Jump to content

Det optimale kikkertsikte på en kombi?


stefanvp

Recommended Posts

Heisann!

 

Har en Finn Classic 512 som jeg foreløpig har et Aimpointsikte på. Dette funker bra på korte hold, men jeg trenger noe med forstørrelse. Ser for meg noe i området 1-4x24 eller evt. 1-6 som på Swarovski Z6i.

Noen som har praktisk erfaring med S&B, Zeiss og Swarovski. Gjerne om noen har testa de mot hverandre. Z6i ser jo helt utrolig bra ut, men det er kanskje litt stort på en kombi.

 

Hva mener dere?

 

Mvh

 

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva du jakter men jeg ville valgt et sikte med 3-9 eller 2,5-10 med ok lysåpning og montert i hurtigmontasje så det er raskt å bytte mellom kikkert og Aimpoint. Jeg har en Doctor rødpunkt og en Zeiss 1-4 på drillingen. Når jeg trenger kikkert er det for lite forstørrelse eller lysåpning på den. Jakter rådyr/hare med hund.

Link to comment
Share on other sites

Har en zoli drilling i 12/12/7*57R som jeg har montert en S&B 1,5-6*42, Zenith med lys på.

Dette fungerer meget bra, har for det meste prøvd kikkerten på ved leirdue skyting.

Har ikke hatt problemer med å "finne dua" i kikkerten.

I jakt sammenheng har jeg som regel hatt kikkerten med meg i sekken for å spare vekt på hagla (småviltjakt), og satt den på ved skuddhold utenfor haglerekkevidde.

 

I mine øyne er dette det optimale siktet for mine type jakt, selv om jeg skyter mest med åpne sikter i forbindelse småviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er optimalt er avhengig av hvordan du skal bruke kombien. Det er bare en måte å få i pose og sekk, det er å ha flere sikter i svingmontasje og kunne bruke de åpne siktene i tillegg.

 

Hvis du bare skal ha ett sikte fast montert, er jeg ikke i tvil. Det beste siktet for en kombi er Zeiss Varipoint 1,1-4x24. Swarovski Z6 har for liten utgangspupill på laveste forstørring, slik at det blir vanskeligere å finne målet raskt, og jeg synes den har for stort okular, med sine 45,5mm. Varipointen har 40mm.

 

Det finnes mange tråder om dette temaet fra før.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en meopta 1-4x 20 på min Sabatti, og aldri hatt problemer med for liten forstørrelse. Selv på ca 120 m bør du kunne se evt storfugl på topp godt nok til å få inn ett godt skudd, på rådyr har jeg aldri hatt behov for mer enn 4x. Skal du på rypefjellet kan større forstørrelse kanskje være et poeng, og for evt toppjakt på lengre hold, men da tror jeg du bør ha en bedre rifle enn kombien er.

 

Det som etter min mening er alfa og omega er montasjen. Vil du kunne ta av og sette på, så invester i en ordentlig sving montasje med det samme. Har prøvd flere andre varianter, men for å få kikkerten ned og til å sitte fast, er det ikke noe annet godt alternativ etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke slik at stort zoomområde, automatisk gjør optikken bedre. Heller tvert imot.

 

Nei det er sant nok. Tanken min er å ha kun 1 sikte, og da ett som duger både til kjappe skudd på korte hold og til lange skudd på en hogstflate f.eks. Satt i et jakttårn ved en jordekant i SVerige her i januar, og da banna jeg aimpointen opp og ned kan man si. Måtte la mange dyre gå forbi gitt

Link to comment
Share on other sites

- Til den bruken du skisserer ville jeg prioritere: Stort synsfelt (moderat forstørrelse), god øyeavstand, robust og kompakt utførelse og lett vekt, lite kresent mht. innretting for å få fullt siktebilde, og ingen "tunnelleffekt".

Etter min erfaring fyller Leupold VX-II 1-4x20 og VX-III 1,5-5X20 alle disse kriteriene.

Link to comment
Share on other sites

Kara,

Ser vel kanskje litt utradisjonellt på optikk og Kombi/Drilling. Gitt godt syn og en presis avtagbar montasje vil jeg anbefale å bli fortrolig med våpnet uten optikk, og heller ha en større variabel kikkert på lur i kogger/sekk! Mine argumenter er at de fleste skyter bedre med hagle uten optikk, som en bonus er det befriende å bære ei balansert kikkertlaus børse uten tanke på dugg. Med en større kikkert blir våpenet nærmere en fullverdig rifle når losen går over flatene, hanen sitter i toppen eller reven er på nattåta.

Selv er jeg blitt svært glad i min Optima 12/7x57R med S&B Zenith Flash Dot 3-12x50.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Tikka 512 kombi og på den har jeg en 1,25-4x24 swarovski. Den har ikke vært av børsa på mange år.

Fluktskyting er litt tricky, men noen turer på leirduebanen hjelper. Akkurat som ved hagleskyting.

4x forstørrelse er ikke så mye, men det er som regel nok. Skjøt to skudd etter skjærer i høst på 140 meters hold. Fikk den første, men skjøt bare noen fjær av den andre. Var nok ikke kikkertens feil at jeg bomma.

Kikkerten er ikke akkurat noen nattkikkert, men jeg går endel når jeg er på jakt og tror en større kikkert ville blitt for mye drass.

Link to comment
Share on other sites

Den beste kikkerten som nå er å få er den nye March 1-10x30,

 

 

Den beste?? :P Er den testet noen plass? Artig at de har "klart" å få til 10xzoom!! Den 1-10x24 ville jo vært det ultimate hvis optikken er ok. Skal se nærmere på denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...