donner Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Vi har flere ganger her snakket om hvor farlige en skadet eller presset bushbuck kan være denne jack russelen fikk erfare det iallefall bilde fra Nsk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikkel Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Huff! Hvordan gikk det med bikkja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donner Posted March 10, 2009 Author Share Posted March 10, 2009 Dårlig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlavM Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Steike! Var heldigvis fredeligere den som henger på veggen min! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnumlars Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Har sjølv prøvd bushbuckjakt og eg skal vere so ærlig at eg pumpa har aldri slått so fort på noko anna jakt. Å gå gjennom 1,5 meter høgt buskas å vente på at ein forbanna bushbuck skal hoppe på deg er temmelig nærvepirrande! Trur det gjekk maks 0,5 sek frå dyret tok ut på 7!!meters avstand til den hadde ein 375 Barnes-X i nakken. Har aldri vore so kjapp på avtrekkaren før Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shadob Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 "Å gå gjennom 1,5 meter høgt buskas å vente på at ein forbanna bushbuck skal hoppe på deg er temmelig nærvepirrande!" Ikke vet jeg, men: Er det vanlig at bushbuck`en går til angrep - hvis den ikke er skadeskutt/truet på noen måte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
350 Rem mag Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Jeg skjøt en gang en BushBuck på 15 meters hold i tett buskas. Brukte 340'en og 250grs Swift. Skuddet var bak bog, og han gikk rett ned i smellen. Men, han fortsatte å kravle seg rett mot meg til livet ebbet ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shadob Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 "Skuddet var bak bog, og han gikk rett ned i smellen. Men, han fortsatte å kravle seg rett mot meg til livet ebbet ut!" Har skutt noen jeg også - men om kravlingen (uansett retning) etter skuddet har vært bevisst, eller ikke - har jeg ingen formening om. Imidlertid har jeg vært med på noen ettersøk etter bushbuck (som andre har påskutt ) - og har fått oppfattelsen av at man har/skal ha respekt for den - uten at det har skjedd det helt store når vi har funnet den i live. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
350 Rem mag Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Krabbingen var nå en ting, bevegelsene med hodet viste tydelig hva han ønsket å gjøre... Hvis han mot formodning ikke hadde gått rett ned, er jeg sikker på at jeg enten måtte ha skutt igjen eller danset samba i bushen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shadob Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Bushbuck`en får kanskje inngå i kategori B1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rino Hals Posted March 11, 2009 Share Posted March 11, 2009 Husker du siste bushbucken jeg skjøt på i 2003 Shadob? Den angrep faktisk, og det ble litt skyting.. Men ja, den angrep først etter første skuddet. Det ligger litt video av den på: http://www.weatherbyrifler.com/index.php?ind=downloads&op=section_view&idev=5 Last ned å se African safari 2003. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donner Posted March 11, 2009 Author Share Posted March 11, 2009 Er det vanlig at bushbuck`en går til angrep - hvis den ikke er skadeskutt/truet på noen måte? Nei!jeg har aldrig sett eller hørt om det og har selv skutt 3 stk og vært med på 5 till men respekt for dette dyret har jeg ialle fall forøvrig ett av mine yndlings jakt objekter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Abiku Posted March 12, 2009 Share Posted March 12, 2009 Jeg har heller aldri blitt angrepet av en bushbuck, men har man ikke erfaring med over 100 eller endog 1 000 stk blir vel grunnlaget noe tynt. Slik at jeg lytter vel så mye til PH'ene, som tross alt er ute på jakt hver dag 9-10 mnd i året. Jeg har ihvertfall blitt fortalt av en del PH'er at skadet bushbuck skal man behandle med STOR respekt, slik at jeg vil ikke si at det ufarlig å gå etter skadet bushbuck. Vet at en del PH'er tar med hagle på ettersøk, i tilfelle den skal angripe på kort hold. Lars-Even Abiku Safari & Jaktreiser AS http://www.abiku.no Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts