Jump to content

Jaktkontroll i storvald


skjørtejeger

Recommended Posts

I storvaldstyret hos oss har vi nå en diskusjon angående kontroll av jaktfelt angående dyrekategori som er felt etc. Også hva vi har myndighet til å gjøre viss det fåreligger mistanke om eventuelle ulovligheter. Det er slik at styret som representerer laget er grunneiere i laget samt medlemmer. Diskusjonen går på hva vi som styre kan foreta oss av eventuell kontroll på jaktfelt innen valdet. Vi har jo en del interne regler som gjelder for valdet angående jaktutførelse og straffereaksjoner viss reglene ikke overholdes. Det står i vedtektene våre at vi skal utpeke en kontollkomite for å foreta eventuelle kontroller.

Problemet er at privatpersoner ikke har myndighet til å kreve noe som helst. Hva viss en eventuell kontroll avdekker ulovlige forhold? Kontrollenheten kan vel ikke gjøre annet enn å anmelde forholdet til politiet? Hva da om det er brudd på interne lover i valdet og ikke brudd på offentlige lover?

Eksempel viss det er skutt for mange dyr på ett jaktfelt uten att det er skutt for mange i valdet generelt, som har fått tildelt dyr for en treårsperide. Storvaldet vårt er forholdsvis ungt ble etablert i 2006.

Er det noen her som har erfaringer med disse problemstillingene? Hvordan praktiseres slike ting på andre storvald. Det er forøvrig hovedsaklig hjort vi forvalter i storvaldet vårt, også noe rådyr og elg.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss har vi et eget regelsett som heter "regler for feil- og overskyting". Innen dette regelverket har vi spesifisert konsekvenser av ulike former for feilfelling og overskyting, men den strengeste reaksjonen vi egentlig kan komme med er inndragelse av dyr (salg til storvaldets inntekt), konsekvenser for senere tildeling og evt "bøtelegging". Såvidt jeg kan huske har det ikke blitt utstedt bøter noen gang.

 

Systemet baserer seg egentlig på tillit, og regelverket må være slik at jaktlagene ikke vegrer seg for å rapportere når de har vært uheldige. Alt av kontroll som utøves, skjer egentlig på kjeveinnleveringa.

 

Overfelling i et område, uten at kvota er overskutt i storvaldet, er en intern sak - brudd på internt regelverk. Prøv å ha tilleggsdyr liggende i tilfelle slike situasjoner. F.eks at jaktlagene kan "kjøpe ut" fellingstillatelser hvis de er uheldige. Bytting av fellingstillatelser/dyr internt mellom jaktlaga hvis et jaktlag feller feil dyr som andre har tildeling på.

 

Ut fra innlegget ditt leser jeg kanskje at du tenker på andre typer "uhell". Dvs sekk-elgen. Jeg tror det er vanskelig å skulle utøve noen slags form for jaktoppsyn internt, i felt. Tror det blir noe som forsurer miljøet i storvaldet, det kan i allefall fort bli det... Har egentlig ingen gode tips til hvordan dere skal takle slikt, annet enn intern selvjustis. At laget ikke overholder rapporteringsplikt til styret i storvaldet ved feil- eller overskyting, er jo et brudd på regelverket og da vil det jo også være snakk om et lovbrudd.

 

Sørg i allefall for at dere har hjemmel for det som blir gjort i vedtektene, og at dere er nøye med å protokollføre, slik at det er etterprøvbart. Det har en tendens til å bli mange forskjellige historier rundt litt uvanlige styresvedtak, og da er det greit å kunne lese opp protokollen på årsmøtet for å i allefall gi den offisielle historien.

Link to comment
Share on other sites

I storvaldstyret hos oss har vi nå en diskusjon angående kontroll av jaktfelt angående dyrekategori som er felt etc. Også hva vi har myndighet til å gjøre viss det fåreligger mistanke om eventuelle ulovligheter. Det er slik at styret som representerer laget er grunneiere i laget samt medlemmer. Diskusjonen går på hva vi som styre kan foreta oss av eventuell kontroll på jaktfelt innen valdet. Vi har jo en del interne regler som gjelder for valdet angående jaktutførelse og straffereaksjoner viss reglene ikke overholdes. Det står i vedtektene våre at vi skal utpeke en kontollkomite for å foreta eventuelle kontroller.

Problemet er at privatpersoner ikke har myndighet til å kreve noe som helst. Hva viss en eventuell kontroll avdekker ulovlige forhold? Kontrollenheten kan vel ikke gjøre annet enn å anmelde forholdet til politiet? Hva da om det er brudd på interne lover i valdet og ikke brudd på offentlige lover?

