Jump to content

Skal kjøpe meg førstegangs Hagle! Trenger hjelp!


zumey

Recommended Posts

Hei dere som leser dette! Jeg er 16år og har akkuratt tatt jegerprøven og bestod på eksamen :) Som dere sikkert leste i emnetittelen skal jeg kjøpe meg min aller første hagle.

Det som er greia er at jeg har ikke lyst å kjøpe så dyr hagle, helst så billig som mulig samtidig som jeg er lings :/

Er det noen her som hadde giddi å tatt seg tid til å komme med noen tips til hva jeg kan kjøpe som er billig og helst rundt 3,2 kilo :)

 

EDIT: Må være Over/Under hagle

 

På Forhånd takk:

 

-Daniel

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt mange lignende emner som dette. Benytt søkefunksjonen og skriv fks "kjøp av hagle" eller "førstegangs hagle" så er jeg sikker på at du får opp en god del treff. Der finner du sikkert mange gode råd.

 

Et godt råd kan jeg komme med. Du sier at du vil kjøpe så billig som mulig. Jeg ville heller, når jeg først kjøpte meg en hagle som var tilpasset, lagt i litt penger for å få kjøpt en hagle du virkelig vil glede deg over. Likevel, kanskje en Baikal er noe for deg : http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69503

 

Ellers er det mye brukt å få tak i også, som kan være minst et like godt valg.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg lagde en ny post :-/

 

Jobber på xxl så har sett de haglene som er der, men selgeren i våpen avdelinga sier at de haglene fins ikke i lings ( men han kjente noen som kunne bøye den med damp osv. men det er jeg ikke innterisert i, fordi det vil jo bøye seg litt og litt tilbake over tid..

 

Eneste grunnen til at jeg ikke har så lyst til å legge så mye penger i det er KUN fordi jeg ikke har så mye penger, skulle gjerne spytta inn 30tusen om jeg hadde hatt det nå :)

Men er beretta haglene dårlige hagler?

Link to comment
Share on other sites

Hei zumey velkommen til forumet! Og gratulerer med jegerprøven :)

 

Hvis du ønsker deg en links O/U hagle så billig som mulig ville jeg sjekket bruktmarkedet. Feks sett inn en annonse på finn, eller her på forumet.. hagler i den vektklassen er det mange av!

 

Et alternativ til brukt o/u er jo en pumpehagle, feks Remington 870.

 

Ellers er tipset om å søke litt på forumet en god ide, det er skrevet masse om slikt alt.

 

edit:

 

Men er beretta haglene dårlige hagler?

 

ehm, nå er jeg usikker på hva du mener med billig hagle? Beretta er ikke dårlig, men de er heller ikke i kategorien "billig".

Link to comment
Share on other sites

om du må ha O/U links så er ett godt tips å se på brukte våpen. da kan du fort få i ett våpen som er ubetydelig brukt til samme prisen som en baikal. skal du ha ny O/U så kommer de fort på noen lapper ekstra om du skal ha i links. om du vil ha ett nytt våpen så billig våpen som mulig tilpasset links skytter så er det lurt å se på pumpe/halvauto. disse er så godt som helt rette i stokken og kan tilpasses links med bare å legge noen skiver mellom stokken og mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Okei da henger jeg mere med :P

Men er auto/pumpe billig? Har ikke sett så mye på priser på det..

Har sett en stund rundt på brukte, men har dere ett konkret eller flere steder hvor det er lett å finne brukt lings hagle? vet om rubikk.no og Finn.no :P

Link to comment
Share on other sites

Okei da henger jeg mere med :P

Men er auto/pumpe billig? Har ikke sett så mye på priser på det..

Har sett en stund rundt på brukte, men har dere ett konkret eller flere steder hvor det er lett å finne brukt lings hagle? vet om rubikk.no og Finn.no :P

 

Ville absolutt gå for den. Makan til bedre hagler enn Beretta får du ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

Okei da henger jeg mere med :P

Men er auto/pumpe billig? Har ikke sett så mye på priser på det..

Har sett en stund rundt på brukte, men har dere ett konkret eller flere steder hvor det er lett å finne brukt lings hagle? vet om rubikk.no og Finn.no :P

 

de er lette å finne i pris klassen 1000-7000kr ja. du får jo remington 870 til 4000 med alt av ekstra utstyr. og den hagla skal du slite med å bruke opp. eneste som er litt dumt med sånne våpen er at de bråker litt når du skal lade. men det går å få stillere med litt øvelse!

Link to comment
Share on other sites

Okei da henger jeg mere med :P

Men er auto/pumpe billig? Har ikke sett så mye på priser på det..

Har sett en stund rundt på brukte, men har dere ett konkret eller flere steder hvor det er lett å finne brukt lings hagle? vet om rubikk.no og Finn.no :P

 

de er lette å finne i pris klassen 1000-7000kr ja. du får jo remington 870 til 4000 med alt av ekstra utstyr. og den hagla skal du slite med å bruke opp. eneste som er litt dumt med sånne våpen er at de bråker litt når du skal lade. men det går å få stillere med litt øvelse!

 

Okei, du har vel ingen link å vide noen som faktisk selger så billig :P Det hadde vært midt i blinken for meg tror jeg, og jeg bryr meg ikke om den bråker når jeg lader, etter som jeg blir en mer erfaren jeger vil jeg jo gå over til bedre våpen som koster en del mer også, og vil vel da slippe å spørre på forumet igjen etter all den infoen jeg får av dere :) ( Takker til alle! )

 

Så nå tror jeg at jeg står imellom Remington 870 ( aldri sett men høres bra ut :P og fin pris ), en Berta silver pighten...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nok si meg ening med foreldra her

Halvauto er morro men:

Når det er snakk om en som skal gå med hagle for første gang er det greit å lett kunne dobbelt sjekke at han har tømt/knekt våpenet når det passer seg uten å måtte spørre.

Veldig greit å se med en o/u. Ikke fult så greit å se med en halvauto.

Læringen blir mye bedre når en bare tiltalter når det er feil og ikke må kommentere og spørre om våpenet er tomt.

Link to comment
Share on other sites

Ligger en Lamber Baron til salgs her på forumet under salg. Står ikke noe om dette er lings.

viewtopic.php?f=29&t=18328

 

Dersom denne er av interesse, men ikke er links så har jeg en lanber med links-skjefte som skulle ha vært byttet til rechts(vanlig). Dersom disse kolbene går om hverandre så kunne det vært av interesse for min del. Min er en lettvekter fra '94.

Link to comment
Share on other sites

Leter etter links hagle selv!

Det er lite brukte links hagler ute å går, men kan være greit å sjekke forhandleres brukt sider iblant.

Har sett litt på Lanber og Lincon hagler, skal være gode hagler til den prisen de forskjellige modellene ligger på. Disse kommer også uten pristillegg i links.

Link to comment
Share on other sites

på pumpe så vil jeg jo si det er veldig visuelt om våpenet er ladd eller ikke. er forskjeftet helt tilbake så er også sluttstykke det. om han ikke liker det så får han bare legge i noen kroner så du får i brukanes våpen som også stiller hans krav ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke bor så langt unna lillestrøm anbelfaler jeg deg å ta en tur på villmarksmessa som er denne helgen! Der kan du sikkert få en del fine messepriser;)

Purdey har jo også utstilling der i år, så hvis du selger huset så skulle ikke en purdey være det dummeste:P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...