Jump to content

Bytting av utkaster på 10/22


Hammerpants

Recommended Posts

Jeg er nå på vei til å hore opp 10/22'en så mye som det lar seg gjøre. Nytt Shilen løp er bestilt, volquartsen action kit + er installert, ny houge stokk er på plass og nå mangler bare utkastern. Har noen her demontert selve bolten før? For å få ut pinnen som låser sakene sammen, leste jeg et sted at det er viktig å passe på hvilken vei man dytter den ut. Skal den dyttes ut fra denne siden?

 

img1309copy.th.jpg

 

 

I tillegg kan dere se at selve bolten har en ganske røff overflate. Er det noen her som har erfaring med å slipe bort ugjevnheter? Vil anta det vil gjøre den enda bedre enn før, men jeg er redd for å ta av for mye gods til at det går utover treffsikkerheten. Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Om du bare skal bytte utkasteren så trenger du ikke å demontere den bolten!

 

Jeg fikk et vanlig firma som jobber med metall til å polere sluttstykket og inne i kassa, de brukte noe pasta og polereskive på en fres eller noe slikt.

Ble veldig jevnt og fint etterpå.

 

Min er ganske opphoret og det beste jeg har gjort er å bytte avtrekket, satte inn Volquartsen Trigger Guard Assembly 2000 og det ble stor forskjell :D

Link to comment
Share on other sites

Hammerpants

Hvorfor vil du bytte "utdrager" ? På en 10/22 har den mindre funksjon enn de fleste tror.Her er det faktisk hylsen (gasstrykket) som flytter sluttstykket og ikke omvendt. Utdrageren holder bare hylsen på plass.Jeg tror du har lite å hente på å bytte den.

Må du på død og liv gjøre det, så gjør det i en plastpose for å unngå at smådelene spretter veggimellom.

 

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

På en 10/22 har den mindre funksjon enn de fleste tror.Her er det faktisk hylsen (gasstrykket) som flytter sluttstykket og ikke omvendt.

 

Dette er ikke helt riktig. Ja, det er hylsen som setter sluttstykket i bevegelse, men dette skjer i løpet av svært kort tid. I praksis vil ikke sluttstykket ha beveget seg stort før kula forlater munningen, og da er også gasstrykket borte. Dermed må utdrageren faktisk trekke hylsa ut av kammeret.

 

Når det er sagt ser jeg ingen grunn til å bytte en utdrager med mindre man har problemer med funksjonering.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen

Der kan vi hjertelig godt være litt uenige,vi er i stort og godt selskap.Dette er et hvepsebol som pleier å avstedkomme lange tråder i utenlandske fora.Det hevdes med kraft at en 10/22 som regel virker fint helt uten ekstraktor.I de tilfellene det "hjelper" å bytte til en skarpere ekstraktor , skjuler dette som oftest det egentlige problemet,møkkete kammer,rekylfjær osv

Men de som produserer "forbedringer" skal jo leve.

Her kommer iallefall en link til Hammerpants som viser fremgangsmåten.Det er uansett gøy å mekke og vi snakker jo ikke om de store pengene:

http://rugerfan.com/extractor.html

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg ønsker å bytte den er at jeg har opplevd mye trøbbel med utkasting av hylser på andre 10/22'er. Dette kan selvsagt være på grunn av en mengde andre årsaker som du nevnte i posten din, men for å være på den sikre siden tar jeg en total overhaling av alt.

 

Jeg fikk det til tilslutt, med god hjelp av et tynt borr som holdt stempelet inne mens jeg fikk lirket ut ekstraktoren. Takk for hjelpen :)

Link to comment
Share on other sites

Hammerpants

Hvorfor vil du bytte "utdrager" ? På en 10/22 har den mindre funksjon enn de fleste tror.Her er det faktisk hylsen (gasstrykket) som flytter sluttstykket og ikke omvendt. Utdrageren holder bare hylsen på plass.Jeg tror du har lite å hente på å bytte den.

Må du på død og liv gjøre det, så gjør det i en plastpose for å unngå at smådelene spretter veggimellom.

 

mvh

Ptarmigan

 

Men sånn er det ikke, og det gjelder alle autovåpen, etter det første 'power stroket' som varer i noen nanosekunder er det momentet som tar over, og utdrageren er det som får hylsen helt ut av kammeret og bak til ejectoren.

Link to comment
Share on other sites

Veeeel, Ptarmigan tar ikke helt feil. På våpen med ren masselåsing (direkte tilbakeslag) og langt løp kan trykket være nok til at hylsa går ut av kammeret helt av seg selv. Hvis vi regner litt på en 10/22 med 20" løp vil det ta ca 1,5-2ms før en kule på 1050ft/s forlater munningen. Bolten veier 220g og bør derfor få en hastighet på ca 4m/s (4mm/ms). Etter 6-8mm ekstraksjon er friksjonen i kammeret vanligvis lav, og det er derfor godt mulig at den går ut selv uten hjelp av utdrager.

