Jump to content

Hylsefunderinger...


Sako 30-06

Recommended Posts

Jeg veit ikke riktig hvor jeg vil med dette innlegget. Antakeligvis er det bare et slags behov for å skrive av meg litt funderinger og småfrustrasjoner, så dere får bære over med meg.

 

Jeg er ikke en ekstremt dreven hjemmelader. Enn så lenge har jeg tre diesett i furtekroken, og jeg er et godt stykke fra Die Endlösung™ for vilt og pappskiver i minst to av kaliberne. Dessverre er jeg velsignet (?) med en nærmest nevrotisk holdning til Ordnung Muss Sein™ hva ladedata, sikkerhet og systematikk angår. Jeg holder nøye telling på antall omladinger på hylsene mine og jeg prøver å ha færrest mulig batcher med ulikt antall omladinger, trimminger og glødinger/anløpinger. Det gir selvsagt endel ekstra gleder når man har tre-fire ulike laboreringer for hvert kaliber...

 

La meg ta 6x45'en som et eksempel. Det starta med litt mye "armer og bein" med et begrensa antall hylser og en haug ulike ladninger og kuler. Som fersking er det alt for fort gjort å gape veldig høyt hva antall ulike kuler og krutt angår. Og ja, det har jeg gjort... :oops:

 

Nuvel, det starta med 80gr Hornady og mye bannskap for å få den kula til å gå skikkelig. Jeg var på nippet til å gi opp den kula, men så fikk jeg et par ladninger som begynte å se noenlunde ut. Det skjedde selvsagt da jeg var tom for kuler, og ei ny eske ble prompte innkjøpt. Det viste seg at jeg tok feil mhp. presisjonen. Nå har jeg fem patroner ferdig ladet med den kula og ei nesten full eske med kuler som jeg igrunnen ikke er særlig motivert for å bale mer med. Særlig siden 90gr Sierra FMJ har vist seg å gå Godt Nok™ for mitt bruk... De fem patronene er selvsagt ladet i hylser som er trimmet og halsglødet en gang mindre enn de andre velbrukte hylsene jeg har liggende, så å slakte patronene for å lade pånytt med noe annet passer liksom dårlig. I denne børsa har jeg nemlig tro på å halsgløde eller ihvertfall anløpe hylsene etter omkring fem runder, siden de har en tendens til å sprekke i halsen, og å blande en liten bunke engangmindretrimmet-engangmindreglødete hylser sammen med de andre ettervert velbrukte sitter litt langt inne for min noe tvangsmessige holdning til Hülsenordnung Muss Sein.

 

Etter omfattende og sikkert overdreven fundering har jeg kommet fram til en prosedyre for å lage mine vakre og tiltrekkende 6x45-hylser:

 

1. Helsmøring og halssmøring, ett drag i helpressedien

2. Vask i varmt vann med litt Zalo

3. Halsgløding/avspenningsanløping med skibrenner og hylsa stående i 3cm vann, ved riktig Lapuafarge på halsen vipper jeg hylsa ned i vannet for avkjøling

4. Tørking på badegulv med varmekabler

5. Formskyting med 70gr SMK (som jeg har nokså rikelig av til en meget rimelig penge) og 22.5gr N130, en noenlunde moderat ladning

 

For hver ompressing (delpressing i fullengde-die) sjekker jeg selvsagt hylsestrekk og må normalt trimme etter ca. fire omladinger. Hylsene har en tendens til å sprekke i halsen etter seks-åtte omladinger, så etter fem omladinger hiver jeg hylsene i steikeovnen på full spiker en halvtimes tid, til de har begynt å få en lett blåfarge. Det er basert på noe som Metallurgen har sagt og som jeg sikkert har misforstått. Nå har jeg også fått meg hylsetrommel, så jeg slipper å pusse messing for hånd for å få bort den blåfargen. Eller kanskje jeg skal halsgløde da også istedenfor å bruke steikeovnstricket? Decisions, decisions...

