Jump to content

Hunden spiser senga mi...


Münsterjeger

Recommended Posts

Hallo!

 

Bikkja har nå begynt å kjede seg når han er alene hjemme.

Er det noen som har tips til hvordan jeg skal angripe situasjonen?

Jeg har snart ikke mere seng igjen!

 

Er det noe jeg kan smøre på i små mengder for at bikkja skal få avsmak?

Prøvde med noen milligram Currypaste, men dette var vist bare snadder.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Skautussa... Det er ingen pine for bikkja å ligge i bur dersom den vennes til det! Tvert imot, en lun hule som er dens skjulested/hi er ofte noe bikkja foretrekker. Og hva slags hund er det...?

 

EDIT: Nicket ditt sier vel noe om rasen... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har du ingen annan plass til hunden enn i senga?

Har aldri hatt problem av den typen som du har. Men det har kansje med at hunden er på eit rom der den ikkje kan øydelegge noko. Døra står er alltid open men med ei grind som sperre. På rommet er buret som den ligger i om natta, den har alltid det samme området tilgjengeleg natt som dag når den er aleine.

Har du hund så må du innrette deg etter det og legge tilrette for eit problemfritt hundehold. Om du er heime så la hunden vere på sitt område, klarer den ikkje det når du er der så klarer den det aldri aleine. Da er det kunn bur med stengt dør som er medisin når den er aleine.

Link to comment
Share on other sites

Jo, vi prøver å legge tilrette for hundeholdet. Selvfølgelig.

Dette er et problem som har oppstått den siste uka. Han har hatt soverommet som sitt eget område siden vi fikk han i Mai. Vi begynte med bur, men måtte slutte med dette for å lette på separasjonsangst. Vi skal tilbake til bur med tiden, men overgangen blir for brå slik det er idag.

 

Vi vil selvsagt nå ikke begynne å la han få hele leiligheta å boltre seg på.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en annen diskusjon, men...

 

Dess lenger du venter med burtilvenning dess vanskeligere blir/er det......

Sant det, men ikke gå for fort fram. Hvilket vi gjorde.

 

Burtilvenning bør skje fra dag 1.....

Sant det, men ikke gå for fort fram. Hvilket vi gjorde.

 

 

Buret skal ikke være straff å være i, men en friplass... :wink:

Sant det. Men går man for fort fram kan det fort bety nettop straff.

 

Og når du i tillegg reiser fra hunden, gjør ikke det ting bedre.

Hunden min er en utrolig myk hund, og som førstegangs hundeeier har også jeg gjort tabber.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

På tillvenninga så start med buret ved sidan av godstolen din. Du i stolen og hunden i buret, steng døra og la den vere der. den roer seg etter litt. Og etterkvart så flytter du buret lenger og lenger vekk fra deg og inn i eit anna rom. Hunden eksisterer ikkje for deg med unntak av når den lager lyd. Einaste kontakten du har med den er for å snakke til den, ikkje noko godsnakking med den nå.

Hunden vil sikkert lære fortare enn deg kva den skal. Her må du vere konsekvent og ikkje drive med godsnakk eller tillate andre å gjere det når hunden ligger i buret.

Link to comment
Share on other sites

Vi har somregel hunden ute når vi går avsted en tur. Har en liten hundegarde som han står i når han er uten tillsyn. Når vi er hjemme går han fritt. Har gjerdet inne hele hagen. Han har ingenting imot noen timer i garden, ettersom det somregel følger med litt snachs på vei inn døra :). Når vi har gått å han har spist gobiten sin, så legger han seg somregel i hundehuset og venter til han hører bilen kommer tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Har kun gode erfaringer med hundebur, både på natterstid hjemme og i bil. På dagtid var det hundegård ute jeg brukte. Men som Skautussa sier; viktig og tillvenne fra dag 1.

Min siste kjøter :wink: , var veldig i glad buret sitt. Han gikk ofte dit å la seg, istedet for under vedovnen på kjøkkenet, og han var glad i varme, som meg. :D

Link to comment
Share on other sites

separasjonsangst

 

Hva mener du med det? Uling, bjeffing o.l adferd?

Burtilvenning skal skje med en av dere til stede. De fleste hunder liker ikke veldig godt og bli plasert i bur fra starten av og det kan lett bli litt mas. Men det er flere metoder og angripe det på. Med laikaen sov jeg nesten 3 uker på sofaen i kjellerstua for å vende bikja til buret, og angerer ikke. Bikja de spiser opp senga de fordi den kjeder seg. Når du har vendt den av med det kommer det garantert til og gå utover noe annet på soverommet. Bur er en fiks ferdig løsning som funker for alle. Mine bikjer blir putta inn i buret fra dag 1 og da ligger de der om natta uansett hvor mye protest det er de første nettene. Og det ser ikke ut på noen måte og ha påvirket deres forhold til buret i dag.

