Jump to content

Mirage bånd


Mountain-man

Recommended Posts

Hadde tengt meg en tur til våpen butikken i morgen og få innstalert en mirage bånn på min sauer 200 STR, ser det er hull i løp og kasse som burde passe, det er jo det det er til, men min 200 har aldri vært byggd til bane skyting så det har aldri vært bånn der før, men uansett jeg har ikke brukt slike bånn før og lurer på hva som er best, langholds riggen blir jo varm når den først blir brukt så hva tåler best varme?

Ser det er litt tykke gummi remmer ute på markedet, men er ikke sikker på om dem går under kikkerten, så forresten noen plastikk skinner/type mener jeg så dem på Magne Landerød sine nett sider, er det noe?

Hva bruker dere andre med sauer 200 til langhold??

Link to comment
Share on other sites

Ok, men er det noen som har prøvd disse nye gummi strikkene?? Bare mener og ha hørt dem slipper ikke så mye varme igjennom! Tåler mer skudd!

Det er riktig at de originale strikkene slipper varme gjennom. Ser det godt under omgangen etter fullt program på DFS. Ikke bra, så det blir å kjøpe gummistrikk på meg neste gang. Dvs ei gummiremse som festes. 60mm bred mener jeg de er. Slipper så godt som ingen varme gjennom og er nok mer slitestere enn de originale båndene som etterhvert blir slakke. Men kjøp svart bånd, ikke lyst. Og sett den blanke siden ned, den rugglete opp! Dette forhindrer evt skinn i motsol. Lykke til med innfestningen. Hullet i pipa er egentlig beregnet til å feste fordiopteret i, ikke mirage-båndet. Og husk å ikke fest båndet for stramt. Kan gi uønsket spenninger. Uvisst om det har noen innvirkning, men ikke verdt å teste :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk det for meg at det trengtes mirage¨bånd på jaktfeltbørsa. Løsningen på dette ble å gå ut i en av min brors "jorde-crossbiler" å kappe en passelig bit av en sikkerhetssele. Den biten behandlet jeg med synål og tråd slik at den fikk en "løkke" i begge ender. Den er nå festet til børsa med buksestrikk i begge ender. Ene enden rundt fremre kikkertring/base og andre enden i en slik potetsekk-ståltråd som jeg snurra rundt pipe-enden. Kunne sikkert fått en børsis til å borre et hull i sistnevnte, men det er så mye styr. En høyst midlertidig løsning som fungerer etter hensikten. Jeg tror dette stoffet som selen er laget av er forholdsvis varmemotstandig/tettvevd.

 

Bilde kan sikkert fremskaffes ved behov.

Link to comment
Share on other sites

Skytterlinkens miragebånd er av tykk gummi og er 47 mm bredt. Det er festes rundt fremsiktet på Sauer 200 STR og er 100% tett. Vi kommer snart med en festeanordning for feste av miragebåndet på jaktrifler og andre våpen uten fremsikte. Dette blir en liten duppedit som man trer rundt pipa med en liten pinne som stikker opp. Bak fester man båndet rundt den fremre kikkertfoten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tok tipset ditt stec :)

Var i ett bilvrak og skar ut litt bilbelte, og brukte ståltråd som jeg bøyde til og sydde inn i front, og en ståltråd gjennom med svak bue, som jeg festet med strikk rundt kikkertmontasjen. Har ikke prøvd det enda, men ser toppers ut :D

 

normal_Foto848.jpg

normal_Foto849.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...