Jump to content

Weatherby 460Mag Hvilke Kuler til elgjakt?


Hayabusa

Recommended Posts

Har en 460 weatherbymagnum jeg har lyst til å prøve ut i årets elgjakt, men jeg lurer litt på hvilken kule jeg skal gå for å ikke minst hvilken vekt og hastighet.

 

Hvordan utnytte det store kaliberet? Tung kule, (relativt) lav fart eller lettere kule og høyere hastighet??

 

Er det noen som jakter med samme kaliber eller tilsvarende som kan gi en liten pekepinn i riktig retning.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan utnytte det store kaliberet? Tung kule, (relativt) lav fart eller lettere kule og høyere hastighet??

 

Her får du jo i pose og sekk - både høy hastighet og tung kule :D

 

Spørsmålet er interessant når man vet at Barnes lager kuler i .458 fra 250-600 grain.

 

Personlig bruker Swift på elgjakt. Både 450/500 grain gir god presisjon hos meg og begge kan lades til >800 mps.

 

Hadde dog vært moro å prøvd en 250 grs TSX !

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk til gode å skyte elg med 460'n. Sjansen har vært der, men av mange grunner så lot jeg det væra, der og da....

Og tyngde og lengde på studsaren, har gjort at den har vørti børi lite rundt i skauen de siste åra.

 

Å spreng-lade denne patronen har lite for seg, annet enn at du må innom tannlegen og få festet plombene dine igjen, etter jakta..... :wink: . Jada, det er likefullt skytbart, men trenger litt tilvenning, og det er lurere å være litt snill med messingen (som er rasende billig) så kan du sette inn hylsene dine i testamentet, for da har du dem nesten evig.

Men nå er det mulig du har rekylbrems da, så da er det noe annet kanskje...

460 Weatherby Magnum er en patron som er skapt for tunge kuler, fra 400grs og opp til 600grs, og er super med 500grainere.

Jeg vil anbefale 500grs Hornady RN, eller 500grs Woodleigh RN, eller PP(protected point), i hastigheter rundt 2300-2400f/s.

Da har du kraft nok til alt som måtte komme din vei, og presisjonen er ofte meget god i dette kaliberet. Hvis du bruker så tunge kule så slipper du å bruke Swift o.l superkuler på elg. Kula rekker ikke å legge igjen så mye energi i en liten elgskrott, men skal du jazze opp hastigheten med en lettere kule, så bør du uten tvil gå for de "tøffeste" kulene, for her er "varmint-effekten" overhengende..... :shock:

Men........ikke skyt på elg forrfra....... 8) for da er det ikke sikkert du kan forsyne deg av gratis konjakk på hytta til kvelds, blandt blide jaktkompiser.... :lol::wink:

 

Lykke til, og hold godt i... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Gikk jo fort å få litt tips her :) , Har endel Hornady 500grs RN, skal se om jeg får tak i en eske med Swift A-frame 500grs

på xxl i Trondheim i helga.

 

Så er det rett i ladebenken for testing.

 

Oyfa; Hvordan blir det hvis man har "enorm" hastighet på lett kule...feks; 250grs TSX. Ser for meg at det blir samme effekt som V-max i 22-250'n har på kråkene..... Blir ikke populær hvis hele jakt laget må fylle lommene med elgpostei på tur hjem :roll:

 

 

Buster; Joda jeg har rekyldemper så det er ikke så ille... :| men det spørs når man blir adrenalinruset, elgen nærmer seg, trådkorset finner rett posisjon, fingeren klemmer til..... det neste du husker er et sabla bråk i ambulanse helikopteret på tur til sykehus med kraniebrudd over høyre øye :lol::lol::lol:

 

Ser du annbefaler Hornady 500grs og Woodleigh 500grs... kan du være så snill å sende meg et pm med ladedata?? :oops:

 

Ang skyting av elg forfra,,,,, snakker du av egen bitter erfaring??.......Mitt motto er; det blir ikke morro av andres søl...ta med congac sjøl!!!

