvis tar bestanden seg opp til et jaktbart nivå. Dvs. hvis jeg ser mange fugler og føler at bestanden HER er stor, skal jeg vurdere jakt. Artig at de har kommet tilbake!

Link to comment
Share on other sites

Flott. Vi legger den ballen død. Forøvrig har du helt rett i at tre er bedre enn ingen. Å oppleve en skikkelig gammeltiur som tar av på kloss hold i gammelskogen den 10. september er noe av det heftigste man kan gjøre med buksene på! Faktisk så heftig at det er fare for at buksene må av for grundig vask etterpå.... Dersom du får så stor bestand der at du kan høste litt av den har du virkelig noe å se frem til. Jeg trodde tidligere at det ikke var særlig med storfugl på vestlandet. Hørte første gang om det en gang jeg var i Jondal på jobbtur for en del år siden. Interessant! Anbefaler at du tar deg en tur eller tre i tiden for høneuka uten å forstyrre, så får du litt mer oversikt over grunnlaget du har. Bruk helst et telt for å unngå forstyrrelser. Etter høneuka gjør det ikke så mye om du støkker hannfuglene, men da får du ikke like god oversikt over røyene. Som en tommelfingerregel er det ofte ca tre ganger så mange røyer som tiurer. La oss gjerne høre resultatet her...

Link to comment
Share on other sites

På Vestlandet er der ikkje store samanhengande bestandar med storfugl, på same måte som i aust, sør og lenger nord. Men vi har enkelte slengarar, og i enkelte begrensa områder kan det vere bra med storfugl. Men eg trur ikkje det er so mange som jaktar på dei. Dei fleste fuglejegerar lar vei dei få storfuglane dei har i sitt område vere i fred, i håp om å få opp bestanden.

Hadde vore interressant å høyre om her er nokon vestlenningar som har skikkeleg jaktbar bestand i sitt område?

 

PS: Har forresten registrert at eit anna typisk austlandsvilt, nemlig ringdue, aukar kraftig på Vestlandet. Gledelig :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...