Jump to content

Sikker startladning i .38 Special.


Thomas_K

Recommended Posts

Ser grei ut som en startladning den der. Les Ladebokens kapittel om trykktesting og trykktegn nøye også, så kan du forsøke å gå litt opp, lader noen få ladninger, feks + 0,5 grain, merker den nøye, skyter dem og studerer om du ser tegn til overtrykk.

 

Jeg pleier å gå ut fra startladning i verifiserte ladedata, lade opp 3 eller 5 patroner hver av +0,5 grain, 1 grain og 1,5 grain, merket med sprittusj, forskjellig farge på bakenden.

 

Da har jeg 4 sett med ladninger, og drar på banen. Starter med laveste ladning, og skyter meg oppover mens jeg sjekker for trykktegn. Dersom alt går bra med hardeste ladning, er valget, fortsetter jeg, eller er jeg fornøyd? Så starter forsøk med flere eksemplarer i de ladningene som jeg likte best, eks, laveste, midt på treet og MIN maxladning, for å finne ut om en av dem går merkbart bedre eller dårligere.

 

Personlig liker jeg ikke å ligge å balansere på maxladning i noe kaliber, vil jeg ha mere kraft, kjøper jeg kraftigere våpen (her setter dessverre våpenkontoret og pengeboken en grense ganske raskt....), men uansett, det er ingen vits i å lage UPRESISE ladninger, det er nærmest et krav at hjemmeladninger skal gå betydelig BEDRE enn fabrikkladninger, og det greier man som regel ganske lett......

 

Lykke til, fortsett å spørre....

Link to comment
Share on other sites

disse herre gærne feltskytterne driver og setter kulene nedi hylsa, for å kunne buke så lite krutt som mulig, og ha så slapp rekyl som mulig.(det tror det skal gi dem flere poeng :wink: )

de setter vel som oftest kula til å flukte med hylsemunningen, eller litt dypere. du får antagelig ikke satt kula helt i bånn, da hylsa er tjukkere i godset langt nede, og pluggen som setter kula som oftest ikke vil så dypt.

uansett, lad litt normalpatroner først, før du begynner med slikt tull, om du ikke absolutt må ha slapp konkrranseammo.

dette med ekstreme settdybder kan gi farlige utslag på trykket om du ikke reduserer kruttladingene.

 

hvis du vil ha go`ladninga mi til felt med 38 special: 5 grs 320 under frontier eller berrys 125 grs kule, satt til ett eller annet sted mellom 35,5 og 36 mm, husker ikke i farten. den gir omternt militærfaktor, og går flatt- ogikke minst- den har vært temmelig presis i de våpnene jeg har prøv den. trykket er IKKE lavt, så ikke øk den ukririsk eller sett kula dypere.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med å sette kula til bunn i hylsa? Setter du da kula helt ned på kruttet?

 

Har ikke noen nøyaktige mål, men den går ganske mange mm under hylsekanten. Har rett og slett satt kula så dypt som isetterdie tillater. Nærmer seg komprimert lading med 2,1gr 310 :lol:

 

Men som evert er inne på, dette er kanskje ikke det første du bør prøve på.

 

Bruker som deg et Lee carbide die-sett.

 

Clarry Haglund har blykuler fra 105gr og oppover.

 

Min absolutt mest brukte ladning er den med Frontier og 320.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading er ikke moro, det er en sykdom uten kur.

 

Kuren for hjemmelading heter høy nok lønn...

 

Til forskjell fra endel andre, lader jeg hjemme utelukkende pga økonomi, da lønnshjemmelen min ikke er stor nok til at jeg kan skyte de mengdene jeg ønsker innenfor rammene av statens lønnsregulativ... Hjemmelading er ett nødvendig onde for å ha råd til å skyte, ingen berikelse av knapphetsgodet "fritid"... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"så, pass deg, du kan ende opp som en av oss!!"

 

Hva er det som kjennetegner oss, bortsett fra secret handshakes, og signaler av annen art?

 

Jo i feltløype eller på bane viser vi er forholdsvis høflig men overflatisk interesse for poengsummer, vi er lite villige til å klistre skiver.......... i allefall inntil vi har plukket opp hylsene.