Link to comment
Share on other sites

joda, men skal man stole på at trykket 'kan være høyt nok' si ville 10/22 vært en 50/50 halvauto/rettrekker rifle, og det hadde vært kjedelig det. I tillegg så er det aller viktigste med utdrageren at den gir hylsa noe og rotere av når den treffer ejektoren, uten noe som gav den et holdepunkt så kan jo hylsa gå i mange andre rettninger enn utkasteråpningen.

 

Og der kom jeg på noe, før du bytter utdrageren så kan du ta ut den eksisterende og sjekke vinkelen. 90 grader eller mindre på 'kroken', hvis du har en svakt positiv utdrager så kan det være roten til alt ondt.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte nok det kunne bli en liten tråd av dette ja!

Her er et sitat som vel gir oss litt rett alle tre:

"I'll try to explain it here. I was a gunsmith, school trained at that. The extractor only truly extracts an unfired round. Extractors do not extract the fired brass from the chamber. Chamber pressure alone does that.

The extractor holds the case up high on the bolt face in line with the chamber so the case can hit the ejector and clear the action. The ejector has to have a good hit to knock it out the ejection port.

A near miss or a partial hit results in the round not clearing the action. The extractor makes sure the ejector does it's job."

Alle fornøyd...nei vel..... :D

 

Nå skal det også sies ,når vi først er i gang, at den 10/22 -delen som heter ejector (B-8), bare er i bruk når riflen avfyres uten magasin.Den "egentlige" ejektoren er stål-leppen på originalmagasinet.

 

mvh

Ptarmigan :

Link to comment
Share on other sites

Fulmen kan nok gi deg regnestykket, men jeg inbiller meg at Newtons lover og massens treghet kommer inn i bildet. I mitt tilfelle også hjernemassens...

Som Fulmen riktig skriver, gjelder dette ikke alle våpen, vi snakker 10/22.Vekten på sluttstykket (+fjærer) har alt å si for funksjonen.At den virker med alt fra sub. til stingere er resultat av et ganske pent stykke matamatisk arbeid. Eller svinehell, da patronutvalget vel har endret seg endel siden tidlig 60`tall.

 

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Fulmen kan nok gi deg regnestykket, men jeg inbiller meg at Newtons lover og massens treghet kommer inn i bildet. I mitt tilfelle også hjernemassens...

Som Fulmen riktig skriver, gjelder dette ikke alle våpen, vi snakker 10/22.Vekten på sluttstykket (+fjærer) har alt å si for funksjonen. At den virker med alt fra sub. til stingere er resultat av et ganske pent stykke matamatisk arbeid. Eller svinehell, da patronutvalget vel har endret seg endel siden tidlig 60`tall.

 

mvh

Ptarmigan

 

og samme konseptet gjelder for andre .22 rifler og pistoler, en del pistoler i .25 ACP, .32 ACP og .380 ACP osv. og alle såkalte 'open bolt' maskinpistoler som f. eks STEN, Thompson (så som så, tommygun har faktisk en 'låsemekanisme'), MP38/40, MAC 10 osv.

Link to comment
Share on other sites

hvis ikke kammertrykket er nok til å dytte ut tomhylsa på en 10/22, hva er det da som driver sluttstykket helt tilbake? Gammel vane?

 

Ja, faktisk. I fysikken kaller men det riktignok treghet, men "gammel vane" passer jo på en måte :-) Des som skjer er at kruttgassene virker på hylsa som igjen setter sluttstykket i bevegelse. Hovedparten av denne pulsen skjer i løpet av et halvt millisekund, etter dette er det bare sluttstykkets treghet som holder sluttstykket i bevegelse.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg skjønte jo det. :) Men vil hylsa, som har satt igang bevegelsen, stoppe opp før sluttstykket har beveget seg langt nok tilbake til at hylsa kan kastes ut? Sikkert mindre treghet og mer friksjon, men likevel?

 

I denne sammenhengen mener jeg å ha lest om noen som tok ut ekstraktoren på en 10/22 for å se, og den vekslet perfekt hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Men vil hylsa, som har satt igang bevegelsen, stoppe opp før sluttstykket har beveget seg langt nok tilbake til at hylsa kan kastes ut? Sikkert mindre treghet og mer friksjon, men likevel?

 

Som du sier har hylsa langt mindre masse og dermed mindre bevegelsesenergi, friksjon blir derfor særdeles kritisk. I et rent og glatt kammer kan det gå veldig bra, men med en gang man legger til skitt og møkk vil man nok få problemer. Jeg vil tro at for hver rifle som fungerer uten utdrager er det to-tre som ikke gjør det. Men slike tilfeller hører vi ikke om fordi eieren ikke ser på det som noe rart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...