Jump to content

Hvor mye utgjør temperatur på ladningen ?


S.O.N

Recommended Posts

Er det noen som har kronografert samme ladning ved

f.eks -10 grader vintertemperatur og 25 grader sommer temperatur og sett om forskjellene er betydlige ?

 

Er det mulig og bruke en tommelfinger regel og si at det kanskje utgjør 0.5-1.0 grain krutt (litt avhengig av kaliber), eller er det så lite at man kan se bort fra det ?

Link to comment
Share on other sites

Ingen tommelfinger er verdt å satse på at temperaturen ikke utgjør så mye. :)

 

Som du nevner er det forskjeller blant kalibre, men også blant krutt-typer og tennhetter.

Lad maksladningen din på sommertid og sats på at du ikke har så store trykk og hastighetstapet på vinteren i steden.

 

Noen bytter til heitere tennhetter til samme ladning til bruk i kulda på vinteren for å sikre god tenning, og tilnærmet samme trykk.

Sjøl så sitter jeg helst foran peisen hvis det er for mange blå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker fort om 20-30 m/s i forskjell på 6.5x55, men som nevt avhenger dette mye av de ulike komponentene. Det har lite å si på ordinær jakt, men skal du treffe en fugl på 150m+ så bør du nok tenke på å skru et klikk til opp.

 

Et tips kan jo være å bære magasinet i jakkelomma så er du nesten kvitt problemet (men da må du huske å skyte inn med lommetemperert ammo også da).

 

Så en tabell en gang hvor de hadde testet effekten av temperaturer på tennhetter. Federal var faktisk en av de hettene som mistet mest futt når temperaturen fallt under -10. Fiocci var en av de som ble minst påvirket av temperatur.

 

Uansett så er det nok den kalde skytteren med nummne fingre som er den størte årsaken til treffpunktforandringer :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm......det tilsvarer jo fort effekten av ca 1.0 grain krutt for det kaliberet.

 

Tenker på at i vinter har man ladet og testet, og patron boksen har stått ved siden i kanskje -5 grader når man har test skutt og funnet både hvor presisjon og max grensene er, så kanskje er dette noe man bør dobbeltsjekke sjekke en gang til en varm dag eller ta hele testrunden på nytt.

Link to comment
Share on other sites

har sagt det før i en anna tråd, virker som endel folk tenker for mye og skyter for lite ;)

 

ta trykk først: en skikkelig maxladning i 20 minus er sannsynligvis over max i 20 pluss. (om den er "farlig mye over max" er en anna sak)

jeg ladet engang ammo som funka fint om vinteren i kuldegrader og om våren i 5-10 plussgrader. disse prøvde jeg igjen om sommeren i 25 pluss å hadde problemer med treg hevearmsløft.....

 

så mitt råd, er å lade ammo som ikke er over max om sommeren, så får du iallefall ikke problemer.(vanligvis lar jeg vær å lade over max i ladetabellene, da har jeg ikke merket store problemer med trykk uansett temperatur)

 

så til treffpunkt, kulebane, osv: som et eksempel, gir 20 msek hastighetstap i en 6,5X55 vanligvis såvidt merkbar endring i kulebane på avstander under 250 m. men det man kan merke det på er 0-stilling på siktet. en grei ting å gjøre, er å skyte inn på 100 eller 200m i ca den kulda du skal jakte eller skyte i. da har du skutt inn, å trenger ikke tenke så mye på hastighetstap osv. har du skutt inn i 20 varmegrader om sommeren å skal skyte i 20 minus, vile jeg testa nullstilling. (når det er 20 minus eller mer pleier de fleste la vær å skyte forresten....)

Link to comment
Share on other sites

I følge Normas Lademanual ser det ut til å kunne utgjøre ca. 10% trykkøkning pr. 20 grader C (eller kelvin) differanse.

-I og med at trykkurven neppe er lineær, vil det med dette utgangspunktet altså ha en viss betydning hvorpå denne man befinner seg, mao. er det frustrerende nok ikke direkte overførbart til ladevekt.. :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

det er to faktorer som er intressante her.

-trykkendring som følge av temperaturendring

-hastighetsendring som følge av temperaturendring.

 

den første kan være direkte farlig, den andre kan være frustrerende men er ikke direkte farlig for skytteren....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...