Jump to content

Kan et plombert våpen lovlig bli skarpt igjen?


bk00

Recommended Posts

Man kan vel kanskje kjempe seg gjennom pairmølla og med litt flaks vinne gjennom.. Men må vel ett helt spesielt våpen til for å starte ett slikt prosjekt!

-Kutt i ramme(dersom pistol), boltet(gjennom kammer dersom rifle) og sveiset kammer + skrå skjært støtbunn..

 

Da er det strengt tatt ikke mye igjen! Vil anta at dersom man vil påkoste en børsemaker å reaktivere, så vil kostnaden sansynligvis bli høyere enn verdien av våpnet.

Link to comment
Share on other sites

Spesiell problemstilling. Mulig det lar seg gjøre, når et våpen er plombert i hht reglene er det ikke lenger å regne som et våpen, så i teorien burde en med tilvirkningstillatelse kunne reaktivere et slikt våpen og føre på nytt nummer. Men hvordan POD ser på dette aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

... Men hvordan POD ser på dette aner jeg ikke.

 

Godeste Ståle ser vel med ugleøyne på det aller meste, så med denne problemstillingen kan jeg tenke han får mange søvnløse netter :)

 

Er enig i at dette er en spesiell problemstilling ja. Var bare en tanke som slo meg da jeg tenkte på alle disse fantastiske våpnene som har blitt plombert opp igjennom årene, og kansje ikke like grundig som dagens regelverk med skåttslipt sluttstykke osv...

Link to comment
Share on other sites

Det er vel teoretisk mulig å få tillatelse til å bygge seg et eget våpen fra grunnen av, og om man i så fall bruker noen deler fra et plombert våpen så kan det muligens være OK. En må da påføre nytt våpennummer, slik at det i prinsippet er et nytt våpen. Men hva som skal til for å få godkjent noe slikt vet jeg ikke, det kommer sikkert anpå hva det er man skal lage...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg gikk innpå vanskelighetene med å teknisk kunne reaktivere et plobert våpen også sitte igjen med et fullgodt produkt, så jeg har endret innlegget:

 

Det juridiske som sier "nei" grunnet at plombering skal være en varig(permanent) deaktivering/uskadliggjøring av et våpen, altså hviler hele plomberings paragrafen på at det er permanent. Og ikke kan endres på, og dette står i selve våpenloven slik at det er ikke bare en forskrift du vil trenge dispans fra. Men våpenloven, som gjør at dette er umulig med mindre du er samler og kan vise til at det er avgjørende for historiebøkene at dette våpenet reaktiveres.

 

 

mvh.

jULF

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...