Jump to content

Dillon presse


ronny38

Recommended Posts

Har fått meg en presse som står dillon precision på.. noen som har erfaring med denne??

Den er ikke av nyere dato har jeg forstått,men han jeg fikk den av hadde ikke bruksanvisning til den.

Skal brukes til å lade 9mm på den... den er komplett med die set til 9mm :)

Link to comment
Share on other sites

Det var en Square deal jeg hadde fått :)

Har funnet både info,og brukermanual til den så nå er det bare å sette i gang....tror jeg :roll::roll:

 

 

Hvis du bare tror at du er klar til å sette i gang spørst det om du har starta i feil ende.

 

Har du lest ladeboken(opptil flere ganger)?

Hvis ikke MÅ du starte med det.

 

Jeg starta og ladingen med en Square Deal selv om de fleste her inne messer om at du må begynne på en enkelstasjon-presse.

Bare ta tiden til hjelp, og som sagt les ladeboken, kjør en og en hylse gjennom pressa til å begynne med til du blir helt fortrolig med hva som skjer på hver stasjon.

 

Er det noe du må vere sikker på før du begynner med så er det lading, husk at en tabbe her ikke bare kan gå ut over deg selv men naboen(e) på skytebana og.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt utgave 6 av ladeboken,og gått igjennom den 2 ganger alt,og skal lese til jeg kan den utenatt :?

Har endel tommhylser,kuler osv som jeg skal prøve med før jeg lader skikkelig :)

Har stooooor respekt for det jeg skal begynne på no så det akter jeg å gjøre skikkelig,og med stor forsiktighet :P

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker når det gjelder matingen på hettene her...i brukermanualen står det at det er den blanke siden som skal opp i magasinet,men kommer ikke hetten feil vei opp da??

Har ladet en liten lot med test ammo,men det ble gjort manuelt der jeg blant annet bare la hetten nedi å presset den på plass. :roll:

Link to comment
Share on other sites

I andre enden av røret har du en splint, mat hettene inn i røret som beskrevet i manualen, snu røret og plaser det TETT inntil hettemagasinet, dra ut splinten, hettene detter nå ned i hettemagasinet med "utsiden" nedover, sett på hettevarsler (den presser hettene litt nedover)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp patrontolk (den kan også brukes til å avgjøre om tomhylsa er for lang), slipp hver enkelt hjemmeladet patron ned i denne (patronen skal lett falle ned i tolken), Sjekk at kula ikke stikker frem på utsiden og at hylselengden ikke er for lang, snu tolken (patronen skal lett falle ut av tolken).

 

Noen bruker pistolløpet til denne prosedyren (selvfølgelig bare løpet demontert fra våpnet), det funker 90 %. Du får imidlertid ikke sjekket om utdrager/utkaster har skadet hylsa annet enn dersom hylsebunnen treffer kammeret fra ca kl 10:30 til 13:30. Det er slike skader som i 99,9 % av tilfellene gjrør at jeg forkaster enn tomhylse/ladet patron.

 

Jeg anbefaler deg å følge ladebokas ladedata for min lading (som alltid er det rette å gjøre). På mine første patroner startet jeg midt på i ladedata og det ble rimelig heftige patroner. Virtavouri sine ladedata er mere konservative, disse laster du ned på internett.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for svar.. Har lest lade boke 4 ganger nå å skal lese masse mere tenkte jeg :)

Har ladet 5 stk godt under det som står i boka da jeg skal bruke de til felt+ppc så blir spennende å se åssen de går :roll:

Men har så pass respekt for dette at jeg akter å være veeeeeldig forsiktig :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
hei. lurte på den patrontolken har jeg aldri hørt om.og jeg har laddett i noen år.va brukes den til og hvor får jeg tak i en sån?? 8)

 

9mm "Go" - betyr at hylsa passer i tolken. Skjønner ikke helt vitsen med "No Go"...

http://www.brownells.com/aspx/NS/store/ProductDetail.aspx?p=25181&title=RIMMED/RIMLESS%20PISTOL/RIMMED%20RIFLE%20CARTRIDGE%20HEADSPACE%20GAUGES

 

Ellers har jeg ladet siden 1994 uten at mangelen på tolk har bekymret meg veldig. Bruker ølpet på pistolen, og ingen av mine våpen mishandler hylsa så mye at den ikke kamrer etter en tur gjennom laderpressa...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

hei. lurte på den patrontolken har jeg aldri hørt om.og jeg har laddett i noen år.va brukes den til og hvor får jeg tak i en sån?? 8)

 

9mm "Go" - betyr at hylsa passer i tolken. Skjønner ikke helt vitsen med "No Go"...

http://www.brownells.com/aspx/NS/store/ProductDetail.aspx?p=25181&title=RIMMED/RIMLESS%20PISTOL/RIMMED%20RIFLE%20CARTRIDGE%20HEADSPACE%20GAUGES

 

Ellers har jeg ladet siden 1994 uten at mangelen på tolk har bekymret meg veldig. Bruker ølpet på pistolen, og ingen av mine våpen mishandler hylsa så mye at den ikke kamrer etter en tur gjennom laderpressa...

 

- Øivind

 

Er ikke dette tolker til å sjekke kammeret da? Det er vel ikke slik patrontolkene ser ut??

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for svar.. Har lest lade boke 4 ganger nå å skal lese masse mere tenkte jeg :)

Har ladet 5 stk godt under det som står i boka da jeg skal bruke de til felt+ppc så blir spennende å se åssen de går :roll:

Men har så pass respekt for dette at jeg akter å være veeeeeldig forsiktig :)

 

Du bør ikke redusere kruttmengden til "godt" under det som er oppgitt for den kule-/kruttype som er utgangspunktet for ladningen du har valgt å bruke. Nå er "godt under" et relativt begrep, men å redusere mer enn 10% bør du ikke gjøre. For lite krutt er like farlig som for mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min patrontolk gjennom midway.no. Winge hadde en i 9 mm på lager men jeg foretrekker Lyman sin utgave.

 

En patrontolk holder max målene iht gjeldende standard for kaliber. Dette er litt mindre enn min målet iht standard til kammer for gjeldenede kaliber = det er litt rom. Dette rommet er generelt "stort" på tjenestevåpen og "lite" på presisjonsvåpen = bruker du løpet ditt til å "tolke" patronene så er det ikke sikkert de passer i et annet løp/våpen.

 

Mine hylser er ferdig misshandlet når jeg kjøper dem, jeg kjøper engangsskutte hylser med hettekrymp = militær/politi som har førstegangsskutt patronene. Nå har jeg ikke ladet patroner skutt gjennom min HK P30 da jeg har rikelig med tomhylser å kjøre gjennom ladepressa mi første gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...