 

 

Skal prøve å komme med litt oppdatering når jeg får testet ut litt forskjellige kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at i en liten elg, så vil en 500grs A-frame nesten ikke ekspandere i det hele tatt, så du nesten kan bruke RN "Solid" i stedet. Samme gjelder Barnes. Disse kulene er laget for å gjøre jobben i en bøffel, eller en elefantskalle, så en liten skrangle-elg blir lite motstand.

Så lette kuler som du sier her, vil eksplodere. Jeg har prøvd 350 grs Hornady og 405 grs Remington i litt vasse ladninger, og det blir høl!! Har prøvd litt div av de der på en gris jeg hadde som reveåte her, og jeg er glad det ike ble prøvd på matvilt.

 

Jeg har ingen erfaring med frontalskudd med 460'n, men jeg har prøvd med 416, og det ble heller ingen suksess. 8)

 

Jeg husker ikke ladningene mine, men jeg har brukt mye N15. Her har jeg brukt alt fra 116 til 126grs, men det var med DEN lotten. 126grs er nesten ikke mulg å få plass til i hylsa.

Har også brukt en del N160, opp til ca 120grs. ,og N560 oppunder 120grs. Men det gir nifs munningsglimt.

Hvis du bruker disse kruttene; MRP, N160, N560, og Norma 204, så er det relativt liten fare for overraskelser. Men bruk magnumhetter, for etterbrennere er skikkelig ubehagelig. DET har jeg følt på kroppen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt så smått vilt som noen impalaer med 500 grs Woodleigh PP. Dette var riktignok i 458 wm hastighet, men ekspansjonen var helt normal. En elgkalv veier vel ca. det dobbelte så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for dårlig ekspansjon, ihvertfall ikke hvis du speeder opp farten til 460 nivå.

 

500 grs A-frame og Barnes vil nok ekspandere, men du vil oppleve langt bedre skuddvirkning med litt mykere kuler som Hornady og Woodleigh.

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh er meget ekspansjonsvillige ja. Jeg har skutt "en favn" med ælj, med nettopp Woodleigh PP, men det er med min 416 Taylor. Der bruker jeg utelukkende 340grs W.PP. :wink:

 

Tembo er inne på det samme som jeg mener her; du kan fint bruke både Swift, Barnes, A-square, Speer osv, men de er primert beregnet for mere hardskutt vilt, og ofte unødvendig dyre også, men dette finner du sikkert ut...... :wink:

 

Artig at noen driver litt med skikkelige børser her også, og kan diskutere litt rundt det også, og ikke bare 22-250...... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en liten okse med 450 grains Swift. Slaktet ble fint, men klarte dessverre ikke finne kula til tross for iherdig graving i kulenedslaget.

 

Har såvidt prøvd litt i våte telefonkataloger. Swift AF i 760mps ser slik ut skutt på ca 70m.

SAF450.JPG

 

Ikke all verden ekspansjon! Ifølge Swift : "The bullet will initiate development on the low end at 1800 fps." Synes påstanden virker drøy. Har ikke fått testet i høyere hastigheter, men kula er ihvertfall hard og dyr nok. Woodleigh ser jeg for meg er vel bløt for wby, uten at jeg har prøvd.

 

Forresten noen som har prøvd den nye(?) DGX fra Hornady?

http://www.hornady.com/story.php?s=769

Link to comment
Share on other sites

jeg testet ei Barnes 450gr TSX i kataloger med min Lott. Mener å huske farten var forholdsvis moderat på ca 2200-2250. Den åpnet seg helt og tre av de fire flikene forsvant. Hvis jeg husker rett, var gjennomtrengingen på ca 45-50cm

Har siden kjøpt inn en haug NorthFork 450gr SP som jeg planlegger å ha som jaktkuler og håper på å få prøvd dem i kataloger i påska. (evt våren hvis det blir for kaldt.) Har også noen Cup points men vet ikke om jeg har nok kataloger til dem.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

OT

 

Teknisk sett er det ikke bare å gå på nermeste Coop

å se på hvile typer termoser de har der ?

