Jump to content

Hva er dette? Mitraljøsebånd??


Vargen

Recommended Posts

Hvis dette funker, så skal det vises et par bilder:

 

normal_IMG_0059_%5B640x480%5D.JPG

 

normal_IMG_0060_%5B640x480%5D.JPG

 

Kom over dette under opprydding, antar det er et ammobånd til ett eller annet men har aldri sett et slikt før. Båndet har plass til 100 patroner, og er slik utformet at et ledd har plass til to patroner. Ene enden har et stykke uten ledd og uten patronholdere, muligens for å gjøre det enklere å skyve båndet inn i våpenet. Båndet er rustent og stygt, men med mye olje og gnikking kan det sikkert settes i brukbar stand.

 

Da jeg fant båndet satt det diverse kragammo i det, men dette er neppe originalt og muligens feil kaliber. Patronene som satt i hadde bunnstempler fra 1920-tall til lenge etter krigen, så jeg tipper det er en guttunge som har satt dem i båndet.

 

Noen som vet hva det er til?

Link to comment
Share on other sites

Utrolig hva folk vet her på Kammeret!

 

Jeg hadde faktisk gjettet Hotchkiss, men det var kun fordi det ikke kan passe i Colt eller nyere mitraljøser og da var Hotchkiss det eneste norskbrukte jeg sto igjen med. Hadde aldri sett et Hotchkiss bånd før :-)

 

Hvis det mot formodning er noen samlere som faktisk har en slik miter og har bruk for et bånd, så kan jeg sikkert gi det bort. Det er som dere ser rustent og ikke noe utstillingsobjekt, men det kan sikkert pusses godt nok til å trekke av en salve med hvis noen har våpenet det passer til. Jeg regner med at slike bånd ikke vokser på trær lengre.

 

Ser helst at det ender opp hos noen som faktisk vet hva det er og kan ha det i en sammenheng, ikke at det henges på veggen på et gutterom...

Link to comment
Share on other sites

Hotchkiss bånd det der ? Javel, eg har et hotchkiss bånd, som tar 24 patroner. Men dette er eit stivt bånd, som ikkje er ledda, og det har for meg ukjente patroner. Dette er randpatroner som er ca 50 mm lange, 16 mm hylsebunn, og 8.3 mm prosjektil. Nokon som har peiling kva dette er for patron ?

 

Og eg skulle gjerne tatt i mot det båndet Vargen... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Heisann, jeg glemte å spørre- kom pakken fram?

 

Åmund

 

Det er vel første gang jeg noen gang har vunnet en loddtrekning :)

 

Porto skal jeg med stor glede dekke, må få takke så mye så langt!

 

Kanskje jeg må komme tilbake med bilder fra samlerrommet etter hvert? Begynner å bli litt småmoro saker der nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...