Eksempel viss det er skutt for mange dyr på ett jaktfelt uten att det er skutt for mange i valdet generelt, som har fått tildelt dyr for en treårsperide. Storvaldet vårt er forholdsvis ungt ble etablert i 2006.

Er det noen her som har erfaringer med disse problemstillingene? Hvordan praktiseres slike ting på andre storvald. Det er forøvrig hovedsaklig hjort vi forvalter i storvaldet vårt, også noe rådyr og elg.

 

Det som dere har sorterer under privatrettslige forhold, med mindre det er brudd på offentlige bestemmelser Det er viktig å få satt ned på papiret alle aspekter for hvordan dere ønsker at jakta skal foregå på deres terreng, det er ikke anledning til å gå under de kravene som er satt i offentlige bestemmelser (lover og forskrifter) de er ett minimum. men dere kan bestemme reaksjonstype ved feilskyting, og slike spesielle tilfeller.

 

Det er også vanlig at storvald engasjerer en kontrollør som reiser rundt og sjekker fall og eventuelt veier dyra , spesielt om dyra gjøres opp etter kg pris., Denne kontrolløren kan utstyres med begrenset politimyndighet, men behøver ikke ha dette.

Kontrolløren merker eventuelt hodene på dyra som er skutt med ¨å kutte et øre el.

 

Dennes myndighet bør også formulerers ned på papir, om ikke annet for å beskrive kontrollørens oppgaver og myndighet

Link to comment
Share on other sites

Det var en tidligere link som het "rutiner ved feilskyting i en driftsplan for hjort" her kom det inn en del svar på forskjellige storvaldsregler ved feilskyting.

I noen storvald rappoterers det straks det felles hjort i de forskjellige jaktfeltene inn til styret i storvaldet. Det er da en mulighet og ta stikk prøver på om opplysningene stemmer med hva som er skutt i henhold til tildelt kvote og oppgitte opplysninger, det må vedtas i reglene for storvaldet for at slike stikkprøver kan gjenommføres og hvem som kan utføre kontrollen.

Hjort som blir skutt uten at det rappoteres inn til styret blir her sett på som ulovlig, på samme måte som hjort som blir felt etter at den årlige tildelingen er rappotert inn.

Dette gir ingen garanti for ulovligheter men det er med på lettere kunne avdekke slike forhold der det er mangen løyver i jaktfeltene.

Link to comment
Share on other sites

Vi har regler for forskellig feilskyting. Reglene er slik at det skal gå an å gjøre opp for seg uten at det skal koste for mye. Mener egentlig at de reglene er greie å håndtere. Reglene er selvsagt bassert på tillit, der den som er uheldig å gjøre en feil selv varsler om dette. Innlegget er vel mest myntet på "mathjort/sekkhjort skyting" spesielt der det foreligger mistanke om at det fåregår i stor grad. Da har vi å gjøre med folk som ikke er interesert i å følge de lover og regler som foreligger. Jeg og tror at for mye kontroll kan være med å forsure miljøet i valdet, men jeg mener at vi må få bukt med ulovlig jakt og.

Er usikker på hva en eventuell kontrollør har lov til å kreve under en eventuell kontroll (sansynligvis ikke noe). Kontrolør med begrensa politimyndighet bør vel helst være en utenforstående som er innleid til valdet for å være kontolør med begrensa politimyndighet. Valdet vårt er ganske stort med nesten 300 fellingsløyver hvert år. Forøvrig vil jeg påpeke at det stort sett er lovllydige jegre og grunneiere hær, men at det kan være et "rottent eple som ødelegger for alle di andre". Hva kreves eventuelt for å få begrensa politimyndighet?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i et tidligere svar, så er interne regler og forskrifter av privatrettslige art og må behandles deretter. Ingen utenom politi eller annen utøvende myndighet kan ilegge straff så som bøter, inndragning, m.m.

Skal regler om bøter, inndragning m.m. gjelde i ett vald, må det være avtalt på fårhand og godtatt av alle ved egen underskrift. Slike avtaler kan ikke være urimelige, jfr. Avtalelovens bestemmelser.

Bruk av personer med begrenset politimyndiget til kontroll kan bli vanskelig, da dette ivaretas av Statens Naturoppsyn som har et overordnet oppsyn med all jakt og fangst. Det er vel heller tvilsomt at enkeltpersoner vil få slik myndighet bare for å sjekke fellinger/jakt innet ett vald/storvald.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...