 

Men nå nærmer det seg jaktfeltstevne, og ikke eff om jeg har liggende tredve patroner som jeg veit børsa er innskutt med. Jeg har 65 engangsskutte hylser av en batch på 100. De andre 35 har ennå kule og krutt i seg, de er ikkeskuttidetheletatt og bør egentlig bare brukes til formskyting. Selvsagt er de 35 ladd med to ulike kuler, for til slikt tar man det man ellers ikke ville brukt til seriøs skyting. Så har jeg 23 mangegangsskutte tomhylser som sikkert ville vært best å bruke til jaktpatroner siden messingen antakeligvis blir liggende igjen på ukjent sted i lyngen etter bruk. Av ladde patroner har jeg 66 patroner med tilsammen fem ulike kuler og ladninger, og 35 av disse er formskytingsladningene mine. Maks antall av en og samme ladning er 20.

 

Samme skiten med .223. Der har jeg nå 40 like av en ladning, men det er ei drittkule som jeg ikke er innskutt med (den går selvsagt helt annerledes enn den ladningen jeg brukte på forrige stevne!), som samler omkring 5cm/100m i børsa mi og som derfor egentlig er tiltenkt plinking på en standplass der det er lett å finne igjen hylsene (som i parentes bemerket er splitter nye og foreløpig uskutt). T3'ens utkastersystem kombinert med snødekte jaktfeltstandplasser er nemlig dårlig medisin for å få med seg alle hylsene hjem igjen. Dessuten går som sagt den kula så ræva at til og med jeg kan slumpe til å skyte bedre på liggendeholdene enn hva ammoen er god for. Så har jeg hundre nyladde Lapuahylser, men den ladingen er ikke engang prøveskutt, så for alt jeg veit går den sju cm ned og fire til høyre for der børsa er stilt nå. Og om jeg var skeptisk til å slenge splitt nye Winchesterhylser i hytt og pine i snøen, skal du pokker ikke spørre meg om hva jeg mener om å gjøre det samme med splitt nye Lapuahylser :!:

 

Men til sommeren, til sommeren! Da skal jeg ha liggende 200 hylser av hver type, alle engangsskutt. Med så mange skal jeg alltids finne en 30-40 like hylser som jeg kan sette ei OK kule i og komme meg avgårde på stevne. Trur eg...

 

Svarte, så mye enklere livet var da jeg bare gikk i butikken og handla ei eske Jaktmatch og to esker American Eagle. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Puh!

Har vel egentlig bare en ting å si: LYKKE TIL!! :)

Jeg har hatt kjennskap til noe av det samme med lading til DFS skyting. Når du skal holde orden på 2 forskjellige rifler, med kanskje 3-4 forskjellige løp, alt etter om du skal skyte felt eller bane. Og for å ikke snakke om forskjellige ladninger med forskjellige hastigheter og kulevekt. Og diverse hylsefabrikanter selvfølgelig.

Til slutt måtte jeg bare ta en sjefsavgjørelse. Kasserte stort sett alt som ikke var skutt en gang, og som "tilhørte" en av pipene jeg benyttet til vanlig. Alle tanker om å spare piper og hylser for å evt tyne litt mer utav de ble forkastet.

Det ble noen kilo på skytterlaget for å si det sånn. Nå kjøper jeg nye skudd til nye løp(ca 500-600) og lader om så lenge pipa holder. Deretter er det rett i søpla.

Ser jo at du kan ha et mer spesielt behov enn meg, iom at du skyter et mer ukurant kaliber.

Om jeg har et råd til deg, egentlig ikke. Derfor gjentar jeg bare det jeg skrev til å begynne med. Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Vellkommen til ladningens mørke side. Dette ble du nok ikke fortalt, av alle disse som sa "jo du MÅ lade selv, da får du ett lettere skytterliv, viltet detter tettere, samlingene blir mindre og gud redder en kattunge".

