Jump to content

Foldestokk til Tikka T3


Target

Recommended Posts

Er det ulovlig??

 

Ikke nødvendigvis.

 

§ 9 Måling av skytevåpenets totallengde og løpslengde

"Med totallengde på skytevåpen menes den største lengde som måles i løpets lengderetning , fra løpets munning til enden av kolben. Har skytevåpenet kolbe som relativt enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenets totallengde måles med kolbe innslått/innfelt."

 

I praksis er det ikke mulig likevel, for løpet skal være svært langt for at totallengden ikke skal komme under 84 cm , med foldestokk innfelt. Jeg har målt dette på alle riflene jeg har, og ingen av dem vil få den nødvendige lengden.

Link to comment
Share on other sites

Ennå gjelder vel den gamle foreskriften, d.v.s at det holder med at en bolt rifle har den pålagte minimums lengden på 47cm.

 

Men som det står i posten ovenfor, den nye foreskriften setter krav til totallengden. Så jeg ville på ei rifle med kort løp, ha gått for en form for innskyvbar kolbe, der minimums totallengde var 84cm.

 

På rifler med langt løp, kan det derimot passe fint med foldestokk (T.d min T3 SV med 60cm løp, så slutter låsekassa på 80cm og 84cm er nede i tommelgrepet på kolbehalsen).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...