Goatboy Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Har lest det meste Google kan frembringe. Men Google og Amerikanske entustiaster er en ting, virkeligheten er ofte en annen. Noen som har prøvd? I så fall: Hvilket våpen? Hva slags ladninger? (Ladedata) Hvilke endringer på våpen? Merker at jeg nøler veldig med å gå i gang med dette prosjektet og trenger litt mer input før jeg evnt starter testing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cardinal Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Skjøt noe 45 super i min Mark23 mens jeg hadde den. Husker ikke ladn men mener den kraftigste var 185gr XTP på 1485fps... Rekylen var rimelig frisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted April 2, 2009 Author Share Posted April 2, 2009 Hva gjorde du med HKen før du testet? Regner med at det ikke var med standard rekyl/tennstempel fjær? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cardinal Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Mark 23en var helt standard. Den er en av dem som tåler julingen. Triton Ammo i USA produserte noe Super ammo til NSW for bruk i deres Mk23er for en tid siden. Triton sa også at man kunne kunne bruke deres Super ammo i en standard USP 45 men man måtte bytte rekylfjærer oftere (mener det var etter ca 2-3000 skudd). 1911er må bygges om og super var heller ikke noe for Glock (IIRC) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted April 2, 2009 Author Share Posted April 2, 2009 Det kan sikkert stemme. Sist jeg testet en MK23 så kastet den tomhylser fra standard .45 ladninger ca 3 cm. Noen som har testet med en 1911? Forutsetning er selvfølgelig riktig løp, rekylfjær på rundt 30 pund osv.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 vil tro at rampet pipe og helst litt ekstra gods i pipe og sleide vil være fornuftig for å bremse sleidehastighet. et eller annet dempesystem for å skåne ramma er nok ikke dumt det heller. eller kanskje helst kjøpe seg en grizzly i 45 Winmag? den får man jo konverteringssett til 45 acp til, det bør vel tåle litt friske ladninger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 Det enkleste ville jo være en Grizzly, men det er jo så enkelt.... Jeg vet ikke, men tanken bak .45 Super er jo at moderne 1911er som lades til 38K psi i andre kalibre bør tåle .45 Super som lades til rundt 28K psi. Det er ikke mer enn ca 8K psi opp fra standard .45 ACP. Hadde vært gøy å bringe ACP inn i ett nytt årtusen. Egentlig bør det være en kurant affære. Pistolen er jeg ikke redd for at tåler det. .45 Super hylser er enkle å skaffe, kraftigere rekyl/tennstempelfjær er grei skuring. Problemet er vel ladedata. Vil tro at N340 er et greit sted og begynne, men hvis noen har gjort dette før er det ikke noen vits i å finne opp kruttet på nytt. Teoretisk skulle man kunne stille opp med en 1911 i Mag 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cardinal Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 Vi brukte N350 til superen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 Teoretisk skulle man kunne stille opp med en 1911 i Mag 2 trur det er krav til hylselengde. i mag1 er det krav til min 25mm hylse. mao holder 10mm auto akkurat.. selv om 38supern lades til vannvittige trykk i openpistoler ville jeg tatt det litt med ro i 45. mye tynnere gods og større diameter på hullet fører til en helt annen bruddstyrke(veit du nok med din fagbakgrunn). i tillegg har du en tyngre kule, som ved rask aksellerasjon vil kunne gi rask opplåsing. er det rampa pipe i STIn din? uten rampe ville jeg droppa det. har liggende en 20punds rekylfjær fra noen eksperimenter med 250grs kuler, du kan jo overta den. jeg ville også satt i en hard slagfjær, denne bremser opplåsinga. buffer er sikkert ikke dumt. mange påstår at Geco hylser har tjukkere gods i bånn av hylseveggen, og dermed tåler høyere trykk. sag over divese hylsemerker og ta en titt, bruk de med tjukkest messing. følg med på hylsene dine mellom hver gang du øker ladninga, da har du en sangse for å oppdage buler før du blåser messing. du kan låne noen skamfilte pachmayer grepsplater med stålinnlegg, fint å ha om du skulle blåse ei hylse! har fundert på å eksperimentere med dette i Paraen min, den har rampa pipe, men jeg har latt det ligge. ingen vits å skade et matchvåpen til 12-15 lapper når man er "student"... ser ut til at vi trenger en "date" snart, hvis du vil ha rekylfjær og grepsplater.