Jump to content

Hvordan teste pressisjon?


Hjort'n

Recommended Posts

Har en gammel Toz salongrifle stående som eg vurderer å lage litt prosjekt av.

Den har ikke vært nevneverdig brukt siste 18åra bortsett fra å plukke ei å anna kråke med.

Har berre eit dårleg sikte på den og dårlige montasjer,avtrekk osv.

Det som da er mitt spørsmål er hvordan skal eg få testa presisjonen før eg bestemmer meg for å gå videre?

 

Har leika litt med tankene om å spenne opp børsa i ei skrustikke på en eller annen måte, er det noen som har prøvd dette eller har synspunker på metoden?

Link to comment
Share on other sites

Den er grei den, det har eg gjort med utallige våpen gjennom mange år med godt resultat, men det som er kluet her er at sikte, montaser og avtrekk er så elendig at det blir for mange variabler og eg ønsker ikke å bruke unødig tid og resurser på å hore opp skrapet om pressisjonen er for dårlig :?

Link to comment
Share on other sites

Skal man teste ordentlig er en stødig benk et must. Jeg liker å bruke front- og bakrest også for å eliminere så mange skytterfeil som mulig. Jeg er ikke noe benkeskytter på noen måte men ser at mine grupper blir mer like på denne måten enn på andre. Hvis man bare legger seg ned å skyter så er det min mening at man måler hvor godt man klarer å skyte i denne stillingen,med den aktuelle børsa, og ikkke hvor godt børsa går.

Link to comment
Share on other sites

Har maken selv og det er bare dritt! Myk plastikk som vrir seg i alle retninger. Da er det bedre å sette seg i benk og ha noe annet under hånda/rifla.

 

Er du interessert i presisjon så kan du like godt kjøpe deg en front- og bakrest først som sist. Bakrest og tofot kan også være ett greit alternativ men jeg klarer ikke å skyte så gode samlinger fra den som fra frontresten da rekylopptaket gjør at rifla har en tendens til å vri litt på seg. Setter du opp rifla riktig i ordentlig benke-utstyr så sklir den rett bakover i rekylen, men dette er det mange som kan mye mer enn meg om her inne.

 

Det hele kommer ann på hva du forventer av samlingene, hvor mye du skal teste, og hvor mye kroner du kan legge i utstyret.

Link to comment
Share on other sites

Skal gjøre akkurat samme jobb i dag, teste en gammel salongrifle for å se om den er noe å "bygge videre" på. Tar med meg en skrustikke, aluminiumsbakker med spor i, et skrutvinge og div ammo til en innendørsbane, skrur hele greia fast i standplass og ser hva børsa er god for.

Link to comment
Share on other sites

Skal gjøre akkurat samme jobb i dag, teste en gammel salongrifle for å se om den er noe å "bygge videre" på. Tar med meg en skrustikke, aluminiumsbakker med spor i, et skrutvinge og div ammo til en innendørsbane, skrur hele greia fast i standplass og ser hva børsa er god for.

 

Kan du legge ut bilder av din løsning?

Link to comment
Share on other sites

Slik gjør de på norma når de tester ammo

 

skrur løpet fast i stikke, kun kasse og løp. stokken var fjernet

Det er godt nok for å sjekke "potensialet" i løp og kasse. Det ser jo ut til at trådstartar vil "pimpe" salongen sin ein god del, og da hører vel stokkskifte med - med tilhørande bedding.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt nok for å sjekke "potensialet" i løp og kasse. Det ser jo ut til at trådstartar vil "pimpe" salongen sin ein god del, og da hører vel stokkskifte med - med tilhørande bedding.

 

Stokken blir sikkert byttet eller kraftig omarbeidet, det er i utgangspunket berre snakk om kassa og løpet som vert vidareført dersom pressisjonen er ok.

Link to comment
Share on other sites

Skal gjøre akkurat samme jobb i dag, teste en gammel salongrifle for å se om den er noe å "bygge videre" på. Tar med meg en skrustikke, aluminiumsbakker med spor i, et skrutvinge og div ammo til en innendørsbane, skrur hele greia fast i standplass og ser hva børsa er god for.

 

Kan du legge ut bilder av din løsning?

