Jump to content

Erfaringer med .45 Super?


Goatboy

Recommended Posts

Har lest det meste Google kan frembringe.

Men Google og Amerikanske entustiaster er en ting, virkeligheten er ofte en annen.

 

Noen som har prøvd?

 

I så fall:

Hvilket våpen?

Hva slags ladninger? (Ladedata)

Hvilke endringer på våpen?

 

Merker at jeg nøler veldig med å gå i gang med dette prosjektet og trenger litt mer input før jeg evnt starter testing.

Link to comment
Share on other sites

Mark 23en var helt standard. Den er en av dem som tåler julingen. Triton Ammo i USA produserte noe Super ammo til NSW for bruk i deres Mk23er for en tid siden.

Triton sa også at man kunne kunne bruke deres Super ammo i en standard USP 45 men man måtte bytte rekylfjærer oftere (mener det var etter ca 2-3000 skudd).

1911er må bygges om og super var heller ikke noe for Glock (IIRC)

Link to comment
Share on other sites

vil tro at rampet pipe og helst litt ekstra gods i pipe og sleide vil være fornuftig for å bremse sleidehastighet.

et eller annet dempesystem for å skåne ramma er nok ikke dumt det heller.

 

eller kanskje helst kjøpe seg en grizzly i 45 Winmag?

den får man jo konverteringssett til 45 acp til, det bør vel tåle litt friske ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste ville jo være en Grizzly, men det er jo så enkelt.... 8)

 

Jeg vet ikke, men tanken bak .45 Super er jo at moderne 1911er som lades til 38K psi i andre kalibre bør tåle .45 Super som lades til rundt 28K psi. Det er ikke mer enn ca 8K psi opp fra standard .45 ACP.

Hadde vært gøy å bringe ACP inn i ett nytt årtusen.

 

Egentlig bør det være en kurant affære. Pistolen er jeg ikke redd for at tåler det. .45 Super hylser er enkle å skaffe, kraftigere rekyl/tennstempelfjær er grei skuring.

 

Problemet er vel ladedata. Vil tro at N340 er et greit sted og begynne, men hvis noen har gjort dette før er det ikke noen vits i å finne opp kruttet på nytt.

 

Teoretisk skulle man kunne stille opp med en 1911 i Mag 2 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk skulle man kunne stille opp med en 1911 i Mag 2 :mrgreen:

 

trur det er krav til hylselengde. i mag1 er det krav til min 25mm hylse. mao holder 10mm auto akkurat..

 

selv om 38supern lades til vannvittige trykk i openpistoler ville jeg tatt det litt med ro i 45. mye tynnere gods og større diameter på hullet fører til en helt annen bruddstyrke(veit du nok med din fagbakgrunn).

i tillegg har du en tyngre kule, som ved rask aksellerasjon vil kunne gi rask opplåsing.

 

er det rampa pipe i STIn din? uten rampe ville jeg droppa det.

har liggende en 20punds rekylfjær fra noen eksperimenter med 250grs kuler, du kan jo overta den. jeg ville også satt i en hard slagfjær, denne bremser opplåsinga. buffer er sikkert ikke dumt.

mange påstår at Geco hylser har tjukkere gods i bånn av hylseveggen, og dermed tåler høyere trykk.

sag over divese hylsemerker og ta en titt, bruk de med tjukkest messing.

følg med på hylsene dine mellom hver gang du øker ladninga, da har du en sangse for å oppdage buler før du blåser messing.

du kan låne noen skamfilte pachmayer grepsplater med stålinnlegg, fint å ha om du skulle blåse ei hylse!

 

har fundert på å eksperimentere med dette i Paraen min, den har rampa pipe, men jeg har latt det ligge. ingen vits å skade et matchvåpen til 12-15 lapper når man er "student"...

 

ser ut til at vi trenger en "date" snart, hvis du vil ha rekylfjær og grepsplater..

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbud evert, men hvis jeg går i gang blir det med dedikerte .45 super hylser.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=610865

 

Her er en .45acp til venstre og en .45 super til høyre.

 

supercuts.jpg

 

Det er rampa pipe i STIen, uten det tror jeg ikke man bør prøve. Hadde evnt tenkt å prøve med rekylfjær på rundt 30pund, kraftigere tennstempelfjær og tyngre slagfjær.

 

Her er litt lesning for de som er nysgjerrige:

 

http://www.realguns.com/archives/020.htm

 

Edit:

Grepsplater med stålinnlegg ja...kunne kanskje vært en god ide hvis dritten treffer vifta :shock:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

bare husk at jo hardere rekylfjær du bruker, jo mer julig gir du alle låseflatene når pistolen lukker.

når vi snakker om sinnsyke ladninger og tjukke hylser, Jeff cooper dreiv visstnok ogh trimma 223 hylser til 38super lengde og ladet tgil en faktor godt over 200..