Jeg slet med mye av det samme som deg. Hylser ladet forskjellige ganger, kuletyper i søkk og kav. Alt ble forsøkt holdt orden på med sirlige notater i bøker. Jeg var også en stor tilhenger av HMS (Hülseordnung Muss Sein) og det er jeg vell fortsatt. Tilslutt fant jeg ut at nå fikk HMS være HMS og kasserte samtlige hylser, og kjøpte inn ett større kvanta vakre nydlige sehr schönen Lapua hylser, og startet med blanke hylseark. For å si det rett ut, det var en befrielse. Når jeg nå entrer furtebua lader jeg og koser jeg meg, uten tanke på hvor mange ganger hylselott#04 var ladet, og hvor mange ganger hylselott#2 var frest på lengden og om ikke jeg fikk litt bedre presisjon med lott#3, men i den manglet jo det en hylse som jeg hadde erstattet fra en annen lott, og da går det ikke opp :shock:

Ideen og tanken bak galskapen med å kaste hylser er som følger: Nå skyter jeg og lader jeg til samtlige hylser er førstegangsladet, og fortsetter ladingen til samtlige hylser har gått like mange ganger, hvorpå de så kasseres, jeg passerer start uten å få 2000 kr og starter på nytt.

Hylseregimet mitt er som følger: Frese tennhetteleie, tennhettehull, 1 gang bang, sjekke lengde evt frese, lade, 2 gang bang osv osv. Det er teorien i alle fall.

at jeg har 100 vektsorterte, engangskutte hylser liggende i en skuff sier vi ikke noe om

Link to comment
Share on other sites

Dette ble du nok ikke fortalt
Nei. (furtestemme): Det ble jeg ikke, det! :cry:

 

Som det kanskje framgår er jeg på vei i samme retning som du har gått. Men jeg blir vel sittende på de velbrukte hylsene og lader dem til jaktpatroner. Da er de allerede avskrevet, og så kan jeg holde øye med hvor rådyret detter eller rypa flakser istedenfor å se febrilsk ut til høyre der det blinker forførende av messing på vei ned i lyng og kratt.

Link to comment
Share on other sites

åhhh så gla jeg er for at jeg de siste årene bare har ladet kalibre hvor det er hylser nok i sjåen og alt av hylser jeg er usikker på går enten i en "treningsammo kasse" eller i det store arkivet i fiskekassa bak huset....

vanligvis har jeg en kasse hylser (feks 1000) til et løp. lader de om. de havner i en kasse for "engangsskutt". når nesten all ammoen er skutt(dvs kassa bynner bli full) blir hylsene ladet en gang til, når jeg da skyter noe av de hylsene, går de i en kasse for "2 gangs skutt", å uansett om jeg da har ladet de skudda jeg da skyter 1 eller to gang, så havner de i den kassa. å sånn fortsetter det til jeg blir lei.

av hylsene å kaster dem. pr i dag har jeg bla en kasse med "6-gangs skutt" RA 6,5 hylser. i teorien (om det hver gang er de samme hylsene som ikke er blitt ladet om, ikke veldig sannsynlig, men det kan ha skjedd) kan noen av de hylsene være skutt bare 2-3 ganger. men det er forsvinnende få av dem. har ikke opplevd noen problemer med denne praksisen.

 

nå må det legges til: jeg trimmer ikke hylser, jeg renser ikke hettelommer, osv. jeg skyter dem, lader dem og kaster dem om de begynner bli for lange. så alle mine hylser er slik de var da de var fabrikk ammo.

Link to comment
Share on other sites

det e kun ein løsnig som fungere. hiv alt,(grin litt i smug) kjøp inn nytt. helst i et såpass antall at du har nok som du sier(, men du får aldri nok. Om du har 500, blir det altid et helvete når du har 20 igjen av de 1gangskutte og trenger 30. da e eneste løsning å kaste det ein isje e heilt sikker på, og grine litt til.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...