 

 

Nei, men se for deg en halvstor skrustikke festet til en benk/et bord med skrutvinger. I kjeftene bruker jeg aluminiumsbakkerfra Biltema. I disse setter jeg fast rifla så nært låskassen som mulig.

 

Børsa gikk bra den, hull i hull med Lapua Subsonic og Eley Subsonic.

Link to comment
Share on other sites

hvis skytteren ikke kan treffe likt per skudd hva skal man da med presise våpen...

det er ikke vanskelig å holde et våpen stødig med et godt anlegg og man trenger ikke å treffe midt i blinken men kulene skal treffe likt... treffer man likt 5cm ifra midten er våpenet presist og sikkte feil stilt inn..

 

CZ-hunter

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden handler om å teste hvor god presisjon et våpen har, og ikke hva en eventuel skytter er kabapel til.

 

jaja men man trenger ikke skrustikker osv for å teste presisjonen på et våpen snakker av erfaring fra 22lr og mange andre kaliber... så les litt av det før så ser du at Chiefen tar feil...

Link to comment
Share on other sites

hvis du ikke kan skyte presist kan du bare legge opp jeg støtter kun human jakt og er du en dårlig skytter så skyt ikke på noe levende i så fall... skaddesyting er en kjempe tabbe for en jeger og Hvis ikke du er enig i dette så kan du egentlig bare legge opp jeger karieren din smartingen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

CZ-Hunter

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig bør man trene slik at en skadeskyter minst mulig, forøvrig synes jeg oppførselen din på forumet hittil har vært særs dårlig.

 

Lagt til i ettertid: svaret var ment til daniel

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet her var vel å teste presisjonen i rifla og ikke skytter 8)

Og en annen ting, bestandig en fordel med ei presis rifle uansett hvor god eller dårlig skytter'n er til å skyte.

En *dårlig* skytter blir ikke bedre av ei upresis rifle

 

John-A

 

ja jeg sier bare at skrustikke er unødvendig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Daniel du har missforstått mitt (trådstarter) spørsmål :lol:

 

Til dere andre ikke bry dere med å forklare han mer.

Det at enkelte lærer å skrive før dei kan lese er et kjent fenomen :|

 

Reiser no på påskeferie og håper på pent vær og fine forhold til toppturer :D

Link to comment
Share on other sites

@Daniel, litt rolig i svingene her nå.

 

Som flere har prøvd å fortelle deg så handler denne tråden om hvordan presisjonen kan testes på beste måte, og da snakker vi om våpnets egenspredning med en gitt patron, ikke skytterens. Altså, vi må eliminere så mye av skytterens påvirkning på resultatet som vi greier, det betyr at vi bruker alle tilgjenglige hjelpemidler for å få til dette inkludert sandsekker, tofot, skrustikker, benkeskytestøtter osv.

Link to comment
Share on other sites

@Daniel, litt rolig i svingene her nå.

 

Som flere har prøvd å fortelle deg så handler denne tråden om hvordan presisjonen kan testes på beste måte, og da snakker vi om våpnets egenspredning med en gitt patron, ikke skytterens. Altså, vi må eliminere så mye av skytterens påvirkning på resultatet som vi greier, det betyr at vi bruker alle tilgjenglige hjelpemidler for å få til dette inkludert sandsekker, tofot, skrustikker, benkeskytestøtter osv.

 

jeg har skjønnt dette men det er noen som ikke kan godta to løsninge.. :D

Link to comment
Share on other sites

Måte på oppførsel da "Daniel"

Prøv heller å svare trådstarter og de andre som hjelper til i tråden på en orntlig måte. Da skal du se at du også bli tatt litt mere seriøst.. Ialefall så tar ikke jeg sånne bråkjekke hissigpropper seriøst :roll:

 

Til trådstarter: Legg det til med godt annlegg, ordne deg et så bra annlegg at du føler du ligger godt og sikt godt. Og husk å ta så godt avtrekk som over hodet mulig selv om avtrekket er dårlig.

 

Lykke til med prøvinga og prosjektet! :D

 

andreasli

 

edit: ser kjell olav her har ordnet opp i sakene.

