Jump to content

338 Lapua Magnum til Svensk politi!


350 Rem mag

Recommended Posts

Vi sakser litt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4913401.ab

 

Polisens nationella insatsstyrka är missnöjd med sina vapen.

 

Eldkraften räcker inte och nu ska nya Magnumkulor testas.

 

Superkulorna kan gå genom en skottsäker väst på 1000 meters håll.

 

Vapnen med ammunisionstypen .338 Magnum Lapua används av bland andra amerikanska krypskyttar i Afghanistan och Irak. Typiskt för kulorna är deras extrema penetrationsförmåga.

 

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet er nok best egnet til militært bruk, hvor holdene gjerne kan bli lange, og det er et poeng å ha et våpen med lengre rekkevidde enn fienden. Om skarpskyttere i politiet har bruk for disse langtholdsegenskapene er jeg usikker på. Tviler på at politiet avgir skudd på noe særlig mer enn 50-100 meter uansett. På slike avstander ville jeg heller ha brukt en 308. Ikke mye kroppspansring som stopper 308 heller.

Link to comment
Share on other sites

En 308 Win. penetrerer greit den :wink: ..................om man bruker riktig ammo, Norma sin 196grs, AP lager ihvertfall hull i 12mm hardox 400 på 500m.

 

Det er jo helt riktig, men poliset er jo kanskje avhengig av å ha kontroll på den kula etter den har jaga gjennom flaska, hvis det er urbane strøk så er en villstyrig AP kule ikke det mest ideelle...hehe

 

Skal sjekke, men de dok jeg leste engang beskrev kontrollert ekspanderende ammo som la igjen mesteparten av energien i flaska

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...