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flashman Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 Hmmm, spennende.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cardinal Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 Fant noe ladedata på nett (ta de med ett tonn salt): http://www.handloads.org/loaddata/default.asp?Caliber=45%20Super&Weight=All&type=Handgun&Order=Powder&Source= Froum tråd med noen linker til data: http://www.xdtalk.com/forums/ammo-can/40078-45-super-reloading-data.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted April 4, 2009 Author Share Posted April 4, 2009 (edited) Takker for tilbud evert, men hvis jeg går i gang blir det med dedikerte .45 super hylser. http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=610865 Her er en .45acp til venstre og en .45 super til høyre. Det er rampa pipe i STIen, uten det tror jeg ikke man bør prøve. Hadde evnt tenkt å prøve med rekylfjær på rundt 30pund, kraftigere tennstempelfjær og tyngre slagfjær. Her er litt lesning for de som er nysgjerrige: http://www.realguns.com/archives/020.htm Edit: Grepsplater med stålinnlegg ja...kunne kanskje vært en god ide hvis dritten treffer vifta Edited April 4, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted April 4, 2009 Author Share Posted April 4, 2009 Takker Cardinal, dette er gull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 bare husk at jo hardere rekylfjær du bruker, jo mer julig gir du alle låseflatene når pistolen lukker. når vi snakker om sinnsyke ladninger og tjukke hylser, Jeff cooper dreiv visstnok ogh trimma 223 hylser til 38super lengde og ladet tgil en faktor godt over 200.. gamlekara forteller at den hardeste rekylfjæra du får tak i er en klipt AG3 fjær, den skal visstnok ha riktig diameter. kan sikkert bestilles fra tyskland, ække lov å klippe fjærer fra kongens geværer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Synes det er betenkelig å sette inn en sånn superkraftig fjær. Hadde det ikke vært bedre med et system ala HK hvor man komprimerer 2 fjærer - en kort og en lang etter hverandre- hvor den korte kun er en demper som er betydelig hardere enn den første? En knallhard fjær hindrer for tidlig opplåsning, men kommer med høyere fart tilbake og slår mot kammeret - selv med patron så får låseluggene juling (Antar ingen slipper sleiden på tomt kammer med noen frekvens.). Du risikerer også at sleiden overskyter magasinet (feiler med å plukke opp ny patron) hvis ikke magasinfjæra er dimensjonert for den økte sleidehastigheten. - Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cardinal Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Fant ladn jeg brukte i mark23en. 185gr Speer TMJ kuler og vi startet på 10.0gr N350. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 litt småprat på www.thehighroad.org om 45 super, hva denne typen patroner kan gi av problemer, og hva man bør gjøre av endringer om man har tenkt å skyte slike patroner: http://thehighroad.org/showthread.php?t=356935 her beskrives det bruk av EGWs tennålstopplate, som endrer opplåsingsgeometrien mellom sleide/hane, hard rekylfjær, hard slagfjær, og buffer. Ellers har jeg lest litt om .460 Rowland, en 45acp med litt lengre hylse(for å unngå kamring i std.våpen). Denne skal brukes i våpen med komp eller lengre og tungre sleide, for å forsinke opplåsingen. Det finnes et ombygningssett du kan putte på STIen din for å skyte Rowlandpatronen, men det er vel ikke lett å få tak på i disse dager. kanksje ei kompa pipe hadde vært noe å sette på STIen om du skal skyte slike ladninger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted April 29, 2009 Author Share Posted April 29, 2009 Takker evert. Har drivd å lest meg opp på dette selv i det siste og det er som flere nevner, problemet ligger nok i låsningsgeometrien, ikke i selve trykket. 