 

Trodde 458 kulene var ferdig ekspandert !

:shock:

 

Frykt inngydene kuler/kaliber for selv en mann som meg med god tyngde, kropp som er bygd for komfor, lav fart og spenning. :lol::lol:

 

Har sett Winchester 458 winmag RN 510gr. brukt på hjort,

meget effektivt.

BANG, to skritt, død.

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Morsomt at vi har greid å dra igang en diskusjon/tråd på teamaet :)

 

Endel gode forslag her, er i Trondheim nå og skal ut å se om det er noen som har godsaker til 460'n.

 

Noen gode forslag til steder å sjekke, vet at xxl har...... hadde de bare hatt betjening :?.....

 

Hva angår pris på kuler så ser jeg ikke den helt stor problematikken....trennings kuler (405grs Rem) koster jo ikke masse, og for å være helt ærlig... hvor mange jaktladde patroner klarer du/skuldra di før du pakker å drar hjem?? :lol:

 

 

Fan, så en ny type krutt jeg ikke har sett på i sammenheng med 460'n før.... jaja da er det bare å handle da.....tror jammen jeg skal skrive litt på en annen tråd her på kammeret, nemlig; Hva har kammeret kostet deg?.... Vell....børser i mye større kaliber enn jeg trenger, kikkerter mye dyrere enn jeg trenger, alt mulig utstyr som jeg ikke tren,,,,,,drit i det. Moro er det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lykke til! :lol:

Og hold oss oppdatert!!

 

Benkeskyting med fullblås 460 ladninger er ikke noe en planlegger på en litt seig søndag....!

Jeg skaut "charging target" med denne, på morran etter en litt fuktig åpning av "SF" for noen år siden. Jeg fikk så vondt i hodet at jeg trodde skallen skulle sprekke..... :shock::roll::lol: .

Man må være "i form" for å kose seg med denne......hihi

Link to comment
Share on other sites

Da er det på tide med litt oppdatering.

 

Jobben tar sin tid og været har vært dårlig så det holder men i dag fikk jeg endelig sjansen til både å teste nye ladninger i 460'n, teste min nye CED M2 chornograf og ta litt bilder av kulene etterpå;)

 

Med data i alle vinkler så er tlfkatalogen på tilbakegang og dermed litt vansklig å få tak i,,,,i allefall så mange som jeg trenger :lol: så for å få se litt på kulene etter skyting så har jeg tatt et 200L fat med vann.

 

 

For å ta chronografen først så var jeg litt (veldig) uheldig å alivet min gammle chrony alpha. V-max kula hadde bare så vidt streifet kanten over første sensor men deretter fragmentert og knuste resten bak :roll: (Ronny; kommer ikke til å mobbe deg mere).

Dermed var det å finne seg en ny.

Ønsket en som var litt mere stabil en alphaen, og landet på CED M2.

 

normal_IMG_2411.JPG

 

Har skutt 30 skudd gjennom den i dag med sensorene stativet plasert på snø, ikke ett miss.

Tommelen opp for CED, annbefales!!

 

Så ladningene:

 

6,5x55 med 156grs Norma oryx.

Ladet med 48,5grs Norma MRP2

75mm tot lengde

 

Dette ga i min Tikka T3: Gjennomsnitt 758,9m/s med maks avik på 5,8m/s

 

normal_IMG_2408.JPG

 

Restvekt på kulene på bildet er; 141 og 135grs

 

Til referanse så ga Norma fabrikkladd ammo; Gjennomsnitt på 751,1 med maks avik på 12,5m/s

 

 

I 460'n har jeg ladet med 500grs Swift A-Frame

117grs N160

Tot lenge 95mm

 

Dette ga 723,9m/s med maks avik på 3,6m/s

 

normal_IMG_2405.JPG

 

Restvekt på kulene på bildet er ca 491grs hver.

 

Har ikke annen referanse her enn Ladeboken 6 med; 116grs n160-723m/s til 120grs n160- 748m/s

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...