Jump to content

.375H&H reduserte ladninger


Spitfire

Recommended Posts

Jeg har en Sako i .375H&H som jeg ønsker å lade milde patroner til. Pga rekyl foretrekker jeg å øve med disse først i sesongen, før jeg går over på mer fulle ladninger.

 

Nå har jeg prøvd å følge oppskriften til Svein Solli i Ladeboken, og ladd opp patroner med 55 grs N135-krutt. Bruker CCI200 tennhetter, da jeg leste på Sluttstykket.com at magnumhetter kunne gi "overtenning" på reduserte ladninger. Har testet denne ladningen med begge de to kuletypene Solli anbefaler; Hornady 220 grs FP og Sierra 200 grs FN.

 

I går var jeg på skytebanen, og fikk store hastighetsforskjeller med disse patronene, spesielt med Sierra-kulene (fra 570 til 750 m/s). Enkelte hylser soter også kraftig bakover. Og når jeg trekker av sier det liksom KA-BOFF mer enn det vanlige skarpe PANG'et :shock: Presisjonen var heller ikke god (det bør vel heller kalles spredning!); ca 20 cm.

 

Såvidt jeg kan forstå tyder dette på ujevn tenning/forbrenning og for lavt trykk? Er det noen som har opplevd liknende? Kan det være en løsning å øke mengden med N135 noe? Vil gjerne ha råd og tips som kan gi stabile og trygge reduserte ladninger.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje løsningen på dette er å bruke et raskere krutt. Store mengder rel. "tregt" krutt i ei diiger hylse er vel ikke all verden.. Hvis dette er noe du har lest, så skal ikke jeg mene noe som helst egentligk Kjørte ladningen din gjennom Ql. og der ser det ut til at ladningen din med N-135 ser ut til å gi et forholdsvis beskjedent trykk, og tetter med dette kanskje ikke nok til at soting unngåes. Kanskje en solid krymp vil avhjelpe situasjonen?

 

Ikke gjør noe før du får høre av en som kan skikkelig, men jeg tror kanskje at en moderat mengde med N-120 kanskje er løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sako i .375H&H som jeg ønsker å lade milde patroner til. Pga rekyl foretrekker jeg å øve med disse først i sesongen, før jeg går over på mer fulle ladninger.

 

Nå har jeg prøvd å følge oppskriften til Svein Solli i Ladeboken, og ladd opp patroner med 55 grs N135-krutt. Bruker CCI200 tennhetter, da jeg leste på Sluttstykket.com at magnumhetter kunne gi "overtenning" på reduserte ladninger. Har testet denne ladningen med begge de to kuletypene Solli anbefaler; Hornady 220 grs FP og Sierra 200 grs FN.

 

I går var jeg på skytebanen, og fikk store hastighetsforskjeller med disse patronene, spesielt med Sierra-kulene (fra 570 til 750 m/s). Enkelte hylser soter også kraftig bakover. Og når jeg trekker av sier det liksom KA-BOFF mer enn det vanlige skarpe PANG'et :shock: Presisjonen var heller ikke god (det bør vel heller kalles spredning!); ca 20 cm.

 

Såvidt jeg kan forstå tyder dette på ujevn tenning/forbrenning og for lavt trykk? Er det noen som har opplevd liknende? Kan det være en løsning å øke mengden med N135 noe? Vil gjerne ha råd og tips som kan gi stabile og trygge reduserte ladninger.

 

Hilsen Kristoffer

 

Jeg har brukt de sammel adningene som deg, men bruker magnumhetter. Jeg har ikke slike tenningsproblemer som du har.

Imidlertid vil jeg heller bruke N150 krutt for normale litt reduserte ladninger

Link to comment
Share on other sites

Takk skal dere ha for nyttige tilbakemeldinger! Godt å se at det er andre som også bruker reduserte ladninger. Naboen har kjøpt seg rifle i .416RemMag og smeller ubekymret av gårde den ene 400 grains kula med full ladningen etter den andre, så det blir liksom litt puslete når jeg skyter 200 grains kule og redusert ladning :?

 

Nå skal jeg prøve med 70 og 72 grain N150-krutt, samt med magnumhetter og 55 grain N135, så får vi se om det går bedre. Får dere forresten brukbar presisjon med disse ladningene?

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Leste en artikke l i Våpenjournalen for mange år siden om reduserte ladninger. Tror det var Jørund Lien som skrev den. Uten å garantere at hukommelsen er 100% her mener jeg å huske at han brukte 25grs N-110 til reduserte ladninger i alt fra 308 til 458 Winmag

Link to comment
Share on other sites

Bruker CCI200 tennhetter, da jeg leste på Sluttstykket.com at magnumhetter kunne gi "overtenning" på reduserte ladninger. Har testet denne ladningen med begge de to kuletypene Solli anbefaler; Hornady 220 grs FP og Sierra 200 grs FN.

 

I

Hilsen Kristoffer

 

Hvilken hette benytter du? Kan det være du ikke benytter magnum hetter?

 

Edit: tror kanskje jeg ville prøvd magnumhettene alikevel. stort volum i disse hylsene...

Link to comment
Share on other sites

Ja, Jespen, jeg har kommet fram til det samme. Skal lade noen patroner med magnumhetter, 55grs N135 og Hornady 220grs kuler, og se om ikke dette går bedre.

 

CCI 200-hettene som jeg har brukt er jo attpåtil regnet som milde standardhetter, så det er kanskje ikke så rart at det blir variabel tenning med dem.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...