Jump to content

Ruger Charger


6-speed

Recommended Posts

Bruksområde er nok ikke den største utfordringen her. Fra et av POS's rundskriv:

 

Generell dispensasjon for erverv av halvautomatiske skytevåpen

---

Den generelle dispensasjonen gjelder likevel ikke dersom våpenet har to eller flere av følgende egenskaper:

 

Magasin som monteres utenfor pistolens grep

Gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper

Hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent

Vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram

Muligheter for å sette på folde, teleskop eller lang stokk

Link to comment
Share on other sites

Hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent

 

Jaggu bra at dette blir forbudt :roll: !

 

Jeg føler ikke at jeg har vært på skytebanen med mindre jeg har godt svidde fingertupper :lol: .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Er det noen som vet hvem i pod som jeg kan hendvende meg til for å stille spørsmål om dette våpenet, jeg ser ingen grunn til at det ikke skal innvilges til Siluett f.eks, det er jo ideelt da du har ett lengere løp enn vanlig og at du kan få det stabilisert godt, er det andre som har andre betenkelig heter med dette våpenet?

 

Ett av kravene er jo hastigheten på kula som skal måles 2 meter fra munningen, tror det er 200m/sek så der skal jo denne være ideel da gassene å krutte får gjort en ordentlig jobb pga. lengden på løpet.

 

 

:-) Hmmmmm har lyst på en slik...

Link to comment
Share on other sites

Vet ærlig talt ikke om denne lenger tilfredsstiller regelverket, men sorten finnes i Norge - jeg har sett og klådd på den hos Våpen-Søilen som er norsk importør av Ruger. Dette er riktignok en stund siden, godt mulig før regelsettet Fulmen refererer til trådte i kraft. En telefon til Søilen vil nok kunne gi mange avklaringer her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer nok en tråd, hvor hensikten ser ut til å latterliggjøre, kritisere uten begrunnelse og blåse frustrasjoner ut om våpenloven i et av de mest våpeneiervennlige landene i verden. (La oss si topp 5 for å gi godt monn).

Det som furstrer meg, er det som ser til å være mangle på innsikt og kunnskap om det emnet man har valgt å henge seg opp i.

Heldigvis er det jo i det minste noen som ser ut til å fått med seg det grunnleggende...

 

Det finns chargere i Norge, og det finns noen bruksområder. Sivpist 5 blir nok muligens litt drøyt, men skaffer du et hylster så er det jo greit.

 

Ellers har en charger bruksområde innen NMF sine programmer, selv om det nok krever litt ombygging og tilpassing for åpne sikter i de fin klassen den er tillatt.

Men som enkelte har fått med seg, innehar chargeren noen egenskaper som gjør at den nok faller inn under reglene om forbudte halvauto pistoler, uten at den var påtenkt når definisjoenen kom. Dog har NMF, ved visepresidenten sendt et brev til POD, hvor forbundet blant annet stiller spørsmål om håndvåpen av denne typen, og om det vil bli mulig å få unntaksbestemmelser for erverv til konkurranse bruk.

Link to comment
Share on other sites

Det er bra at NMF har en så flink visepresident, og at han på vegne av Norges Metallsilhuettforbund spør om slike ting som stadig flere ser ut til å lure på.

 

Det er forøvrig interesant at man ofte opplever at det spørres etter bruksområde for et våpen, istedenfor å spørre etter et våpen til et bruksområde :forvirra:

Men det er vel slik man kan få økt rekruttering til de skyteformene som er litt annerledes enn NSF, så man skal ikke klage :mrgreen:

 

For dem som er intresert i å prøve metallsilhuett, eller å se hvordan skytingen foregår, så anbefaler jeg å ta turen til Eidsvoll i løpet av førstkommende helg.

Lørdag 29.oktober skytes det NM fin rifle og luftrifle mer info i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=51&t=61610

Søndag 30. oktober skytes siste del av NM (kun luftrifle) samt et åpent stevne for luftpistol.

Mer info i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=51&t=61611

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...