Jump to content

Forsvaret innfører skyterestriksjoner


jegeren

Recommended Posts

Jeg leste dette i går og stussa litt over at vi ikke hadde hørt noe om dette. Hverken at noen hadde blitt dårlige eller at det hadde kommet restriksjoner på det. Prata med befalet mitt og de hadde ikke hørt noe de heller. De bør kjappe seg litt med å få videreformidlet restriksjonene ut til de forskjellige kompaniene som ligger i hardtrening for CR09.

Link to comment
Share on other sites

nå er vel ikke avdelingen min den mest aktive på skytebanen, men kan ikke huske at noen i troppen min har blitt dårlige med miljøammo, hverken med AG eller HK.

 

(Og trur du ikke vi må gå rundt å si pang pang hele CR09 siden vi ikke får rekylforsterker og rødfis til øvelsen:( )

Link to comment
Share on other sites

På gode gamle AGn fantes det alternativer til lett sluttstykke/ rekylforsterker for å få den til å funke med løsammo:) Det gjør det sikkert på HKn også, om man er litt oppfinnsom.....men selvsagt anbefaler jeg ikke å tukle med våpen slik at de kan sprenge halve fjeset av brukeren.

Link to comment
Share on other sites

Dammen. du kan ta ladegrep for hvert skudd, men vi har funnet ut at det er ikke hvert pussejobben etterpå. Mye mindre jobb å bare si pang...

 

Fullstednig klar over dette, men fra høyere hold enn troppsbafalet er dat lagt ned forbud om å bruke rødfis uten rekylforsterkeren siden ladearmen på HK'en er så skjør at den sannsynligvis vil knekke når du skal ta kontinuerlige ladegrep i en stressa situasjon.

 

kunne jo alltids funnet noe annet å proppe enden på løpet med, men det hjelper lite uten å ha rødfis å skyte med:P

Link to comment
Share on other sites

Forsvarets historie er full av eksempler på hva som har skjedd når man kombinerer manglende kunnskap, som endel her fremviser, og ønsket om å slippe å ta ladegrep når man ikke har rekylforsterker for løsammo.

Bare så det er sagt er de eksemplene i all hovedsak sprengte våpen og skadede skyttere.

Får man anmode om at folk BRUKER HODET ?

Link to comment
Share on other sites

fra høyere hold enn troppsbafalet er dat lagt ned forbud om å bruke rødfis uten rekylforsterkeren siden ladearmen på HK'en er så skjør at den sannsynligvis vil knekke når du skal ta kontinuerlige ladegrep i en stressa situasjon.

 

Hva med kontakt med FI og hurtig retting av funksjonsfeil osv., er ikke det stressa situasjoner.

Skulle ta seg ut hvis en patrulje i A-stan blir funnet drept med 416 i en hånd og utrevet ladearm i den andre. :shock:

 

Gjelder dette selve ladearmen, eller er det den extended låselatchen (mye engelske uttrykk her) jeg har lest 416 har påmontert?

Link to comment
Share on other sites

Dette gjelder selve låsearmen, den kan forholdsvis lett bøyes sideveis i en stresset situasjon. Låsehaken er rimelig idiotsikker.. :lol:

 

idiotsikkert er en ting, soldatsikkert er et uåpnåelig nirvana.

 

For og sitere en gammel britisk soldat; Britiske hæren trodde de hadde lagd det ultimate, soldatsikre tilbehøret, gummibeskyttelsen på kikkert\nattsiktet til L1A1 SLR. Helt til 'squaddies' som kjedet seg begynte og tygge på dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...