Jump to content

Er det noen som er på Trostejakt her ?


Åsmund96

Recommended Posts

Eg høyrte om Trostejakt for ca. 1 år sida. Det virka litt kjekt og vera på trostejakt med salongen eller en finkalibra hagle :D

Eg veit at dokke går på kråkejakt/skjær eller ravn. Og kanskje på nøtteskrika og. Men nå handler det om trostejakt!

Kor mykje har du skutt? Eg har aldri prøvd eg.

Kor lenge har du dreve på med dette?

 

Fortell!!!!

Link to comment
Share on other sites

har skutt en og annen trost i forbindelse med annen fuglejakt, og samlet litt trost i frysern i løpet av siste høst.

smaker godt, en litt "fruktig" viltsmak på kjøttet, meget godt å lage ei gryte med brystfileer fra en 10-12 trost i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kombinert trostejakt og sopplukking i mange år. Fin "oppvarming" til annen fuglejakt starter. Blir som regel en del skuddsjangser og en og annen due i tillegg. Jeg jakter helst trost med .22lr.

 

Har fått mange rare blikk når jeg kommer med soppkurv og børse :mrgreen: !

Link to comment
Share on other sites

hm...hørtes ut som en fin aktivitet når man går en liten runde rundt i terrenget for å se hvordan det står til i år dette. hva er jakttidene på trost? samme som for kråkefugl?

 

Denne er kjekk å ha i favoritter:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20070201-0112.html

 

Ellers er jaktiden for rødvingetrost og gråtrost 10.08 til 23.12 :D . Mao en fin ting å fordrive tiden med etter sommerferien og den værste fiskedilla har roet seg.

Link to comment
Share on other sites

Joda det har blitt noen hundre av de gjennom årene. Har jaktet de siden jeg var 14. Blir 25 til sommern så snart 11 år med trostejakt. :wink: Bruker hagle kaliber 12 med leirdueammo eller 28 grams ladninger. Haggel nr 6-8 er bra størrelser. Ellers så er 22LR mest brukte rifle selv om jeg har brukt 308win også :oops: Det går bra det også men det blir litt som å skyte spurv med kanon. Skyter de på trekk med hagla eller i busk(rognetrær) eller på plena med rifle.

 

Spennende og lett jakt(mye vilt og skyte muligheter) og drive med.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig nok jakta jeg mest trost før, når jeg ikke hadde noe terrengene vi jakter rådyr, rev, rugde og rype i.

Ble nok en 20-30 i sessongen i tre år. En gammel eplehage sto til vår disposisjon. :D

Ikke at trostejakt er noe annenrangs, men det har bare blitt sånn...

Nå for tiden går der bare en og annen som kommer på foringsstasjonen som er forbeholdt skjærene og nøtteskrika.

Har jo innstikkspipe i .410 til cal.20 hagla, så jeg burde jo jakte mer trost enn jeg gjør. :?

Mental note to self: Skjerpings til høsten! :lol:

Må jo være ypperlig for Springer Spanielen vår å øve seg på å appoertere trost.

Garantert mange forsøk på hver jakttur.

Ikke alltid jeg kan si det når det gjelder rugde eller rype. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Trost:

Levende vekt:80-120g

Brystvekt:25g

Beregn 8-10 fugler pr. porsjon :D

 

Nyskutt trostebryst frest i bålpanna er himmelsk.

 

Ofte kan det være svært mye trost i rypefjellet. Dersom tåka setter en stopper for rypejakta kan trostejakt være en fin avveksling. Man trenger ikke så store arealet for å jakte trost dersom man finner det rette biotopet.

Link to comment
Share on other sites

Bruker troste jakt som trening til rypejakta og annen hagleskyting, den er ikke altig like lett og treffe.

Har også jakta endel med 22lr. og drevet litt "varmint" skyting med 243 win.

Det er faktisk utroligt godt kjøtt selv om mange rynker på nesa når jeg nevner det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det var med trosten det hele startet. Gråtrost, eller sjuttutrast på godt trøndersk. Toppjakt med salongrifle, ombygd krag jørgensen, enkeltskudd. Med diopter baksikte og stokk framsikte. Loggførte 136 gråtrost på en sesong. Makalaus skytetrening, stort sett stående med anlegg mot et eller annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Tenkte jeg skulle prøve meg på litt trostejakt frem til 10sep. Har tilgang på skogsterreng med mest furu. Tok en trost som bifangst der i fjor. Hvordan jakter dere trost? Hvor finner man fugl? Lurer på å ta med 17hmr'en på sopptur som nevnt lengre opp. Evt bør man poste ved rognebærtre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har full hagan med digre epletrær som kun avler små knudrete epler. Pluss en hel haug solbær, ripsbusker og bringebær, samt rognetrær rundt eiendommen. Dvs perfekte forhold til trostjakt :D 22lr, godstol på terassen, ett glass Cola og en boks snus, så er dagen reddet :wink: Trosten har jeg stekt hel i gryte og laget god saus til. Litt rosenkål/ Blomkål og pottitter + en klatt rognebærgelè. Etanes, som vi sier.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Spørs nok om det blir noe trostejakt på meg å, har ikke jakta skogsfugl før å regner med at det er kurant trening

 

Mange år siden jeg har skutt trost, men det ble noen i 10-12års alderen med luftgeværet til naboen :roll:

 

Edit: Fungerer greit med lerdue ammo + hagle? Går utifra at det ikke blir noen lange hold med det uansett

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...