Jump to content

Boring og gjenging i låsekasse (M98)


LongRange

Recommended Posts

Lurte på om noen børsemakere (eller andre med kunnkapen) vil fortelle litt om hvordan de gjør en slik jobb, altså å bore/gjenge i låsekasser for montering av kikkert...?

 

Jeg holder på med dette selv og innså fort at Hss bor var bare å forkaste :roll::lol:

 

Har fått plassert hullbilde etter ei Leupold-helskinne og har forborret dette med en 1.5mm HardMetall-bor (venter på gjengebor i HM kvalitet),

men er veldig skeptisk til å dra disse gjengene med vanlige Hss tapper da kassa naturligvis er steinhard!!

 

Teorien min er å bruke et sett med 3 stk tapper beregnet for Inconell (steinhardt slitestål) der den første retter og styrer gjengene,

den andre tappen skjærer halvparten av godset i gjengene og den siste tar finish-kuttet. Alt med stor tolmodighet og Molykote pasta :)

 

Har hørt om punktvarming i forkant av gjengingen, men er litt skeptisk til det og da stålet vil bli ganske seigt og fortere slite skjærene på tappene...

 

Jeg blir veldig takknemlig for innspill her :D

Link to comment
Share on other sites

Mauser-kasse? Disse er settherdet, og har derfor nærmest glasshard overflate. Herdedybden varierer en del, men særlig mye over 1mm er det neppe. En måte å løse problemet på er å bore opp til gjengebordimensjon med HM-bor slik du har gjort/skal gjøre, og så slipe bort det herdede skiktet rundt hullene med konisk slipestift eller hardmetallfil og Dremel. Da er materialet mykt nok til å gjenges med vanlig HSS-tapp. Alternativt kan du bruke hardmetallfil og søyleboremaskin (på full fart) med låskassa spent opp i ei tung maskinstikke.

 

Punktanløping funker også greit om du gjør det riktig, men er litt mer baluba å få til.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg at jeg går for løsningen med å forsenke toppen av hullene dypt nok til å fjerne "glasset" ut til Ød gjengediameter og prøver forsiktig

med rette gjengetapper, vridde tapper har ikke samme styrke selv om de gjerne skjærer litt bedre. Operasjonen gjøres i en stødig Tos fres med hydr maskinstikke.

 

Takk for svar Morten, svettebyene roet seg litt nå! :D

Link to comment
Share on other sites

Det er bra :-)

Har gjort dette mange ganger, og det funker. Med en skikkelig Tos-dælj under låskassa skulle hele jobben bare være en spasertrur i parken. Tips: Gå litt utenpå ØD for å kompesere for låskassas krumming - du får nok mer enn tilstrekkelig gjengeparti uansett, ihvertfall om hardmetallfila ikke er alt for spiss. Eller du kan selvfølgelig bruke en HM-forsenker.

 

Edit: En annen metode som forøvrig ikke kan gå feil, siden du har fres, mener jeg, er å bore ned til akkurat under herdeskiktet med et HM-bor 1/10mm større enn ØD ;-)

Link to comment
Share on other sites

Og som et lite tips til å få fine gjenger, vil jeg på det varmeste anbefale "Emuge" sine "Toolmaker-sett" når det gjelder håndgjengetapper.

De består som beskrevet tidligere her i tråden, av tre tapper for hver gjengedimensjon.

En drøm å bruke, og gir, i forhold til rettninga på hullet, helt "rette" gjenger".

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg nettopp en prat med en dyktig børsemaker på Åndalsnes som bruker carbid-tapper av gamletypen,

disse er nesten like harde som HM kvalitet og fåes kun gjennom et amerikansk firma som får dem produsert i Japan.

 

Han var 99.99% sikker på at kassa (en 39mod) var laget i massivt "hardstål" da settherdingen avtok i 1934 hos de fleste land som lagde disse kassene

og i så måte ville Hss bli et sjangsespill. Hyggelig mann som skulle hjelpe meg å få fatt i et 648" sett! :D (6 tallet er tråd-diameter og 48 er stigningen til skruene som følger med Leupold montasjene)

 

Idiotiske amerikanere som ikke kan følge resten av verden og legge om gjengene til det metriske systemet!! de fleste skrev under på denne "Iso-standarden" i 1972!

 

Jeg kommer til å bruke M3 og lime med blå aralditt pga mild rekyl i en 6.5x55, men det er anbefalt M4 for kaliber.30

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig MV, 6=3.48mm.

 

Hvor mange gjenger man har i inngrep (stigning) har liten betydning da det hovedsaklig er radiell belastning på skruene.

 

Var innom Tools og traff en hyggelig kar som letet opp et 3'er sett med karbidtapper i M3 de hadde liggende i en roteeske, snakk om flaks! :D

Link to comment
Share on other sites

Vel, børsemakeren jeg snakket med igår falt innenfor den 0.01% og tok "feil" ang fullblods verktøystål i kassa - den var "heldgvis" settherda.

