Jump to content

ZOS kikkertsikter???


knutmstien

Recommended Posts

Flytta denne tråden over til optikk. Og hvis trådstarter kunne skrive ein litt betre trådtittel, så er den litt lettere å søke på i ettertid, feks "Soz kikkertsikte" ?

 

Og for å pirke så heter det ZOS og ikke soz :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det stemmer at det skrives Zos. Jeg er usikker på om det er Kinasikte eller hva, men jeg kjøpte et 3-9x32 av Kjell Antonsen, eller hva det var fra Knapstad på finn.no. Trivelig kar, og jeg hadde siktet 2 dager etter betaling var fullført. Så det får man kalle rask service.

 

Det satt på min 45-70 i 1 års tid. Rifla er solgt til fordel for lyddemper på 6.5x55'n min, og kikkerten tjenestegjør på salongrifla. Kikkerten er krystallklar helt ut til kanten, brukbar i motlys, veldig behagelig retikkel, og forandrer ikke treffpunkt ved zoom, og det dugga aldri for meg sesongen 2007, uansett åssen vær jeg var ute i. Men knepp opp og ned stemmer ikke akkurat på min kikkert ihvertfall. Så hvis du skyter inn på 100 meter, skrur f.eks. 20 knepp opp, for å treffe midt i på 200 meter, så kan det godt hende du må 35 knepp ned igjen til 100 meter :(

Kunne sikkert reklamert på dette, og fått et nytt sikte, men jeg regner med at det ikke hadde utgjort noen stor forskjell, så det har jeg ikke giddi.

 

Og det holder selvfølgelig ikke mål, men til 550,- inkl. frakt så er det helt greit for meg. Det er bare at man må være klar over det, så man ikke begynner å justere på det i en jaktsituasjon. Da er det bedre å smyge seg nærmere, eller vente til dyret kommer nærmere, eller forlegge siktepunktet litt. Det viktigste for meg er at det ikke ugjør seg pga. rekyl eller noe annet tull. Og når det overlevde rundt 40-50 skudd med en 45-70, så tåler dem litt mer enn de fleste vil ha det til.....jeg har møtt på dem som sier at det ikke tåler salongrifla engang. Da veit jeg ikke hvor mange skudd det er snakk om, men det går ganske mange rekylopptak av en 22 i 1 stk. 45-70 smell. Men nå mener ikke jeg at et kikkertsikte bare skal tåle så få skudd. Det skal selvsagt tåle tusenvis av skudd, men ammo er dyrt, så jeg hadde ikke råd til å skyte mer med 45-70'n min det året.

 

Bortsett ifra dette, så har jeg ingenting å klage på. Jeg skyter inn med litt overslag på 100 meter, og siktet blir som oftest ikke rørt etter det, så for meg duger det fint. Men jeg ser helt klart begrensningene til dere som vil ha litt mer ut av siktene deres. Jeg skyter ikke på noe særlig over 120-130 meter uansett. For det er jeg ikke komfortabel med. Og med salongrifla, så begrenser jeg meg til rundt 50 meter.

 

Kan man leve med de skavankene jeg har nevnt her, så gjør man ingen dårlig handel mtp. Zos kikkerter, mener jeg. Men man får vel det man betaler for.....og hvor lang tid dem holder aner jeg ikke. Jeg kjøpte mitt sommern 2007, og det lever enda, men det skulle faen meg bare mangle.

 

Men som nevnt før, så har ikke jeg verdens største krav til kikkertsikter, for jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe noe som koster, og som har skikkelig kvalitet. Så jeg har finni den laveste middelveien, og har innfinni meg med at sånn er det, og sånn må det være inntil videre. Og det funker helt fint til min jakt og skyteutøvelse. Mulig det går rett på dunken når jeg skal prøve meg på jaktfelt med Jahtijaktkikkerten min for 1. gang i mitt liv i år, men det får jeg bare leve med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...