Jump to content

Småskader i båten tips til repprasjon


Matti

Recommended Posts

Kjøpte for noen år siden en ganske grei fiskebalje. Ettersom den blir flittig brukt så har det oppstått noen småskader.

Jeg er helt grønn når det gjelder hva som må brukes for å repparere disse skadene, derfor prøver jeg om noen av dere her på forumet har noen gode tips :)

 

Her er fiskebaljen

Diversemars09048.jpg

 

Litt smådunking i bryggekanter og diverse båthenger osv :)

Diversemars09049.jpg

Diversemars09050.jpg

 

Denne er nok heller ikke uvanlig. Første plassen som treffer stranda når vi legger til. Litt slitasje her også

Diversemars09052.jpg

 

Hvis noen vet hva jeg må bruke for å fikse disse skadene, så hadde det vært greit med noen tips.

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Som Jon Inge sier må du først sørge for at det blir skikkelige skader. Hagle er et utmerket verktøy til dette. Deretter er det bare å bruke utallige timer på å reparere, mens dine "venner" ler seg fordervet og bruker de neste ti årene på å gni det inn i såret! :?

 

Det er ti år siden nå Jon Inge. På tide å glemme det.... :cry:

Link to comment
Share on other sites

::Riper::

godt tips er å blande topcoat og talkumpulver til massen får sparkelkonsistens, fyll så opp ripene og puss med kjempefint sandpapir til det er helt slett (bruk en skikkelig sparkelspade når du legger på massen. Så kan du ta på rubbing, for deretter å polere hele båten =)

 

 

::Skader på armering::

Ved skader på armering, så renser du såret, deretter plaster du over med overlapp. På større skader bruker du glassfiberduk, på mindre skader bruker du CSM matte.

 

Utifra bildene, så ser det ut som om du kun trenger litt glassfibermatte på de såra rett over vannlinja.

Har fagbrev i plastfaget og jobbet med å bygge båter tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Hei Matti,

Jeg har pusset opp en gammel Fjord med lignende slitasje og riper som på din båt, og anbefaler følgende:

 

Spør etter heftet som Jotun gir ut om sin Penguin-serie med lakk og sparkel for båter, i en butikk som fører disse produktene (båtbutikk/fargehandel/jernvare). Heftet beskriver blant annet hvordan skader som de på din båt utbedres: Under vann benyttes en sterk to-komponent sparkel, som du pusser etter at den har størknet, før du har på epoksygrunning og bunnstoff. Over vann benyttes en én-komponent sparkel som fås i flere farger for å matche båten.

 

Andre produkter kan også benyttes; jeg brukte Jotun's med bra resultat.

 

Lykke til. Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

 

Litt smådunking i bryggekanter og diverse båthenger osv :)

Diversemars09049.jpg

Dette fikser du med gelcoat. Finn fargen på båten din hos f.eks. Maritim. Biltema har og noe remedier. Lag en liten blanding i en papirkopp med Gelcoat og herder. Legg i blandingen i såret. Legg gjerne på flere ganger slik at du får en kul. Det siste laget bør legges med toppcoat. Denne er det voks i slik at finnishen blir blank og hard. Gelcoat som sluttlag er klissete og må vaskes med aceton. Nå må du pusse ned den kulen til normalt nivå. 800 papir til 1500 papir er det normale å bruke. Når du så får det slett, kan du rubbe og polere båten.

 

Diversemars09050.jpg

Denne ser dypere ut. Sparkel med fargen på båten kan brukes men er ikke ett must. Du kan legge i Gelcoat som jeg har skrevet over. Samme prosedyre. Sparkel må og smøres med coat etterpå slik at du fyller ut såret. Har du ikke Toppcoat så legg ett ekstra lag med Gelcoat på. Dette vaskes av igjen med aceton og du har en hard flate under som kan pusses med sandpapir.

 

Denne er nok heller ikke uvanlig. Første plassen som treffer stranda når vi legger til. Litt slitasje her også

Diversemars09052.jpg

Her ville jeg rullet med gelcoat flere lag. Bruk rulle da går det fort og du får en fin nok finish under vann linja. dette må jo primes og stoffes før båten skal ut igjen så her er det bare å rulle på flere lag. Puss om du føler du må.

 

 

MEN HUSK: Før du smører på noe må alt løst slipes vekk slik at grunnarbeidet du skal jobbe på er rent. Bruk ikke hender for å børste vekk smuss. Blås eller børst vekk med børste og vask deretter med aceton. Da er det ikke noe fett eller andre former for forurensing i kantene av reperasjonen.

:)

Link to comment
Share on other sites

Som Jon Inge sier må du først sørge for at det blir skikkelige skader. Hagle er et utmerket verktøy til dette. Deretter er det bare å bruke utallige timer på å reparere, mens dine "venner" ler seg fordervet og bruker de neste ti årene på å gni det inn i såret! :?

 

Det er ti år siden nå Jon Inge. På tide å glemme det.... :cry:

 

Skal overhodet IKKE glemmes....gullstory :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

jeg bruker maskinvask får kjøpt den på tess. denne er vanvittig sterk og fjerner så å si alt som ikke er glassfiber,alu eller stål. men siden din båt ser ut som typen som ikke tåler slik vask holder det nok bare med kraftvask, høytrykkspyler og litt albuefett kombinert med kost.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...