 

gamlekara forteller at den hardeste rekylfjæra du får tak i er en klipt AG3 fjær, den skal visstnok ha riktig diameter. kan sikkert bestilles fra tyskland, ække lov å klippe fjærer fra kongens geværer!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Synes det er betenkelig å sette inn en sånn superkraftig fjær. Hadde det ikke vært bedre med et system ala HK hvor man komprimerer 2 fjærer - en kort og en lang etter hverandre- hvor den korte kun er en demper som er betydelig hardere enn den første? En knallhard fjær hindrer for tidlig opplåsning, men kommer med høyere fart tilbake og slår mot kammeret - selv med patron så får låseluggene juling (Antar ingen slipper sleiden på tomt kammer med noen frekvens.). Du risikerer også at sleiden overskyter magasinet (feiler med å plukke opp ny patron) hvis ikke magasinfjæra er dimensjonert for den økte sleidehastigheten.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

litt småprat på www.thehighroad.org om 45 super, hva denne typen patroner kan gi av problemer, og hva man bør gjøre av endringer om man har tenkt å skyte slike patroner:

 

http://thehighroad.org/showthread.php?t=356935

 

her beskrives det bruk av EGWs tennålstopplate, som endrer opplåsingsgeometrien mellom sleide/hane, hard rekylfjær, hard slagfjær, og buffer.

 

Ellers har jeg lest litt om .460 Rowland, en 45acp med litt lengre hylse(for å unngå kamring i std.våpen). Denne skal brukes i våpen med komp eller lengre og tungre sleide, for å forsinke opplåsingen.

Det finnes et ombygningssett du kan putte på STIen din for å skyte Rowlandpatronen, men det er vel ikke lett å få tak på i disse dager.

 

kanksje ei kompa pipe hadde vært noe å sette på STIen om du skal skyte slike ladninger?

Link to comment
Share on other sites

Takker evert.

 

Har drivd å lest meg opp på dette selv i det siste og det er som flere nevner, problemet ligger nok i låsningsgeometrien, ikke i selve trykket. 28k psi bør være grei skuring i en rampa pipe, men hvordan minske julingen pistolen får ved åpning/lukking?

 

Nå var aldri dette tenkt som en fast diett til denne pistolen, mer som ett morsomt eksperiment så det er ikke aktuelt å kjøpe inn spesialpiper med komp osv, da kan jeg like gjerne kjøpe en grizzly som du sa :wink:

 

Frister fortsatt og bestille kraftigere rekyl, main, tennstempel og magasinfjær pluss tennålsplate og noen hylser for å teste litt, men noe av poenget blir litt borte når jeg neppe kommer til å gå hele veien.

 

Litt synd, hadde det vært en 5000kr pistol hadde jeg gitt f og kjørt på, men det føles litt dumt og kanskje ødelegge en forholdsvis dyr pistol kun for "moro" skyld :|

Link to comment
Share on other sites

tviler på at du ødelegger den om du går i stedet for å løpe inn i dette prosjektet, men det er klart at dette sliter mer enn normale ladninger.

 

stiller frivillig som testskytter hvis du ombestemmer deg! jo større smell, jo mere gøy!

 

forresten: comminoli lager en tungsten rekylfjærhylse(altså ikke gajdrådd) som øker sleidevekten, en slik vil kunne hjelpe til å bremse opplåsingen. sammen med harde fjærer og ny tennålplate og buffer har du sikret deg ganske godt mot å banke ting i filler.(selv om pistolen kommer til å være brutal mot seg selv under låsing)

 

men jeg vil ikke ha skylda om noe går istykker!

Link to comment
Share on other sites

Rekylfjærhylse... Er dette en FLGR med hylse rundt som fjæra ligger inni? Hvordan fungerer demontering da?

 

Har du forresten noe erfaring med disse?

 

http://www.sprinco.com/recoil.html

 

Har ikke helt gitt opp håpet med dette prosjektet, men jeg må definitivt løse en del problemer før jeg kjører på.

 

Vurdere å sette målet til 1000 fot med en 230gr kule og det burde være innenfor fornuft uten å banke pistolen i biter.

 

Så får jeg heller øke ett grain eller 2 i .44 for å få litt skikkelig rekyl :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hylse, plugg, kjært barn har maneg navn osv. det jeg mener er den saken som låser i bushingen, og hindrer fjæra i å komme ut forran!

 

alskens rekylfjærsystemer har jeg holdt meg laaangt unna, da de i følge folk som bruker dem bør skiftes ut med en helt vanlig fjær, fordi de ofte skaper funksjonsproblemer.

 

dog, om du bruker en sak med ekstra demping før sleiden bunner, er det sikkert ikke negativt for slitasjen om du sakl skyte hvasse ladninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...