Jump to content

Hva trenger jeg for å lade rifle på Lee Classic Turret?


slemmo

Recommended Posts

Jeg har alt som trengs for å lade .40 S&W, men har fått meg en .223 rifle nylig, har forstått det sånn at jeg ikke kan bruke den autodisckruttmålet til rifle så jeg trenger vel en perfect powder sak, men siden denne er frittstående så kan jeg vel like gjerne kjøpe et annet merke hvis det er noe annet som er bedre?, eller finnes det noe som kan monteres på turreten for å lade automatisk sånn som autodiscen?

Hvilke dier er best og hva annet dilldall trenger jeg for riflelading?

bruker man bare 3 dier og 3 hulls turret for riflelading?

Link to comment
Share on other sites

ja, den der så jo kjekk ut, i tillegg i følge interarms.no trenger jeg følgende: *Hylsetrimmer *Avgradingsverktøy *Hettelommerensker *Hylsebrett *Hylsesmørepute *Hylsefett.

 

det ser ut som om man ikke trenger å smøre hylsene hvis man bruker Lee deluxe dier eller noe sånt, hvis noen kan gi anbefalinger på de andre tingene også så er det fint, det finnes sikkert noen avgraderingsverktøy som er bedre enn andre osv.

hva med rensing av hylsene etterpå, trommel?

Link to comment
Share on other sites

Dersom du kun skal halspresse, er dette riktig, men i praksis slipper du ikke helt unna dette. Ta med helpressedie og hylsefett med det samme, så slipper du ventingen den gangen du får bruk for å helpresse. Bruker du engngsskutte hylser, MÅ du helpresse første gangen. Det samme kan faktisk hende med nye, uskutte hylser. Når hylsene først er preppet skikkelig, kan du nyte skikkelig, smørefri hjemmelading med halspressing.

Link to comment
Share on other sites

ok, det ser ut som deluxe diesettet har begge deler, alså hel og halspressedier, men jeg har ikke helt skjønt prosessen i rifleladingen, er det det samme som på pistolammo minus crimp til slutt?

Jeg ønsker å kjøpe en turret som jeg har alle .223 diene i, hvis crimp er unødvendig så skal jeg vel bare kjøpe en 3 hulls turret?

 

jeg kommer til å lade engangsskutte hylser, har skutt inn rifla med Federal AE, disse går godt og er billige.

Link to comment
Share on other sites

ja, den der så jo kjekk ut, i tillegg i følge interarms.no trenger jeg følgende: *Hylsetrimmer *Avgradingsverktøy *Hettelommerensker *Hylsebrett *Hylsesmørepute *Hylsefett.

 

det ser ut som om man ikke trenger å smøre hylsene hvis man bruker Lee deluxe dier eller noe sånt, hvis noen kan gi anbefalinger på de andre tingene også så er det fint, det finnes sikkert noen avgraderingsverktøy som er bedre enn andre osv.

hva med rensing av hylsene etterpå, trommel?

 

Når det kommer til avgradingsverktøy, har jeg en liten kommentar; Enda jeg pleier å snakke varmt om Lee, synes jeg dette verktøyet fra dem ikke er helt på høyden. Når du først skal shoppe løsdeler, anbefaler jeg RCBS sitt.

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Ja, i prinsippet det samme som pistolpatroner bortsett fra at du ikke utvider hylsemunningen (den skal avgrades og ha en innvendig kon) eller krymper. Men, du kan også lage krymp på riflepatroner - mange synes det er fordelaktig på jaktpatroner og generelt om du skyter med friflukt, siden starttrykket blir noe høyere og dermed jevnere. Bedre presisjon er ofte resultatet. Ser vi bort fra helpressingen og du nå har hylser som er skutt i ditt våpen (med riktig lengde - ellers trimmer du dem først), er dette gangen:

 

1. Støte ut hette og halspresse.

2. Sette i ny hette og fylle krutt.

3. Sette i kule.

 

Jeg ville uten noen som helst tvil kjøpt en 4-hulls karusellpresse. Det siste hullet får du før eller siden bruk for - eksempelvis til 4-dels diesettene (pistol) til LEE, eller om du ønsker en ekstra krymp mot kula (eksempelvis LEE Factory Crimp). Bruker du ikke det siste hulle, drar du bare håndtaket litt ned og roterer turreten med hånda.

 

Dessuten er LEE Classic Turret en gjennomført solid presse, og antakelig den stiveste du finner på markedet, siden den har O-konstruksjon; altså at alle krefter settes innenfor ramma, og ikke på utsiden...

 

Hylsene renser du når de er møkkete, eller du synes de ikke er pene.

Link to comment
Share on other sites

USM1 har visst en løsning på hvordan man bruker LEE Perfect Powder Measure på karusellpresser. Dette er et meget presist kruttmål - jeg skal montere et på min egen karusellpresse. Når det er sagt, kan du egentlig bruke et hvilket som helst hylseaktivert kruttmål på karusellpressa.

 

Du trenger:

 

* Diesett med helpresser

* Hylsefett

* Hylseholder

* Kruttmål

 

I tillegg må du ha, om du ikke allerede har, en hylsetrimmer. LEE har i såfall en billig, presis og hurtig løsning på dette. Du trenger også et avgradingsverktøy til hylsene, og hetteisetter om du ikke allerede har. Herfra kan lista bli en kilometer lang - men dette er hva du strengt tatt trenger. Selv ville jeg i tillegg lagt til en hettelommebrotsj/renser og et verktøy for å jevne ut og avgrade tennhullet med, men det er ikke nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

ok, da høres det ut som det blir perfect mål med universal die, autodiscen skal jeg ha stående i den turreten som pistoldiene sitter i, så kjøper jeg en ekstra 3 eller 4 hullsturret til riflediene.

Hvis man har 3 hulls turret så går pressa hele veien rundt på 3 trekk?, man må ikke drive med noe manuell skruing og sånt?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Drar opp igjen en skikkelig gammel tråd. .223ladingen ble ikke noe av, men jeg skal nå begynne å lade 6.5 jaktammo. Hvilke dier trenger jeg, og hvilket kruttmål kan monteres på selve pressa for automatisk fylling av krutt?

Skal kun lade engangsskutte hylser skutt i samme børsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...