 

Og deretter starter den virkelige jobben, kapre så mye som mulig av naboens tomgods......

 

Vi kjennes også ved kjappe og saklige blikk på de ANDRES våpen, gjør et raskt overslag over hvilke kaliber og hva for slags kaliber det er mest interessant å lete etter.....

 

Dessuten ser vi forskjell ned til den minste detalj på alle kaliber og hylser, vi ser fargenyanser i messingen, slik at vi lar være å plukke hylser med berdanhetter om det ikke er tvingende nødvendig....

 

Det er et hemmelig broderskap, hvor respekt vinnes i detaljer, feks ved et vellykket treningsprogram for en 6 - 7 åring slik at han ser hvilke hylser han skal plukke til pappa....

 

Og konkurransen oss i mellom kan være beinhard, samtidig som respekten for en lidelsesfelle er stor.

 

Dette har ingenting med økonomi å gjøre, noen av de verste er rett og slett vel bemidlede, det er en prisippsak - vi er de opprinnelige og virkelige miljøvernere som ikke utstår tanken på å la verdifullt metall ligge å slenge i naturen!

 

Finnes det en kur? Det ryktes, men bli med ned i min kjeller, der står det dunk etter dunk av messing i kaliber jag aldri har eid, og neppe kommer til å eie, og med tid og stunder havner all omhyggelig sortert i hyllene, etter regjøring og polering så klart!

 

Blir du kjent med en av oss er dine sorger mht tomhylser forbi, utfordringen ligger i jakten, sorteringen og det å HA, å bruke det opp kommer ikke på tale, der gies ikke nok tid på jorden, men å hjelpe en anne ut i samme uføre? Jo vi er muligens å ligne med langere, mulig det. Det blir sikkert forbudt, før eller senere.

:roll::lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ååååå, du veit åssen det er, you get connected.....

 

Det starter ALLTID med at de gir bort 50 tomme .38 Special gratis - så er løpet kjørt!

Mange trivelige folk på baner og løyper til å begynne med, til de har snøra deg inn, DA blir det bare verre og verre.

 

Velkommen til oss! :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som prøver å si at det IKKE er normalt å sortere igjenom ca 25 kg med hylser spadd opp fra forsvarets skytebaner i det kalde nord, på en lørdagkveld??? :roll:

 

Virker som trådstarter har startet i helt riktig ende i allefall og det er bra, to i affal ca ti år før jeg sprengte min første revolver :oops::|

Link to comment
Share on other sites

Det er i alle fall HELT normalt å sitte å se TV, med en Lee håndpresse og fjerne tennhetter og helpresse pistolhylser (kveld 1 og 2) og sitte på kveld 3 å sette tennhetter med Lee handprime tool....

 

HELT NORMALT, tatt i betraktning norske debattprogrammer på TV....

Link to comment
Share on other sites

Kuren for hjemmelading heter høy nok lønn...

 

Til forskjell fra endel andre, lader jeg hjemme utelukkende pga økonomi [...]

Kjære kommende hjemmeladere!

Den siterte teksten over er ført i hånden av et individ som fremdeles ikke har, selv etter to tiår med skyting, forstått forskjellen på himmel og helvete. Dette individet viser klare indikasjoner på at han sorterer blant dem som tar vare på det fine gavepapiret og kaster innholdet. Dette reflekterer helt klart individets holdning til det han driver med; kaldt, kynisk, med all fokus på det overfladiske - uten interesse for det som virkelig gjør syslene hans mulig. En glansbildesamler.

 

Kuren for hjemmelading har han dog rett i; høyere lønn gjør susen, for da kam man kjøpe alt utstyret og komponentene man vil ha, så slipper man abstinensene. Da kan man la sykdommen ta overhånd, og la seg rive inn i skytingens virkelige verden: Hjemmelading er skytingens hellige gral.

Link to comment
Share on other sites

Den siterte teksten over er ført i hånden av et individ som fremdeles ikke har, selv etter to tiår med skyting. Dette reflekterer helt klart individets holdning til det han driver med; kaldt, kynisk.

