Jump to content

Problemer med H&K P30L


KjetilB

Recommended Posts

Hei!

Har nettopp anskaffet en ny P30L. Har skutt ca 200 skudd med den og problemene står i kø. Disse er som følger;

1. Hylser kastes ikke ut

2. Ny patron skyves ikke inn i kammeret, men blir stående vendt skrått oppover slik at pistolen ikke lader.

3. Sleiden stopper ikke etter siste skudd.

Jeg har forsøkt med flere forskjellige typer fabrikkammo. Alle med 115 gr FMJ prosjektil.

 

Finnes det noen på forumet her som har en idé om hva dette kan være, og eventuellt har forslag til problemløsning ?

Link to comment
Share on other sites

er skrevet endel her :

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=16997

Med denne linken som du oppgir kommer jeg ingen steder

 

så søkefunksjon er en fin ting.

Søkefunksjon er en flott ting. Med den fant jeg tidligere i dag denne viewtopic.php?f=16&t=15652 (var det denne du forsøkte å linke til ?) Denne ser jeg ikke at gir noe svar på mitt spørsmål da jeg anser det for lite sannsynlig at det skal være feil ved den ammo'en jeg benytter

Link to comment
Share on other sites

"Finnes det noen på forumet her som har en idé om hva dette kan være, og eventuellt har forslag til problemløsning ?"

 

Hvis du har kjøpt den fra leverandør, er problemløsningen retur :wink:

 

Med alle feilene som du beskriver - kjenner jeg ikke igjen våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Med alle de feilene, er løsningen å finne hos forhandler ja. Dette er helt klart svært uvanlig. Eneste som kan gi litt av dette, er om pistolen holdes ekstremt lett, slik at den ikke møter motstand i rekylbevegelsen (kalt limp wristing på nynorsk). Enkelt kvinnlige kolleger har opplevd feil p.g.a. dette, men straks de skjønner problemet er det borte.

Link to comment
Share on other sites

En av de kvinnelige`s HK - klikket av og til. Patronen var ikke kjørt helt fram.

Da var èn av teoriene av WR kunne være årsaken. Jeg skjøt da 100 skudd med den - og det var så vidt jeg holdt i våpenet (rart den ikke spratt ut av den :wink: ).

Ikke et klikk.

 

Hun fikk den tilbake, og etter endel skudd - ble det klikk igjen.

Samme rutinetrinn ble gjort.

 

Det endte opp med at vi fant ut - eller rettere sagt: mente - at kammeret var meget trangt, og derav noe kresent.

 

Den ble levert inn - og vi fikk et erstatningsvåpen, men ingen forklaring på problemet.

 

Med alle feilene som her er oppgitt - er ikke jeg i tvil om at jeg ville tilbakelevert den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville likevel ha prøvd en ladning med tyngre kule først. P30 er laget for tjenesteammunisjon med 124 grains kule og relativt heftig trykk, så den har nokså stiv rekylfjær. Spesielt når den er ny kan dette gi problemer slik du beskriver hvis du bruker litt svak ammo og lette kuler.

 

Jeg har forsket litt på funksjonsfeil i denne våpentypen, og i min private P30L kan jeg provosere fram akkurat slik oppførsel som du beskriver ved å skyte 115 grains kuler og litt slappe ladninger. Med 124 grains og ladning nær maks er den dønn pålitelig.

 

I følge amerikanere som har skutt MYE med P30 blir de mere pålitelige også med lette kuler når de har gått noen hundre (eller noen tusen) skudd.

 

Forresten, det at sleiden ikke stopper i bakre stilling skyldes ofte at man kommer borti utløseren under rekylbevegelsen. Prøv å se nøye etter hvordan du holder tomlene dine :wink:

(politiets våpen har kappet sleideutløser for å hindre dette problemet).

 

Videre, har du pusset den før bruk eller er den full av lagringsfett? Det pleier å funke med fettet i, men det skal egentlig pusses vekk...

