Jump to content

irriterer meg over jakttiden på skarven.


tikkakjell

Recommended Posts

noen andre som irriterer seg over jakt tiden på skarven? irreterer meg nåke j.... at den varer så lite, er jo så vanvittig med skarv nå. leste i eit jakt og fiske blad at den tar så masse små fisk og greier, og klagde masse over de. men korfor i granskogen forlenger dei ikkje jakta på 'mannen med frakk'?? hadde de vore opp til meg kunne jakta vart ut januar/februar.

ka meirer dåke?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trådstarters overskrift har jeg stusset over også.....

 

Jakter sel langs Østfold kysten....og det er veldig veldig mye skarv og se. Ser jo mange hundre på noen korte turer rundt i skjærgården...!! Og antallet virker som øker år for år!

 

Skarven kunne med fordel ha beskattes mer enn den gjør idag!

 

Ja så kunne vi gått på isen og jakta :mrgreen: Starta tidligere kunne den vel og, MEN det jobbes for å få det til, NJFF er for en gangs skyld på stedet.

Jakttidene kan imidlertid ikke endres før 2012 av en eller annen grunn, vi får se.

K

 

Trenger ikke gå på isen heller......hadde man kunnet jakte litt utover vinteren også så hadde man kunnet redusert bestanden noe. Hvor finner du at jakttidene ikke kan endres før 2012??? Er jo litt merkelig det da??

Link to comment
Share on other sites

Flere arter dette gjelder for. Ser feks. ingen grunn til å ikke jakte vilt som stokkand, skogsfugl ol. ut februar heller. Har ingen betydning for fuglen om den dør i desember eller februar. Hvis det viser seg at beskatningen på en art blir for stor lokalt, er det bare å justere jaktiden lokalt.

Link to comment
Share on other sites

her rudt eg jakter hadde de igrunn vore lite nødvendig å begynt jakta tidlegare, er lite skarv då. ser ut som den trekker inn i fjorden litt seinare. men øver nyttår er de alltid ekstrent masse skarv her. får satse på at jakttida på skarven blir endra slik at den iallfal varer like lenge som ande jakta.

Link to comment
Share on other sites

Var å jaktet på skarv en gang denne sesongen å da ble det vel ca 11 stykk. :wink:

Noen som har en god oppskrift på skarve bryst?

 

Det viktigste når du skal få et godt resultat ut av skarven er at du flår og skjærer ut brystfiletene nesten umiddelbart etter skyting. Er skarven stor tar jeg også lårene, men husk at det er bein og underhudsfettet som kan sette "transmak" på kjøttet, men dette er nok noe dere har kontroll på allerede.

 

Det jeg pleier å gjøre er at ungfugler brukes til "kjøttretter" mens gode gamle fugler gjerne går i gryte. Gryta har jeg pleid å lage mer eller mindre som en vanlig viltgryte og serverer denne med kokte poteter og rosenkål.

 

Uansett det er ungfuglbrystene som kanskje smaker best. Når det gjelder skarv, og for såvidt alt annet vilt, pleier ike jeg bruke for mange og kraftige krydder som f.eks. hvitløk. Dette for å bevare den gode smaken som alt finnes i viltet. Det du gjør med skarvebrystene er bare å brune dem mi godt smør og dryss på litt salt og pepper. Dette gjøres i steikepannen. Deretter setter du dem på rist i ovnen på svak varme, 140-150 grader. (har du dårlig tid skal 180 grader gå fint). Hvor lang tid filetene skal ha i ovnen kommer an på hvor tykke de er, hvor lenge de er blitt brunet osv, men regn med hvertfal 30-40 minutter på 150grader, og før du tar dem ut, stikk en strikkepinne inn i fileten. Kommer det mye kjøttsaft ut lar du dem stå litt til. Noen ganger har jeg hatt litt vann i ei langpanne under filetene for å få miljøet rundt kjøttet mer fuktig å på den måtenfå mer saftig kjøtt. Denne metoden har i hvertfall ikke forringet den ferdige retten.

 

Igjen så har jeg servert dette med de "klassiske" viltgrønnsakene små gulrøtter og rosenkål i tillegg til kokte poteter og en god viltsaus.

 

Denne metoden har jeg også brukt på stokkand, med stort hell:)

 

Når dette er sagt, er ikke jeg en erfaren kokk, og dette er ingen oppskrift jeg har funnet i noen kokebok. Den er mer et resultat av at jeg og noen jaktkompiser diskuterte hva vi skulle gjøre etter skarven falt, og slik ble det. Vi likte det i hvertfall!

 

Bon apetit;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"I Mälaren i Sverige etablerte mellomskarven seg i 1994. I 2006 hadde hekkebestanden økt til 2476 par, fordelt på 20 kolonier. Etter at skarven tidligere nesten var utryddet i Danmark, har bestanden økt fra nesten null til 35 - 40 000 par siden 1971.

Det benyttes flere tiltak, bl.a en spesiell oljebehandling av egg, for å dempe veksten. I 2007 ble eggene oljebehandlet i 6000 reir, og nå er bestanden i nedgang."

 

Makan til opplegg står ikkje hvilke land dette er men kunne godt tenke meg at det skjer i Norge i stedet for å utvide jakten.

Kan nå ikkje være så utrolig mykje arbeid å fatte et vedtak på utvidet jakt som en prøveordning frem til nyrevidering i 2012 :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...