 

Kuren for hjemmelading har han dog rett i; høyere lønn gjør susen, for da kam man kjøpe alt utstyret og komponentene man vil ha, så slipper man abstinensene. Da kan man la sykdommen ta overhånd, og la seg rive inn i skytingens virkelige verden: Hjemmelading er skytingens hellige gral.

 

Jeg ønsker å påpeke følgende forhold:

 

1. jeg har holdt på i nærmere tre tiår.

 

2. Inneholdet mitt finner jeg i skytingen - ikke i halvrå kjellerlokaler med tilnærmelsevis innehold som sorte messer (ikke fortell meg at dere ikke har vurdert dyreofringer og det som verre er i jakten på mm).

 

3. Kald og kynisk - og når ble det galt ?? Morten må snarest og uten opphold lese Ayn Rands "Atlas Shrugged" igjen...

 

4. Til annet avsnitt anføres følgende: Helsevesenet i Norge er i krise - vær vennlig å ikke belast den mer...Nervøse sammenbrudd som følge av tap av messing er ikke en ukjent problemstilling, ei heller skiveprolapser som følge av ukorrekte arbeidstillinger under plukking av tomgods..

 

Løsningen er å skyte .22 under studiene og prioritere studier i en komersiell retning, slik at du har råd til å holde deg med fabrikkammo når studiene er aviklet... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ikke hør på Vije og Fulme her!

 

De bare forsøker å fremstå som kultiverte talsmenn for denne trusselene mot samfunnet som vi kjenner det.

 

Hør heller på oss som rapporterer fra dette (u)sosiale helvetet med menneskelig fornedring, stadig jakt på nye fix'er og hvor en brenner absolutt alt av ressurser og normal sosila kontakt - en ender opp i et helvete hvor en utelukkende klarer å omgå likesinnede, mens man kryper på alle 4 og letter etter neste blanke messing....

 

NOE må de menneskeheten ha lært etter 60-tallet og Ashbury Heights, San Fransisco!

Link to comment
Share on other sites

Det er da fullstendig normal og slettes ikke skummelt på noen som helst måte å kjøpe seg et nytt våpen i et nytt kaliber slik at man kan lage tomhylser!

Eller kanskje et ekstra våpen i samme kaliber for å lage enda fler tomhylser i det kaliberet.

 

Nei, Ikke hør på flashy! Han er rar :lol:

Link to comment
Share on other sites

får gjøre som flere av mine medkamringer, og ønske deg vellkommen i hjemmeladerenes rekker.

For min del startet det forsiktig for noen år siden. Jeg ønsket å spare penger :shock: At man sparer penger på å lade hjemme er bare en av løgnene DEtm bruker for å fange deg. Fange deg i nettet sitt. Det starter helt uskyldig med noen 308 man lader sånn for å få skyte billigere. Sånn går det en stund, og så kommer symptomene snikende. For det første behandler man hylser som de var laget av gull. Man plukker de ut av kammeret like forsiktig, som en mor plukker opp sitt barn fra krybba. Språket forandrer seg også. Plutselig er ord som grain, col og die en del av det daglige vokabularet. Etter det blir det bare værre. Man kjøper hyllemeter med literatur, har flere ladebøker plassert rundt om i huset. Man sitter og leser ladedata på kaliber man aldri har, kommer til å få, eller får lov til å inneha. Man samler hylser i bøtter og spann. Når man flytter, er ett kriterie for å kjøpe nytt hus, at det finnes rom til en furtebu der.

Så begynner galskapen virkelig å manifestere seg. Man blir en utstyrsjunkie. Sinclair katalogen blir fortært med øyne fulle av kjøpekåtskap og havelyst. Ord som carbid die, meplatefres, ogival, tennhetteleiefreser og kulekastmåler, gjør at man nikker, og kjenner det river i ha-tarmen.

Tilslutt er man totalt infisert av ladesyken. Man kjenner igjen lukta av forskjellige kruttyper. (f.eks lukter N140 nydelig) Man kjøper kuler på pall. Den lokale våpenforetningen ringer deg hvis de mangler noe.

Vellkommen i de gales rekker :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...