 

Shadob:

Hvilken lot ammo var det som kilte seg?

Det viser seg nå at det er veldig ujevne hastigheter på noe av ammoen, og de svakeste skuddene gir ikke nok fart på sleiden slik at tomhylsa ikke kastes ut skikkelig. Kan du utelukke at denne kvinnelige betjenten tilfeldigvis fikk et par dårlige patroner?

Link to comment
Share on other sites

"Shadob:

Hvilken lot ammo var det som kilte seg?

Det viser seg nå at det er veldig ujevne hastigheter på noe av ammoen, og de svakeste skuddene gir ikke nok fart på sleiden slik at tomhylsa ikke kastes ut skikkelig. Kan du utelukke at denne kvinnelige betjenten tilfeldigvis fikk et par dårlige patroner?"

 

Hvilken lot kan jeg ikke angi - men kurset som denne kvinnen var deltaker på - skjøt med samme ammo som alle andre.

Og ingen andre hadde problemer.

Jeg kan selvsagt ikke utelukke noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville likevel ha prøvd en ladning med tyngre kule først. P30 er laget for tjenesteammunisjon med 124 grains kule og relativt heftig trykk, så den har nokså stiv rekylfjær. Spesielt når den er ny kan dette gi problemer slik du beskriver hvis du bruker litt svak ammo og lette kuler.

 

Jeg har forsket litt på funksjonsfeil i denne våpentypen, og i min private P30L kan jeg provosere fram akkurat slik oppførsel som du beskriver ved å skyte 115 grains kuler og litt slappe ladninger. Med 124 grains og ladning nær maks er den dønn pålitelig.

 

I følge amerikanere som har skutt MYE med P30 blir de mere pålitelige også med lette kuler når de har gått noen hundre (eller noen tusen) skudd.

 

Forresten, det at sleiden ikke stopper i bakre stilling skyldes ofte at man kommer borti utløseren under rekylbevegelsen. Prøv å se nøye etter hvordan du holder tomlene dine :wink:

(politiets våpen har kappet sleideutløser for å hindre dette problemet).

 

Videre, har du pusset den før bruk eller er den full av lagringsfett? Det pleier å funke med fettet i, men det skal egentlig pusses vekk...

 

Shadob:

Hvilken lot ammo var det som kilte seg?

Det viser seg nå at det er veldig ujevne hastigheter på noe av ammoen, og de svakeste skuddene gir ikke nok fart på sleiden slik at tomhylsa ikke kastes ut skikkelig. Kan du utelukke at denne kvinnelige betjenten tilfeldigvis fikk et par dårlige patroner?

 

Takk for info. Skal forsøke noen skudd med 124 gr og kraftigere ladning så får vi se om det gjør noen forskjell. Pistolen er pusset tørr.

Link to comment
Share on other sites

Etter innstruksjonsboka skal P30 ikke være "tørr". Alt stål skal ha et tynt tynt lag olje. Så skal glidespor i sleiden og tappene disse glir på i ramma ha dråper med olje (muligens her feilen ligger). Løpet skal ha en dråpe olje på utsiden fra munnningen til ca 1 cm før kammerblokk. Det samme skal rekylfjærstyringen.

 

Så er det et skille mellom amerikansk og engelsk/tysk bruksanvisning. Den amerikanske foreskriver at låseflatene skal smøres, dvs der løpet og sleiden møtes i utkasetåpningens fremkant.

 

Jeg har skutt 115 grain av forsvarets ammo + winchester + magtech uten problemer (alle FMJ RN) (annet enn at tennstempel låser seg pga farvede hylsebunner, jfr link til tråd ovenfor).

 

De første 50 skuddene var med Winchester 124 grain hullspiss p+ ammo = sleiden fikk trolig beveget seg max fra starten av.

 

Jeg hadde helt klart levert våpnet til selger og fått han til å fikse problemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...