Jump to content

rusten skrue


Recommended Posts

Nettopp det med varmen kan være eit problem. Kan ta med ein ting som hjelpte meg iallefall.Eg løyste eingong ei fastrusta skrue på følgende måte :

 

Spraya området rundt med 5-56 og lot det stå et par døgn. Det hjelpte ikkje særlig, skrua satt dønn. Fyrte så opp loddebolten ( 100 watts loddebolt ) lodda litt tinn på skrua i sporet, holdt loddebolten til tinnet smelta, satte skrujernet nedi sporet med tinnet, og holdt loddebolten til at tinnet smelta rundt sporet og skrujernet. Så tok eg vekk loddebolten, og blåste litt, sånn at loddetinnet begynte å størkne, så venta eg ca 10 sekunder, og pressa ned og vrei som fanden sjølv. Då løyste skrua seg og i samme augneblikk, så spratt skrujernet utav sporet på skrua.

Link to comment
Share on other sites

Spray først godt på alle skruene du skal løse med 5-56/ WD40 eller lignende rustløserlurium og la det stå noen timer der du av og til snur litt på børsa så det trekker inn så godt som mulig.

 

Finn et skrujern som passer best mulig i sporet på de forskjellige skruene, kan gjerne være så trangt at du må kakke det forsiktig inn og legg hele kroppsvekta på mens du vrir.

 

På dette stadiet vil du kjenne om det i det hele tatt er mulig å løsne de på "vanlig" måte...om det ikke går, prøv samme metode med varme, men pass på så du ikke brenner stokken.

 

Tipset fra Mauser68 med å lodde fast skrujernet bør jo gå om det er mulig å løse skruene med press, men om det ikke er noe håp da så var slagskrujern et godt råd,

faste skruer o.l har en tendens til å løsne lettere med et slag enn med press..

Link to comment
Share on other sites

Må korrigere, eller presisere litt her LongRange. Skrujernet blei ikkje skikkelig lodda fast i skrua, men den satt litt betre fast i sporet, sånn at ein kunne dra til utav helsiken. Du klarer å få loddetinnet til å feste seg med flussmiddel og sånt, men det henger aldri skikkelig fast i skrua. Men du får fylt opp skruesporet ( dersom du renser skrua og sporet skikkelig først ), sånn at det ikkje er så slarkete, og skrujernet får betre tak iallefall. :)

 

Og varmen gjorde vel sitt på skrua og 5-56`en trengte kanskje betre inn også....

Link to comment
Share on other sites

jeg har et projekt på gang en gammel mauser som skal restaureres men det er ikke så lett jeg får ikke av skruene som sitter på underbeslaget. har banket og forsiktig varmet men tør ikke varme for mye pga treverket.

er det en erfaren man eller dame som kan gi meg et tips på åssen det gjøres??

Skruer som sitter godt trenger juling,mye juling...Du har vel en skrutr som passer godt som du kan slå på.Gi den noen harde slag,og spray.gjanta flere ganger om nødvendig. Hilsen en som har levet lenge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
jeg har et projekt på gang en gammel mauser som skal restaureres men det er ikke så lett jeg får ikke av skruene som sitter på underbeslaget. har banket og forsiktig varmet men tør ikke varme for mye pga treverket.

er det en erfaren man eller dame som kan gi meg et tips på åssen det gjøres??

 

Har et annet alternativ som jeg benytter fra tid til annen med hell. Skjønt muligheten for å benytte teknikken avhenger av gjenstandens omfang.

 

Selv om man sliper til en skutrekker helt optimalt så vil skrujernet skli ut av skruesporet. Har du en liten skralle med skrutrekkebitz, kan du sette skralle og våpen i skrustikka. Slik at skrustikken gir press i lengderetningen av skruen. Dette gjør det umulig at skrutrekkeren glipper utav sporet i skruehodet. Men det er kun snakk om å løsne skruen, ikke dra flere omdreininger på skruen. Da har du ødelagte gjenger som resultat. At du må ha noe i mellom våpen og skrustikke skjønner du selvfølgelig. Men slagskrutrekker kan også benyttes. Skjønt jeg tror nesten at førstnevnte metode er mer skånsom.

 

Hilsen Tomas

Link to comment
Share on other sites

Å bruke gripepasta/ventilslipepasta på tuppen av skrujernet er eit gammalt sjørøvartriks. Det fungerar som oftast veldig bra.

Skjønt, eit godt tilpassa (slipt) skrujern er alltid eit must. Samt å sette fast våpenet på ein måte som gjer at man får brukt full kroppstyngde på å halde skrujernet godt nede i sporet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...