28k psi bør være grei skuring i en rampa pipe, men hvordan minske julingen pistolen får ved åpning/lukking? Nå var aldri dette tenkt som en fast diett til denne pistolen, mer som ett morsomt eksperiment så det er ikke aktuelt å kjøpe inn spesialpiper med komp osv, da kan jeg like gjerne kjøpe en grizzly som du sa Frister fortsatt og bestille kraftigere rekyl, main, tennstempel og magasinfjær pluss tennålsplate og noen hylser for å teste litt, men noe av poenget blir litt borte når jeg neppe kommer til å gå hele veien. Litt synd, hadde det vært en 5000kr pistol hadde jeg gitt f og kjørt på, men det føles litt dumt og kanskje ødelegge en forholdsvis dyr pistol kun for "moro" skyld Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 tviler på at du ødelegger den om du går i stedet for å løpe inn i dette prosjektet, men det er klart at dette sliter mer enn normale ladninger. stiller frivillig som testskytter hvis du ombestemmer deg! jo større smell, jo mere gøy! forresten: comminoli lager en tungsten rekylfjærhylse(altså ikke gajdrådd) som øker sleidevekten, en slik vil kunne hjelpe til å bremse opplåsingen. sammen med harde fjærer og ny tennålplate og buffer har du sikret deg ganske godt mot å banke ting i filler.(selv om pistolen kommer til å være brutal mot seg selv under låsing) men jeg vil ikke ha skylda om noe går istykker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted April 29, 2009 Author Share Posted April 29, 2009 Rekylfjærhylse... Er dette en FLGR med hylse rundt som fjæra ligger inni? Hvordan fungerer demontering da? Har du forresten noe erfaring med disse? http://www.sprinco.com/recoil.html Har ikke helt gitt opp håpet med dette prosjektet, men jeg må definitivt løse en del problemer før jeg kjører på. Vurdere å sette målet til 1000 fot med en 230gr kule og det burde være innenfor fornuft uten å banke pistolen i biter. Så får jeg heller øke ett grain eller 2 i .44 for å få litt skikkelig rekyl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 30, 2009 Share Posted April 30, 2009 hylse, plugg, kjært barn har maneg navn osv. det jeg mener er den saken som låser i bushingen, og hindrer fjæra i å komme ut forran! alskens rekylfjærsystemer har jeg holdt meg laaangt unna, da de i følge folk som bruker dem bør skiftes ut med en helt vanlig fjær, fordi de ofte skaper funksjonsproblemer. dog, om du bruker en sak med ekstra demping før sleiden bunner, er det sikkert ikke negativt for slitasjen om du sakl skyte hvasse ladninger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pos357 Posted April 30, 2009 Share Posted April 30, 2009 Eg klarde å få 1180 fps på en 230 grains bly kule i en standar gold cup uten rampet løp anbefales ikke å prøve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 30, 2009 Share Posted April 30, 2009 hva var anledningen? dobbeltladning? blåste du hylsa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pos357 Posted May 1, 2009 Share Posted May 1, 2009 Flemming sa han klarte 1280fps på 200grains mantla så eg måtte prøve eg husker ikke om det var blue dot eller unique.Resultat hylsene var like fine men 4-5 skudd og neven var rød med avtrykk av pistolen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted May 2, 2009 Share Posted May 2, 2009 antagelig blue dot, det ligger vel et eller annet sted rundt n-350 i relativ brennhastighet. unique er nærmere n-330. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted August 9, 2009 Share Posted August 9, 2009 enda en tråd om .45super på THR: http://thehighroad.org/showthread.php?t=467471 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.