Jump to content

Må jeg vaske hjulvektene før smelting?


Wadcutter

Recommended Posts

Skal starte å smelte mine første blybarer :) Noen av hjulvektene jeg har fått tak i har en del olje på seg, og jeg er litt bekymra da jeg ikke har gjort dette før.

 

1: Må jeg vaske bort olja eller vil den bare brenne opp? Er litt redd for en slik "eksplosjon" man får vis det kommer vann ned i gryta.

 

2: Hjulvektene er generelt veldig møkkete. Kan jeg bare øse ut møkk/grus osv som legger seg på toppen eller vil noe av dette blande seg inn i blyet?

 

3: Kan jeg bruke en 1cm3 stearin i gryta for å få urenheter til å flyte?

 

4: Noe av blyet har også en festeteip på baksiden. Må denne bort før de går i gryta eller vil det brenne opp?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har aldri drevet med kulestøping,men har jobba etpar år på et metallstøperi. Alt av urenheter vil brenne opp/smelte og legge seg som snerk på toppen. Da er det bare å skumme dette bort når blyet flyter. Men er det den minste mistanke om vann/vanndråper i det du skal smelte,forvarm først. Bruk ei blåselampe el.l og "fres" over det du skal smelte. Vann er ikke bra!

Link to comment
Share on other sites

Skal starte å smelte mine første blybarer :) Noen av hjulvektene jeg har fått tak i har en del olje på seg, og jeg er litt bekymra da jeg ikke har gjort dette før.

 

1: Må jeg vaske bort olja eller vil den bare brenne opp? Er litt redd for en slik "eksplosjon" man får vis det kommer vann ned i gryta.

 

2: Hjulvektene er generelt veldig møkkete. Kan jeg bare øse ut møkk/grus osv som legger seg på toppen eller vil noe av dette blande seg inn i blyet?

 

3: Kan jeg bruke en 1cm3 stearin i gryta for å få urenheter til å flyte?

 

4: Noe av blyet har også en festeteip på baksiden. Må denne bort før de går i gryta eller vil det brenne opp?

 

Jeg har tidligere støpt blybarer til å ha i hummer/krabbeteiner.

 

1. Nei du må¨ikke vaske bort olje mv. Vann MÅ IKKE komme i gryta, da sier det PANG og spruter bly (jeg gikk over gryta - det dryppet vann fra skoa = Pang og blysprut.)

 

2. Urenheter og klips flyter opp om du rører i gryta med en stålgjenstand. Disse urenhetene fiskes opp.

 

3. Aldri hørt om.

 

4. Det brenner opp eller blir sammen med urenhetene.

 

Dette er utearbeid pga blydamp, jeg stod i garasjeåpningen. Brukte en Coleman bensinbrenner som varmekilde.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Nå har jeg smelta den første gryta med bly. Jeg prøvde først med en 2000watts kokeplate men det funka dårlig.

Kom over et tilbud på en krabbekober på Maxbo til 320 kr. Det er egentlig bare en enkel gassbrenner med et solid stativ, og den gir 5500 watt. Hadde 2cm smelta bly i gryta på 5 min :)

 

Det eneste jeg er litt bekymra for nå er Sink (Zn). Har sortert så godt jeg kan, men er litt redd for at temperaturen skal gå over 420 grader så jeg også smelter sink inn i blyet. Da blir det vel en dårlig blanding, skal vel ikke ha mer enn 2%

 

Skal bruke kulene til 45 acp og 38 spes. Begge i moderate hastigheter så rent bly bør fungere godt nok. Lee Allox gir sikkert en grei nok ytre legering.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg er litt bekymra for nå er Sink (Zn). Har sortert så godt jeg kan, men er litt redd for at temperaturen skal gå over 420 grader så jeg også smelter sink inn i blyet. Da blir det vel en dårlig blanding, skal vel ikke ha mer enn 2%

 

Skal ikke være noe sink i det hele tatt! 2% tinn er ok, og gjør at smelten fyller tengene bedre. 2000 watt kokeplate burde være mer enn nok, bruker 1000W selv. Cluet er å bare ha litt bly i først og når det er smeltet, så etterfyller man, men ikke mer enn at smelten holder seg flytende. Gassbrenner kan finne på å smelte bort ting man ønsker å beholdet - for varmt, så blir tinn liggende å oksidere på overflaten.

 

Uansett så tar det litt tid, og bly er fast form helt til det når rett temp, og så blir det plutselig flytende. Ikkeno mellomstadium.0000000

 

Ikke bruk gryte med for stort bunnmål; funker som en stor kjøleribbe - vil ha minst mulig areal eksponert for luft. Aluminiumsgryte gir også mye kjøling - uansett en litt høy gryte med lite bunnmål er bedre enn en som nærmer seg stekepanne.

 

NB! Bruker kun platend til å rense bly, bruker en termostatstyrt LEE-gryte for å støpe; gir jevnere kuler.

 

- Øivind

 

-

Link to comment
Share on other sites

Du mener vel tinn når du skriver sink.

2-5%tinn gjør susen i legeringen

 

 

Jeg anbefaler deg å se på vektene å sortere det som er stort og har lite vekt "antagelig sink"

det er en drittjobb uansett.

 

Gudd løkk

Link to comment
Share on other sites

Kom over et tilbud på en krabbekober på Maxbo til 320 kr. Det er egentlig bare en enkel gassbrenner med et solid stativ, og den gir 5500 watt.

 

Om denne soter så er forklaringen at du har "tettet" for mye der gassen kommer inn i støpjerns kokedelen = kragen er til for å regulere lufttilgang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde først med en 2000watts kokeplate men det funka dårlig.

Kom over et tilbud på en krabbekober på Maxbo til 320 kr. Det er egentlig bare en enkel gassbrenner med et solid stativ, og den gir 5500 watt. Hadde 2cm smelta bly i gryta på 5 min

 

Problemet med de kokeplatene som selges i dag er at de har en temperaturbryter for å hindre overheting/brann. Plukk bort denne eller finn en gammel en så blir det litt mer futt.

 

For skikkelig futt i gassbrenneren byter du ut "fritidsregulatoren" med en industrireguator.

Aluminiumsgryter bør en ikke bruke til smelting av bly, stål eller jern er tingen om en vill unngå blytøffler.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil óg anbefale å skille mellom hjulvekter med klips og dei med lim/tape. Sistnemnde er stort sett reint bly, mens dei med klips har større bruksområde pga. antimon-/tinn-/arseninnhald. Vil du ha mjukare kuler er det berre å blande i reint bly seinare uansett. Til kva kaliber skal du støype?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ment Zink. Veit at jeg kan bruke tinn, men trodde jeg kunne bruke litt sink også for å øke hardheten.

 

Skal lade til 45acp, 38 spes og kanskje 9mm senere. Hadde egentlig vært artig å støpt til 6.5x55 også selv om jeg ikke får de store hastighetene med blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Sink er ein svært dårlig idé å blande i smelten din. Sink fører til overflatespenningar i blyet, og gjer rett og slett at det nesten blir umulig å få god utfylling, uansett kor mykje tinn du måtte ha i.

Det går heilt fint å bruke støypte kuler i 6.5. Bruk så hard legering som du kan få tak i, som f.eks. linotype eller varmebehandla/bråkjølte kuler støypt av hjulvekter. Gas check er óg nødvendig. Held du deg under ca. 700 m/sek så kan du få glimrande presisjon og bortimot null blying med støypte blykuler. Pass på å bruke eit godt kulefett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...