Jump to content

Hvordan teste pressisjon?


Hjort'n

Recommended Posts

3 hours ago, Sitka said:

 

Eg brukar ein svart klistrelapp klistra på ein kvit papptalerken, har ein zeiss classic 2,5-10x50.

Det som er problemet er at sjølve trådkorset skjular litt av klistrelappen slik at eg ikkje heilt veit «kor eg er hen» Det blir jo ganske nøyaktigt men ikkje heilt.

Jeg opplevde samme problemet med Swarovski-sikter (2,5-10x42 og 3-12x50) og medforstørrende retikkel. Laget meg derfor blinker av Coltskive 25 cm, pålimte target spots og hjelpestreker med tusj ca. 7 mm tykke (se vedlagte bilde). Det funket veldig bra på 100 m. Nå har jeg kikkertsikter uten medforstørrende retikkel og hårtynt trådkors i midten. Da synes jeg klistrelapp-metoden fungerer greit ved 12 x forstørrelse og gode lysforhold. Men siste gangen, en solskinnsdag i slutten av april, lå klistrelappen liksom og fløt i heteflimmeret. Jeg mener presisjonstesting og innskyting går greiest tidlig vår eller når det ikke er for sterk sol.

Coltskive.jpg.e39bac7a1825001932ff335487d98b63.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 5/20/2021 at 4:07 PM, Sitka said:

Det som er problemet er at sjølve trådkorset skjular litt av klistrelappen slik at eg ikkje heilt veit «kor eg er hen» Det blir jo ganske nøyaktigt men ikkje heilt.

 

Gjør som benkskyttere! De blinkene fungerer beviselig. Dvs. Sort rektangel, med hvitt inni. I passe størrelse tilpasset avstand, kikkert og retikkel.

http://accurateshooter.net/Blog/targetmaker00.png

Forøvrig syns jeg vanlige sorte kvadratiske klistrelapper fungerer bra nok. De er 17x17 mm. Jeg får ikke alle skudda innafor, og det skyldes ikke lappen..

Edited by Casey Jones
Link to comment
Share on other sites

On 5/20/2021 at 4:07 PM, Sitka said:

Nokon som har ein ide til kva som kan fungera? Må visa rett sideveis og. Eg har lurt litt på og teikna eit kvadrat og sikta i midten av det, dvs dela det i 4 like store delar og utan noko svart i midten, men veit ikkje kor lett dette er i praksis.

Medforstørrede retikkel er vel ment for jakt, i varierende terreng, og lysforhold. Personlig finner jeg kombinasjonen perfekt til sitt bruk.

Din kvadrat vil fungere utmerket, med mindre du skal skyte ballene av ei flue på 100 mtr. 

Pleier å gjøre som @amatør, funker hver gang. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...