Jump to content

To valper samtidig.


dandoo

Recommended Posts

jeg går og venter på en basset fauve valp som vi får i midten av mai. har hatt ei golden retriever tispe i 8 år nå men så døydde den uventet nå på lørdag. dermed har vi og begynt å lete etter ny golden valp. ser ikkje føre okke å få denne før slutten av juli beg av august. lurer på hvordan det er å få to valper nokså likt? hvordan vil disse prege hverandre? er det noen som har erfaringer ang dette? noen spesielle hensyn og ta?

Link to comment
Share on other sites

Det JEG erfarte ved å ha to valper samtidig, er at det er IKKE å anbefale. Hvis du da ikke er langt over gjennomsnittet flink til å dressere, og være konsekvent. :|

Jeg kommer i allefall aldri til å gjøre det igjen.

 

Men jeg snakker om jevngamle valper.

Link to comment
Share on other sites

Enig med FLyfisher. Men har du ubegrenset med tid og bor i en leilighet/hus hvor alt er strippet og innsmurt med kreosot i valpehøyde kan du komme deg igjennom den korte perioden. De har også en tendens til å ha usynkrone bæsje/tissetider, noe som førte til at jeg stod istedenfor å sette meg ned i to måneder. Uflaksforsikring kan også være greit å tegne :D Men bortsett i fra disse små detaljene vil jeg anbefale det på det varmeste. Dette gjaldt to jevngamle valper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg venter også 2 valper nesten samtidig. Får Shillerstøvervalp i midten av Mai.

Og Strihåret Vorsthevalp i midten av Juli. Ikke ideelt men det ble bare sånn. Shilleren er fra de beste revelinjene i Sverige og Vorstheren er en heltysk valp fra de beste fullbruks vorstehrne i Tyskland. Har tatt tid å få tak i begge så når det endelig blir alvor så er det litt synd at begge skal komme nesten på likt.Trøster meg med at det er 2 forskjellige jakthunder. Vorsteheren er den som krever mest. Den må dresseres og læres apport, i det hele tatt jobbes mye mere med utenom jakta enn en Støver.Selfølgelig må Schilleren lære folkeskikk den også, men ikke de kravene til prøyserdisiplin som man må ha på Vorsthe som skal brukes som støtende kløvviltshund, ettersøkshund og fuglehund.Schilleren vil bli prioritert til vinteren når det blir sporsnø, skal brukes på rev og gaupe.

Jeg tror vel også nesten jevn gamle valper også kan ha glede av hverandre.

Har gård og mye plass og en snill mor i kårboligen som tar seg mye av hundene.

Driver nå å bygger ny stor hundegård, alt skal være klart til valpene kommer.

Har både Strihåret Vorsthe og Østsibirsk Laika fra før så det blir nok å gjøre.

Men når jakt, skyting og hunder er det viktigste livet så blir det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hadde både en Drever og en Gråhundvalp samtidig og kan ikke se at det bød på de helt store problemene. Det som kan sies er at de to små nøstene hadde mye glede av hverandre og ble begge gode jakthunder. Må inrømme at fruen var hjemme til daglig og det gjorde ting veldig mye lettere. :D

Link to comment
Share on other sites

hvordan vil disse prege hverandre?

Man kan risikere at valper som vokser opp sammen blir helt avhengige av hverandre for å fungere. De kan faktisk totalt miste den selvstendigheten som vi ønsker hos våre jakthunder. Man må derfor være bevisst på det å gi hvert enkelt individ muligheten til å utforske verden på egenhånd, noe som kan være forbaska tidkrevende. Sosialisering med andre hunder på egenhånd, bilturer på egenhånd, hjemme alene på egenhånd, ute i skogen på egenhånd osv.

Link to comment
Share on other sites

Har en hamilton støver og en drever som er like gammle å jeg gjør det ikke igjen selv om det har funka helt bob bob..

 

Å trene dresur med dem er umulig hvis jeg ikke skiller dem fra hverandre for de er KUN opptatt av hverandre.

Jeg bor i skogen så jeg bare slipper hundene løs på utsiden når jeg lufter dem, når de ser ut til å være ferdig med sitt så roper jeg dem inn å gir dem en godbit :) For meg er dette en grei måte å trene de på å komme når jeg roper, å det funker fint.

Men til begynnelsen var det umulig å slippe de ut sammen, når jeg ropte å den ene kom mot meg så var det ikke lenge før den fikk øye på den andre valpen i øyekroken å jeg var totalt glemt :lol:

 

Jeg har dem heller ikke i gården sammen lengre for de herjet hele dagene å var nesten umulige å holde i fin form for de ble så tynne å fæle..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

takker for alle svar og erfaringer. :D altid greit å høre andres erfaringer før en hiver seg ut i det. nå har det seg slik at kona har bestemt seg for at hun nå vil ha jakt-golden og da ser det ut til at det blir lenger mellom dem. de vokser ikke på tre som "vanlige" goldener. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har to gråhunder hjemme, fra samme kullet. Vil ikke si at det bydde på store problemer i valpetiden. Det som har blitt et problem nå, er at den ene har blitt skikkelig sjef. Den største hannhunden nekter å slippe inn den jevngamle i hundhuset. Han legger seg innenfor luka, så ingen kommer inn. Når den er ute, smetter den minstemann inn. Da den største ikke gidder å kjefte på kattene lenger, jager han ut bror sin.

 

Var ikke meninga å beholde begge valpene selv, men det ble bare slik.

 

EDIT: Når dachsen og gråhundtispa var valper sammen (1/2 års forskjell) gikk det kjempebra med alt. Dachsen ble sjefen, men ikke i samme grad som den ene hannhunden nå..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hadde for 4 - 5 år siden to jevngamle valper, én Gordon og én Petit Basset. Det er selvfølgelig krevende å gi begge den oppfølgingen de skal ha, med dressur, innjaging, sosialisering etc. For min del gikk jeg på separate valpekurs med dem, og så også fort at all dressur må foregå hver for seg. Det samme gjelder selvfølgelig innjaging (basseten) og jaktdressur (GS'en). Det er dermed temmelig tidkrevende.

På den positive siden er den gleden de to hadde av hverandre i oppveksten. De to hadde en intensitet i leken som vi mennesker aldri kan gi dem, og dette ga store resultater for fysikken. I forhold til jevngamle valper kunne vi se både utvikling av muskulatur og kanskje særlig kroppsbeherskelse og koordinasjon som lå langt foran de andre.

 

Alt i alt, en krevende, men morsom tid, om enn noe støyende til tider. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...