Jump to content

Tikka T3 Lite 223/6,5/308


Primer

Recommended Posts

Hei.

vurdere å kjøpe meg en t3 til allround bruk, men er ikke helt sikker på hvilket kaliber jeg skal velge... står mellom 6,5*55 eller 308.win.

syntes jo 308. så litt grov ut til å ta ei rype med..?..

og hvordan er presisjonen på disse to opp mot 200 meter?

Link to comment
Share on other sites

Er vell litt hipp som happ hvilket kaliber du velger. 308 bli kanskje litt i groveste laget på rype, men med rikti kulevalg er det ikke noe problem. Bruker du feil kuler kan 6,5*55 ødelegge like mye som en 308. 6,5*55 synes mange er litt i minste laget til elg, det og bruke 6,5*55 på elg ser jeg ikke på som noe problm i det hele tatt. Det viktigste er ikke hvort stor kula som spyttes ut av løpet er, MEN hvor kula sitter!

Forresten finnes det ikke et kaliber i verden som har så mange elg på samvittigheten :D

Børsa er også helt grei, har en t3 selv. Godt fornøyd så langt! :)

Hadde nok selv gått for 308, selv om jeg har 6,5*55 selv. 308 er et supert alround kaliber. Den har noe mere futt en 6,5'en, et stort og bredt utvalg i ladekomponenter og ferdigrulla ammo, tillater kortere løp(detter er en fordel om du tenker å montere lyddemper og ikke minst hjelper det på vekta), billig trenings ammo, du KAN benytte deg av kort låskasse(selv om tikka t3 ikke kommer med kort låskasse).

 

LYKKE TIL MED VALGET!

 

andreasli 8)

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en kjenning forrige helg, som er børsemaker forøvrig. Han anbefalte faktisk ikke å kappe 308 løp til mindre en 50 cm. Men det går bra og kappe til 47 cm også, altså minimum lengde. Når man har demper på virker dette også på en måte som et løp, den hjelpet til å skyve på litt i og med at det er trykk i den. Men om du har en demper som bygger 15 cm utenfor løpet så gjør ikke den samme nytta som 15 cm med løp naturligvis. Men du skjønner kanskje hva jeg mener? :)

Men uansett så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med børsemaker, han har helt sikkert noen anbefalinger og gode råd å komme med.

 

andreasli 8)

Link to comment
Share on other sites

da var søknaden levert :D

pratet med arnfinn om kapping av løpet, han mente at 50cm er en fin lengde på t3èn så da blir det det.

gleder meg :mrgreen:

så var det kikkert, har jo forstått at jalli(jahti) jakt kikkerten bare kan brukes til dørstopper, så hva kan man kjøpe da? bør ikke koste for mange tusingene....

og er det velding stor forskjell på a-tec og hausken dempere?

 

PANG :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere skutt med ulike våpen i 308 og aldri kunnet fordra rekylen. Forskjellen mellom alle de våpnene og Tikkaen er først og fremst stokken. De gamle våpnene hadde krumme stokker, og da ble det diverse kilevinker å få. Med Tikkaens rette stokk kommer rekylen mer mot skuldra og ikke på kjaken. Har tidligere opplevd 308s rekyl som mer krapp enn for eksempel 6,5x55 og 30-06. Men dette kan også komme av stokkfasongen. Dersom du møter opp på skytebanen får du sikkert prøve våpen i forskjellige kaliber før du endelig bestemmer deg.Setter du på en lyddemper blir rekylen så liten at det ikke er noe å snakke om, selv for oss rekylpingler. 308 egner seg godt til løpskapping og lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

har endelig tenkt å kjøpe meg rifle, og uten erfaring har jeg sett litt på Tikka T3 6,5x55.. fordi den er billig og den virker allright :)

vil bruke rifla både til jakt og kanskje til litt langdistanse skyting da dette høres litt interesant ut..

 

spm er hvordan denne rifla takler distanser ut mot 1000m? og er den god å skyte med/presis, evt andre erfaringer? :wink:

 

er kanskje også interesant å montere lyddemper etter hvert..

 

takker for svar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 er nok en av de riflene som har blitt diskutert mest her inne. Noen liker de svært godt andre mener de bare er laget av plast og misliker de sterkt. Hvis du bruker søk funksjonen og søker på tikka t3 får du nok mange treff!

 

Alternative rifler kan komme fra Remington, Savage, Howa og gjerne brukte Schultz&Larsen eller Sako

 

Hilsen Mads

Link to comment
Share on other sites

fikk min tikka t3 lite ss 308. i dag og har skutt 20 "innskytingsskudd" med gjennnomdragning av løpet mellom hvert skudd.

storfornøyd :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

over ti år siden jeg har prøvd en grovrifle så rekylen var noe uvant...men god :twisted:

prøvde å samle de fire siste skuddene (etter litt grov innskyting) fikk en samling på ca 70mm på 100 meter :oops: ... vet dette ikke er noe å skrive hjem om, men syntes det var helt ålreit med tanke på at jeg er "helt fersk" på skyting med grovt :D

får håpe samlingen samler seg litt etterhvert :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann! :wink:

 

Har tenkt å trå til med ei Tikka T3 Lite i kal. 223 om ikkje så altfor lenge...

Tanken var å bruke den på rådyr, skogsfugl, åtejakt på rev o.l

 

Noken som har erfaringer med denne? Fordeler/Ulemper kan virke inn;)

 

Takker for svar!! :D

Link to comment
Share on other sites

Mye plast men et kjempebra bruksvåpen. Bra presisjon rett ut av eska med forskjellig ammo. Mi er litt kresen når det gjelder kuler i 55 grains dvs at den samler godt men flytter treffpunkt en del. Når det gjelder litt tyngre kuler så er det mindre forskjell i treffpunkt hos meg. 62 grains barnes x hjemmelaga, 69 grains lapua og 75 grains partizan ferdigrulla samler innen 50 mm dvs treffpunktet. 3 skudds samlingene ligger rundt 25mm og ned til 8mm.

 

Mvh

 

Raymond

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...