Link to comment
Share on other sites

Skal bikkja vennes til bur så må man være konsekvent. Får hunden først lov til å ligge andre steder enn i buret så blir den ikke spessielt glad for å bli buret inne og man ødelegger hele tilvenningsprosessen.

 

Er nok det som har hendt hos meg. :(

 

Vi begynte med bur, så var vi dumsnille og lot han ligge utenfor til tider.... også virket det som om han klarte å være hjemme alene fritt i stua. Det gikk bra i mange uker (6-8 uker), men så gikk det over til å gnage i filler nye ting for hver dag.

 

Da ble det bur igjen. Men da ble han en meget god utbryter (vi var kanskje sløve med dørlåsen en gang), og han jobber noe jævelig med å bryte seg ut. Måtte invistere i et bur med bedre lås, men han har jo erfart at det går an å komme seg ut og da jobber han bare mye mere virker det som.

 

Jeg hadde et sammenleggbart nettingbur fra plantasjen. Kjøpte så et nettingbur fra dogmann som har en litt bedre lås, men han fikler også opp denne låsen med tunga på kort tid. Så dogmann-burene holder heller ikke. Så jeg benytter nå strips og hengelås.

 

Er litt frustrerende å ha det slik. Men de gangene han har møtt oss i døra etter at han egentelig har vært buret inne så har det ikke vært ødelagt noe. Og kikker jeg inn vinduet så ligger han i sofaen og koser seg. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok over ei Jämt tispe i september som var 3,5 år. Hun hadde for det meste vært i en kennel.

 

Jeg bygde meg en hundegård med hundehus på ca 10 kvm ute i hagen, tanken var at dette skulle bli en "utehund". Men etter ca 2 mnd og en kollektiv klage fra mine naboer skjønte vi at dette ikke fungerte. Hunden bjeffet når det kom ei katt eller så en annen hund i nærheten, naboens kattj :evil: ler er ute om natta, en og anne rev og grevling er det også i næreheten.

 

Resultat i dag er følgende. Jeg fikk tak i et hundebur som jeg har på mitt "jaktrom" i kjelleren, der er det 2 våpenskap og alt annet av mitt utstyr. Der ligger hun om natta, jeg tar henne ut i hundegården før jeg drar på jobb kl 08. Mine tre barn på 9-11 år kommer hjem fra skolen ca kl 14.30 og de tar henne inn og gir henne mat. Så blir det noen timer ute før en siste kveldsturen og så er det inn i buret igjen for natta.

 

Dette fungere godt for oss, og hunden. Naboene klager ikke. Når det gjelder våre rutiner så er det ingen kompromi, inn i buret hver natt.

 

Håper det ordner seg for deg.

Link to comment
Share on other sites

Vi har tilvenning med bur.

Buret i seg selv er ikke problemet. Problemet er separasjonsangsten.

Han kan ligge mange timer i bur om vi er hjemme. Kan god legge han i bur i soverommet, lukke døra og gå ut i stua. Det er idet vi beveger oss ut av leiligheta at separasjonsangsten slår til.

 

 

Vi har en lang vei å gå... Men den skal vi klare... :)

Link to comment
Share on other sites

Spør for å hjelpe, ikke for å være dum!

Men er seperasjonsangsten større om den er i bur enn om den er løs på soverommet?

Siden den spiser opp senga di virker det jo ikke som den er komfortabel like vel.

Forskjellen er at i buret er der ingen seng å spise opp...

Bæsjer og spyr den i bur, men ikke om den får være løs i et rom?

Selv om dere forlater den?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ja, det har faktisk hjulpet å ikke ha han i bur. Han assosierer sikker det å være i bur med noe negativt når han er alene. Jeg har vurdert å kjøpe et annet stort bur som er mere åpent. Det han har nå er et Ferplast bur med få "utkikksposter". Men han går gledelig å legger seg der når det er natta. Da er han i stua.

Vi har vært i treningsfase siden sommeren, og han har også vært alene på rommet siden.

Det var forrige uke at jeg kom hjem til halv seng...

Link to comment
Share on other sites

I starten hadde vår Beagle et plastbur som du beskriver, det fant han aldri roen i utenom på natta.

Så bytta vi til et stort åpent bur og fra første stund fant han roen. Han har et par fleecepledd

som han pakker seg inn i om natten :lol: Så det kan være lurt å prøve å bytte bur, hjalp iallefall

for oss :D

Lykke til videre..

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...