Jump to content

Bushbuck farlig jakt


donner

Recommended Posts

Har sjølv prøvd bushbuckjakt og eg skal vere so ærlig at eg pumpa har aldri slått so fort på noko anna jakt. Å gå gjennom 1,5 meter høgt buskas å vente på at ein forbanna bushbuck skal hoppe på deg er temmelig nærvepirrande!

 

Trur det gjekk maks 0,5 sek frå dyret tok ut på 7!!meters avstand til den hadde ein 375 Barnes-X i nakken. Har aldri vore so kjapp på avtrekkaren før :D

Link to comment
Share on other sites

"Å gå gjennom 1,5 meter høgt buskas å vente på at ein forbanna bushbuck skal hoppe på deg er temmelig nærvepirrande!"

 

Ikke vet jeg, men:

 

Er det vanlig at bushbuck`en går til angrep - hvis den ikke er skadeskutt/truet på noen måte?

Link to comment
Share on other sites

"Skuddet var bak bog, og han gikk rett ned i smellen. Men, han fortsatte å kravle seg rett mot meg til livet ebbet ut!"

 

Har skutt noen jeg også - men om kravlingen (uansett retning) etter skuddet har vært bevisst, eller ikke - har jeg ingen formening om.

 

Imidlertid har jeg vært med på noen ettersøk etter bushbuck (som andre har påskutt :wink::D ) - og har fått oppfattelsen av at man har/skal ha respekt for den - uten at det har skjedd det helt store når vi har funnet den i live.

Link to comment
Share on other sites

Er det vanlig at bushbuck`en går til angrep - hvis den ikke er skadeskutt/truet på noen måte?

 

Nei!jeg har aldrig sett eller hørt om det og har selv skutt 3 stk og vært med på 5 till men respekt for dette dyret har jeg ialle fall :mrgreen: forøvrig ett av mine yndlings jakt objekter! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller aldri blitt angrepet av en bushbuck, men har man ikke erfaring med over 100 eller endog 1 000 stk blir vel grunnlaget noe tynt. Slik at jeg lytter vel så mye til PH'ene, som tross alt er ute på jakt hver dag 9-10 mnd i året.

 

Jeg har ihvertfall blitt fortalt av en del PH'er at skadet bushbuck skal man behandle med STOR respekt, slik at jeg vil ikke si at det ufarlig å gå etter skadet bushbuck. Vet at en del PH'er tar med hagle på ettersøk, i tilfelle den skal angripe på kort hold.

 

Lars-Even

Abiku Safari & Jaktreiser AS

http://www.abiku.no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...