Jump to content

Aspirerende børsemaker søker tips. ^^


Ragnarok

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har planer om å omskolere meg selv til å bli en børsemaker og siden det nå er tid for å søke skoleplass så har jeg ett spørsmål.

 

Jeg ser det er mulighet for å gå VG1 i to forskjellige fag, Design og håndverk samt kryssløp fra Teknikk og industriell produksjon, som begge gir muligheten til å gå videre som børsemaker.

Hvilken av disse to fagene er det mest hensiktsmessig i å gå for noen som ønsker å bli børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at Teknikk og Industriell Produksjon er mest hensiktsmessig å gå.

Dette fordi en der lærer det grunnleggende innen metallbearbeiding (dreiing, fresing, osv) og sammenføying (sveising, lodding, osv).

Om en går Design og håndverk er en ikke innom metallbearbeiding eller sammenføying (med unntak av å sy :mrgreen: ), noe som er og bør vere grunnleggende for en børsemaker.

 

Det eneste som trekker fram Design og håndverk om det var jeg som skulle valgt er alle jentene i klassa :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker,

 

Det var det jeg tenkte..

Kan ikke helt se sammenhengen mellom sykurs og maskinering av våpendeler, men jeg må innrømme tanken på å være eneste gutt i en jenteklasse er.. vel.. opphissende 8)

 

Da blir det nok Teknikk og industriell produksjon på meg til høsten :)

Link to comment
Share on other sites

Av trebehandling så har jeg vel ikke annen erfarning enn snekring av trehytter og olabiler i min barndom men jeg er en god del mer erfart med stål. Riktignok så er det i mye større skala og grovere tilarbeiding enn våpen men det teller vel da for noe?

 

Jeg gikk grunnkurs mekaniske for ei vel 15 år siden og gikk videre to år på bilmekaniker linjen som ikke ble noe av. Jeg har jobbet noen år på verft som reperatør, CNC-robotoperatør og på prefabrikkering stål. I tiden jeg var på verft så gikk jeg flere kurs, deriblant skjærebrenning, plan og tegninglesing, sveising med pinne, MIG og TIG. Hvor mye av det jeg husker nå vet jeg ikke helt, mange år siden sist jeg tok i slikt utstyr.. ;)

Siste 7 årene har jeg kjørt kontainer-langtransport inntil legene sa "stopp :!: du må finne deg ett nytt yrke!"

 

Så, her er jeg og jeg ønsker å oppfylle barndomsdrømmen min. Å bli en børsemaker! Og denne gangen så skal ikke Mor få stikke kjepper i hjulene ^^

Link to comment
Share on other sites

om du har fullført grunnkurs mekaniske så ser jeg ingen grunn for at du skal gå det omigjen under nytt navn. da søker du heller på børsemaker med engang. det virker jo som om du har mer enn nok kunnskaper uansett. er jo akkurat det du kan, du kommer til å lære på TIP bare at det er det grunnlegende.

Link to comment
Share on other sites

...men jeg må innrømme tanken på å være eneste gutt i en jenteklasse er.. vel.. opphissende 8)

Tips frå ein gammal traver: Dette er ikkje alltid like fantastisk som det kan virke som. Blir jækla mykje uintressant preik, og ein skal trø vanvittig varsomt for å ikkje stå med begge beina godt planta i kompisfella. :shock: Du skal vere ganske kald og kynisk for å komme bra ut av ein slik situasjon :wink:

 

Sorry OT 8) klarte ikkje å la vere.

 

Topic: Følg drømmen. Vurderte samme utdanninga eg og. Er for so vidt fornøgd med valget eg har tatt no, men hadde vore steinarti med børsis-faget ja!

Link to comment
Share on other sites

VestlandsJeger,

Nå har det seg slik at jeg har bodd i ett år i ett kommunalt hybelhus som var.. ja, kun for jenter. Meg og 9 jenter. Hadde det mye morsomt der ja.. :twisted:

hmm.. nå strømmer det på med gode minner. vel, untatt den evige mangelen på varmtvann. :lol:

 

 

det er det, ja. så du kan med din skolegang hoppe rett på børsemaker ;)

 

Takker, da har du spart meg for ett års skolegang.

Bare for sikkerhets skyld så ringte jeg Gauldal VGS og snakket med rådgiveren der og han bekreftet det som har blitt sagt samt ga meg en del andre gode råd, som forventet av en rådgiver :D

 

 

Hei BrunoEngerdal. Det kan hende det ja. Forsåvidt greitt å vite at det kan hende jeg ikke blir den eneste "gamlingen" på den skolen ^^

Så lenge man er ung til sinns så er alt mulig! ...men det kan hende de av den yngre garde vil se på oss som noen gamle øk... :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bare så synd at de stadige reformene i den videregående skolen de siste årene har tatt fra oss litt eldre mye av mulighetene til videre- og etterutdanning. Vi havner i køen bak de "rettighetselevene". det vil si de som kommer rett fra grunnskolen og har rett til 4 års videregående utdanning. Vi får vel ikke lenger ekstra poeng for alder og utdanning når det gjelder søknad til videregående skole. nå er det vel sånn at hvis du stryker i et eller flere fag kan du likevel fortsette andreåret.det vil si at hvis man søker på ei populær linje, eller ei linje med få studieplasser, så havner man i køen bak de som har rettighetsår, selv om man har flere poeng, høyere alder og har bestått alle fag. Heldigvis så er det annerledes på høyskoler og universiteter.

Link to comment
Share on other sites

skjønner at disse reglene er litt teite for din del. men det er for å få flere til å fullføre og luke ut folk som går på skole bare for å ha noe å gjøre. dessuten så ble det samtidig som dette ble innført laget en lov som sier at har du fagbrev så har du krav på plass på tekniskfagskole ;) og det er jo ikke en teit regel spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...