Jump to content

Brukererfaring med P 210 Heavy Frame?


700 ADL

Recommended Posts

Siden min salige grandtante har gitt meg noen grunker i arv, har jeg bestemt meg for å bruke noe av dette på en ordentlig, presis 9mm til bruk i militærfelt.

 

Etter endel fundering, tror jeg kandidatene er:

SIG/ Swiss Arms P210 (evt. Heavy Frame)

Pardini GT-9

STI Targetmaster

 

De forutsettningene jeg har tatt med er: Presisjon, Single Action avtrekk, justerbart sikte, 6" løp (men dette er ikke et absolutt krav).

 

Jeg har sett endel P210'ere, men jeg har aldri sett en "Heavy Frame". Er de like presise som de gamle (eller eldre, siden produksjonen av "Heavy Frame" modellene er lagt ned, de også).

Link to comment
Share on other sites

Vel, i og med at jeg har 2 av de du spør om + en SVI og ikke STI. Alle er svært bra våpen. Har nok fått best presisjon med SIGen og skyter vel så langt best med SVIen, men når det er snakk om å bruke +15000,- på et nytt våpen, vil jeg anbefale at du får prøvet ut kandidatene. De skyter alle bra nok, spørsmålet er hva du skyter best med! Min SIG er gamle varianten. Har sett noen få tester av Heavy Frame og har et vagt inntrykk at den ikke leverer like bra presisjon som den vanlige. Kan imidlertid ikke skjønne at det er noen fornuftig grunn til det, med mindre man har kuttet svinger på områder som innvirker på presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en Sig 210 Heavy Frame og en Pardini GT-9.

 

For det første tror jeg du kan glemme å få tak i en Sig av nevnte modell. Jeg vet bare om 3 til i Norge, alle meg bekjent ble kjøp fra Danmark, pga pris. (25000.-).

( til C.P : merkelig at du ikke har testet ut en av disse modellene,,, ved neste korsvei skal du få anledningen )

Har også den "gamle" 210 med 6" løp, den med siktet på løpet.

Det er ingen forskjell i best oppnådd pressisjon på disse våpenene, men den nye modellen går bedre med forskjellige typer ammo - "samler bra med alt"

Avtrekket er det samme.

Kvalitetsfølelsen er betydlig bedre på Heavy Frame modellen, taightere på en måte..

 

Pardinien er vel nok omtalt i dette fora, så den kan du lese om annet sted :D

 

Hvem som er best av disse (og andre) er det bare DU som kan svare på :D

Prøv og skyt med dem du får lov til å teste.

Link to comment
Share on other sites

Nja, at jeg ikke har testet en Heavy Frame synes jeg vel ikke er så rart. Var i grunnen klar over at de er nesten like uvanlige som tenner på ei høne. Prisen hadde jeg sett oppgitt til 46000 skr, men også ned mot det halve.

Jeg kan vel bare bekrefte det med presisjonen for min 210-5. Den viser helt klaret preferanser m.h.t ammo, det samme gjør den også med 7,65 løpet.

Den forskjellen du beskriver, burde absolutt, til tross for pris, gjøre Heavy Frame til et våpen å satse på.

 

Finnes det en til salgs :(

Link to comment
Share on other sites

Hei hoodrobin!

 

For det første tror jeg du kan glemme å få tak i en Sig av nevnte modell. Jeg vet bare om 3 til i Norge, alle meg bekjent ble kjøp fra Danmark, pga pris. (25000.-).

 

Jeg har funnet en i Tyskland til 2.000 Euro + moms og greier, så de kan importeres (og hvis jeg sparer 4-5.000 på å kjøpe Pardinien fra Danmark gjør jeg selvfølgelig det).

 

Lånte forresten en 5" P 210 til NM i Larvik i 2003 og etter 250 tilvenningsskudd kom jeg på 9. plass. Jeg har kompiser med både GT-9, Targetmaster og den "gamle" 210 med 5" og 6" løp, så jeg får høre med dem om jeg kan få låne de en runde på banen (når snøværet gir seg).

 

Takk for innspill!

Link to comment
Share on other sites

PPC-skytter'n skrev:

Det gikk en på tyske egun for 4009 Euro her om dagen

 

Takk for tips om denne site'n! Fant en Heavy Frame med utropspris på 1.500 Euro, men den ser litt rar ut. Jeg trodde alle Heavy Frame'r hadde magasinutløseren på siden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de få heldige i landet og eier en 6" heavy frame :mrgreen: Valg av håndvåpen blir mye smak og behag, men jeg mener at dette må være blant verdens beste feltpistoler. Presisjon er upåklagelig. Etter 4- 5000 skudd har jeg ALDRI hatt klikk eller forkiling. Med Nill- skjefte ble den riktig god å holde i også. Det var den ikke for meg rett fra esken.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner 210 sjuka rir meg i gjenn. Hadde en 210-5, selv om den var rom i pipa gikk den som en drøm. Kanskje den mest driftsikre pistolen jeg har hatt.

Men det er noen små mangler angående ergonomi, men på nyere modeller er det vel større beavertail, og da er mye gjort.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel veldig individuelt om man trenger en beavertail på 210 eller ei?

 

Det er to av oss i klubben som har P210ere (min er -4, hans er -5), og vi har ikke problem med 'hammerbite'. Mens når en annen testet pistolen min med 5 skudd blødde han etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...