Link to comment
Share on other sites

Har da skutt i noen år men her synes jeg det var mye rart. Ligge å skyte uten støtte for å teste presisjon, det er det dummeste du kan gjøre. Da ser du ikke hvordan våpenet går da du måler våpenets spredning+din egen spredning i din liggende stilling, hvis det er den du bruker. I realiteten så måler du her hvor god liggende skytter du er da du vil være mye mer urolig enn det versle som våpenet ditt sprer.

 

Da det gjelder å få kulene til å treffe tilnærmet samme punkt er dette en grei sak da man har funnet ammo som går. Da kan man legge seg ned å skyte uten annlegg eller bruke den stillingen man ønsker å skyte i. Er man stødig nok kan man skyte noen skudd i den og skru til man ligger midt i skiva. Dette kan ofte være lurt da de fleste får ett litt annet treffpunkt med støtte enn i den aktuelle skytestillingen.

 

Slik gjør jeg det:

- Skyter og tester ammo til jeg finner noe som går i børsa MED ANLEGG. dvs frontrest og bakrest fra benk. På dette stadiet bryr jeg meg ikke om hvor i pappen skuddene sitter.

- Skrur inn så jeg treffer ca midt i (fra annlegg)

- Legger meg ned og skyter med skytterklær, uten anlegg 3-4 skudd - skrur - skyter noen serier til om jeg trenger å skru mer

- Sitter og skyter mange serier og kontrollskyter alltid på 200m om det er vindstille. Da ser man fort om det går rett på eller om man ligger til sida. Er man på da kan man reise hjem fornøyd. Hvis ikke må man kjøpe annen ammo eller lade ny selv (eller bytte pipe om den er ferdig)

 

Skjønner det må gjøres litt annerledes med 22 LR men dette kan du tilpasse med avstander som er mer passende. Fremgangsmåten kan ellers brukes. Slik gjør i alle fall jeg det, og jeg har da klart både å teste og få skutt inn børsa mi til nå, det hadde jeg ikkke klart uten annlegg.

Link to comment
Share on other sites

slik jeg ser det er det flere måter å teste våpenets presisjon på.

 

-hvis du skrur løpet fast i en skrustikke tester du ammo, løp og låskasse. greit om det er presisjonen på løp/låskasse/ammo du er ute etter å teste.

 

-hvis du skyter med front- og bak-rest (støtte) så tester du presisjon på løp, kasse, skjefte, sikter, ammo osv. i mine øyne er det mer relevant om det er et komplett våpen man er ute etter å teste presisjonen på.

 

-hvis du tester liggende uten støtte, tester du presisjon på skytteren, komplett våpen og ammo.

(hvis du ikke er en meget god liggende skytter er denne metoden ikke noe god, for alt du vanligvis tester er hvor god skytteren er. våpenet og ammoen er som oftest de minste feilkildene i denne metoden)

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Eg tar opp igjen denne tråden framfor og laga ein ny.

Når eg testar ammunisjon sit eg i ein stødig benk med støtta framme og bak. Føler eg har det meste optimalt, einaste problemet er sjølve siktepunktet.

Eg brukar ein svart klistrelapp klistra på ein kvit papptalerken, har ein zeiss classic 2,5-10x50.

 

Det som er problemet er at sjølve trådkorset skjular litt av klistrelappen slik at eg ikkje heilt veit «kor eg er hen» Det blir jo ganske nøyaktigt men ikkje heilt.

 

Nokon som har ein ide til kva som kan fungera? Må visa rett sideveis og. Eg har lurt litt på og teikna eit kvadrat og sikta i midten av det, dvs dela det i 4 like store delar og utan noko svart i midten, men veit ikkje kor lett dette er i praksis.

 

Noko anna eg har tenkt på er og finna ut kor stor del trådkorset dekar på 100 meter for så og teikna eit trådkors med svart tusj. I teorien skal ein jo vera på same plass på blinken når ein trekk av.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ta en litt tjukk sort tusj og tegn opp en firkant, prisme eller sirkel på tallerkenen, mye lettere å se retikkelet mot hvit bakgrunn.  Størrelsen avhenger av hvor mye luft du vil ha rund retikkelet, prøv deg fram. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...