Jump to content

treffpunktendring


mandal

Recommended Posts

var ute å skulle skyte inn rifla med fabrikklada oryx 200 grains 30-06.skjøt først 5 skudd på havmeterskiva på 100 meter,serie på 50 og samling på ca 40mm. la meg så på 200 meter, skjøt 5 skudd-0 treff. prøvde ein serie til, 0 treff!! litt frustrert siden det sto på pakka at kulebanen ville synke med ca 15 cm fra 100 til 200.! satt deretter ei skive til under og da viste det seg at kulene falt nesten 60 cm fra 100 til 200 meter!! dette kan da ikke være riktig? eller er det meg som tar grundig feil? hadde 3 serier å alle lå rundt 60 cm lavere!!

Link to comment
Share on other sites

kan være noe galt med rifla. kan og være noe galt med skyteteknikk som fører til alt for lavt treffpunkt.

 

MEN: om det er ammunisjonen sin feil at den faller 60 cm fra 100 til 200m, så er hastigheta mildt sagt moderat ;)

har du prøvd med annen ammo? om du har samme lave tendensen der så er det neppe ammoen å du må lete feil en anna plass...

Link to comment
Share on other sites

Gå tilbake til butikken hvor du har kjøpt den, og be om en ny, men ikke samme lot no.

Forhandleren bør også be Norma sjekke din lot.

Har lest hva Høggern skriver, gikk ut i fra att du har skutt med børsa før og ikke opplevd dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du kappet løpet ditt?

Sikker på at du har 30-06 ammo og ikke 308win?

 

Selv med kappet løp så bør hastighetene være langt over 450 m/s. Jeg ville absolutt kronografert ammoen. Det lokale skytelaget bør ha en kronograf tilgjengelig du kan låne. Vis ikke så kan det jo hende du får låne en av butikken du kjøpte ammoen av vis du forteller hva som er problemet.

 

Skulle det vise seg at ammoen faktisk er ladet så svakt så er dette en alvorlig feil fra Norma sin side.

 

En siste forklaring kan være kikkertsikte. Om du endrer skytestilling og inngangsvinkelen du ser gjennom kikkertsikte så kan det endre treffpunkt. Eksempelvis så har jeg en kompis som konsekvent skyter 20 cm lavere enn meg med den ene rifla mi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...