Jump to content

BUL M-5.


Baldrick

Recommended Posts

Hei.

 

Kjøpte nylig en brukt BUL M-5 IPSC i .40, men har et par uavklarte ting så langt.

 

- Mangler manual. Har prøvd å få respons fra BUL i Israel via nettsiden, men til ingen nytte.

- Importøren i Norge, Scanarms, er visstnok avviklet. Nettsiden er iallefall nede, og er ikke listet med tlf-nr via norske nettsøk. Tlf-nr til Scanarms DA som BUL selv oppgir, er ikke i bruk.

- Har lagt merke til slark mellom sleide og ramme, spesielt fremme på pistolen.

 

Noen her inne som kan hjelpe, eller er Team M-5 gutta (Haugli og Moe) det beste innslagspunktet? Kommer ikke inn på nettsida deres heller, så jeg er litt stuck for tiden...

Link to comment
Share on other sites

Ingen BUL'er er levert med Manual så vidt jeg vet.

 

Nå skriver du ikke noe om hvor gammel pistolen er. Kan det være antall skudd som har gått igjennom den som gjøre at den har blitt slarkete? Ellers så kan det være en fabrikkfeil.

 

Merker du at presisjonen er dårlig? Du skriver "slark fremme på pistolen" mener du da i fremre området på ramma? Siden rammen er kortere enn sleiden

Link to comment
Share on other sites

Eg er ingen ekspert på M5 men når det vert nevnt slark mellom sleide og ramme kom eg til å tenke på ein test i Vapentidningen for nokre år sidan der 2 ulike versjonar av M5 var testa. Der meinar eg dei kommenterte at våpena hadde eindel slark mellom sleide og ramme, men leverte på tross av dette meget god presisjon

Link to comment
Share on other sites

Ingen BUL'er er levert med Manual så vidt jeg vet.

 

Nå skriver du ikke noe om hvor gammel pistolen er. Kan det være antall skudd som har gått igjennom den som gjøre at den har blitt slarkete? Ellers så kan det være en fabrikkfeil.

 

Merker du at presisjonen er dårlig? Du skriver "slark fremme på pistolen" mener du da i fremre området på ramma? Siden rammen er kortere enn sleiden

Ja, jeg mener helt i enden av ramma, eller "dust coveret" på engelsk. Når jeg skyver sleiden frem og tilbake i sideretning med tommel og pekefinger, føles en markert slark og vandring mellom ramme og sleide.

I følge selger hadde ikke pistolen gått mer enn 50 skudd da jeg kjøpte den, og det er ikke usannsynlig når jeg vurderer helhetsinntrykket av pistolen.

Nå skal det sies at jeg bare har skutt noen få testskudd foreløpig (venter på ladeutstyr), så det er altfor tidlig å si om det har praktisk betydning mtp presisjon.

Foreløpig er problemet at det virker lite tillitsvekkende at dette eksisterer på en fullblods konkurransepistol.

Som Blodstrupmoen sa i Flåklypa: time will show... :-)

Link to comment
Share on other sites

Ingen BUL'er er levert med Manual så vidt jeg vet.

 

Nå skriver du ikke noe om hvor gammel pistolen er. Kan det være antall skudd som har gått igjennom den som gjøre at den har blitt slarkete? Ellers så kan det være en fabrikkfeil.

 

Merker du at presisjonen er dårlig? Du skriver "slark fremme på pistolen" mener du da i fremre området på ramma? Siden rammen er kortere enn sleiden

Ja, jeg mener helt i enden av ramma, eller "dust coveret" på engelsk. Når jeg skyver sleiden frem og tilbake i sideretning med tommel og pekefinger, føles en markert slark og vandring mellom ramme og sleide.

I følge selger hadde ikke pistolen gått mer enn 50 skudd da jeg kjøpte den, og det er ikke usannsynlig når jeg vurderer helhetsinntrykket av pistolen.

Nå skal det sies at jeg bare har skutt noen få testskudd foreløpig (venter på ladeutstyr), så det er altfor tidlig å si om det har praktisk betydning mtp presisjon.

Foreløpig er problemet at det virker lite tillitsvekkende at dette eksisterer på en fullblods konkurransepistol.

Som Blodstrupmoen sa i Flåklypa: time will show... :-)

 

 

Under her er sitert spec'en på BUL M-5 IPSC. Og her skal det altså være "custom slide to frame fit". Som jeg ser det så betyr dette at sleiden skal være omtrent sveiset fast til rammen, mao null slakk. Jeg har fått bygget opp en pistol (Colt) som jeg ikke får ladegrep på uten å virkelig ta i - og da mener jeg virkelig. Og jeg kjenner til en SVI som måtte gå over 2000 skudd før den ville virke skikkelig.

Dette kjennetegner custom fit, selv om det går seg til etterhvert.

 

Men det er ikke sikkert at dette lar seg gjøre med BUL i og med at rammen er et stål-implantat i en polymer ramme. Så det er kanskje det beste de kan få til - hva vet vel jeg.

 

 

 

The BUL M-5 IPSC is designed specifically for the Standard Division of IPSC and is a highly competitive pistol without requiring additional customisation

 

Custom features include:

 

Ramped bull barrel in 9mm or .38 super

Crisp tuned trigger pull of 3-3.5lb

Tuned extractor

Custom slide to frame fit Full length guide rod.

Match grade barrel bushing

Extended Ambidextrous thumb safety

Extended steel checkered magazine catch

Aluminium mag well

Fully adjustable rear sight, dovetail front sight, total reliability tuning

Three STI 10 round magazines and carrying case included.

Chrome slide and fibre optic sight optional

Available in .38super, 9mm, .357SIG

 

 

 

Nå må jeg skynde meg å legge til før noen gir meg en skikkelig dose pepper at spec'en fant jeg hos:

 

http://www.dawson-trading.com/Bul%20M-5%20Products.htm

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg vet mye om dette. MEn kan jo hende israelerene har tenkt at det er mindre sjanse for stopp hvis sleiden går litt mindre trangt.

 

Prøvde å regne sammen hvor mange esker med kuler jeg har puttet igjennom min BUL, men jeg klarer ikke å finne det ut.

Er det noen som vet hvor mye disse pistolene går før en må begynne å bytte noe? Steinar og Hans-Roger gikk ihvertfall veldig mye da jeg jeg var aktiv. Vet ikke om de bruker BUL enda jeg.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...