 

Hadde ikke konhylse til 6mm tange så det ble å rette en vanlig borechuck.

1-2.jpg

 

Brukte en 3mm HM fres og senket 1.5mm før jeg kom ned til Hss maskinertbart material.

2-2.jpg

 

Snakket med en bekjent på Verktøysenteret Terje Kulvik AS i Trondheim og fikk bestilt meg M3 sett i 5030 kvalitet (for verktøystål og herda material)

Disse er garantert det beste verktøyet for jobben og anbefales å gå til innkjøp av for de som måtte drive litt hobbybørsemakervirksomhet :D

 

 

Da er jeg ferdig med all materialbearbeiding og det står igjen kosmetisk opphoring med kammo!

3.jpg

 

Takk til Fossdal for tips ang løpsmodifisering og til Morten for boring/gjenging i kasse :D

Link to comment
Share on other sites

Idiotiske amerikanere som ikke kan følge resten av verden og legge om gjengene til det metriske systemet!! de fleste skrev under på denne "Iso-standarden" i 1972!

 

 

USA signerte meter-konvensjon i 1878, men industrien der borte har aldri tatt det metriske systemet i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Vel, børsemakeren jeg snakket med igår falt innenfor den 0.01% og tok "feil" ang fullblods verktøystål i kassa - den var "heldgvis" settherda.

Nå er det mulig jeg er på skikkelig tynn is, men jeg har nå hørt (og lest) at M98-kasser utelukkende ble settherdet så lenge de var i produksjon. Jeg har ihvertfall aldri boret og gjenget M98-kasser som har vært annet en settherdet, og de har hatt produksjonsår fra tidlig tredve til noenogførtitallet. Kvaliteten har vært (svært) varierende, men alle har vært settherdet...

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg nettopp en prat med en dyktig børsemaker på Åndalsnes som bruker carbid-tapper av gamletypen,

disse er nesten like harde som HM kvalitet og fåes kun gjennom et amerikansk firma som får dem produsert i Japan

 

Hardmetall er Wolframkarbid, så hva er egentlig forskjellen?

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg ikke nok kunnskap til å utdype, men at disse "gamletappene" ikke er hardmetall er 100% sikkert, da hadde de knukket av et lite vindpust.

Under gjenging så var det helt tydelig at de ble vridd av belastningen så jeg byttet umiddelbart til "Red Shark" fra Dormer som gjorde jobben perfekt :)

Link to comment
Share on other sites

Vel, børsemakeren jeg snakket med igår falt innenfor den 0.01% og tok "feil" ang fullblods verktøystål i kassa - den var "heldgvis" settherda.

Nå er det mulig jeg er på skikkelig tynn is, men jeg har nå hørt (og lest) at M98-kasser utelukkende ble settherdet så lenge de var i produksjon. Jeg har ihvertfall aldri boret og gjenget M98-kasser som har vært annet en settherdet, og de har hatt produksjonsår fra tidlig tredve til noenogførtitallet. Kvaliteten har vært (svært) varierende, men alle har vært settherdet...

Det er nok børsemakeren som er på tynn is her. Jeg skal ikke utrope meg til ekspert, men jeg har vel lest stort sett det som finnes av litteratur om produksjonen av Mausere før og under 2. verdenskrig, og gjengs oppfatning blant forfatterne er at alle militære kasser ble laget av settherdet lavkarbonstål. Det sies imidlertid at Waffenfabrik Oberndorf eksperimenterte med andre, høyere legerte ståltyper i sivile kasser midt på 30-tallet, men jeg har aldri sett dette dokumentert ved kjemisk analyse. Brno brukte også en spesiell legering i noen av sine Vz.24 kasser, men også dette stålet er å betrakte som settherdet.

 

Jeg har vanskelig for å tro at en eneste Mauserkasse ble levert gjennomherdet eller i "hardstål"/verktøystål. Det er sikkert teknisk mulig å lage noe slikt med moderne ståltyper og herdeteknikker, men med datidens teknologi anser jeg det som helt uforenlig med kravene til seighet som må stilles for en låskasse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke spesielt inngående kjennskap til materialer i låsekassebruk, men må si dine innspill høres logiske og riktige ut. "For hardt" material med nærmest fraværende seighet ville jo vert direkte livsfarlig! Nyere våpen jeg har maskinert borti har gått helt fint med Hss verktøy og virker omtrent som å jobbe med f.eks 12.9 stål. Det virker som noen børsemakere fremstiller noe av deres materialarbeid som svært høyteknologisk og kun mulig for dem, noe det ikke er. De fleste erfarne og engasjerte maskinarbeideare med tilgang på verktøy og maskiner kan gjøre en minst like god jobb. Mener ikke å tråkke noen på stortåa her :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...